Image
Elektrische fietsen: niet allemaal gelijk voor de wet
De elektrische fiets wordt steeds populairder bij jong en minder jong. Wat zegt de wegcode over de elektrische fiets? Waarmee moet je rekening houden? Zijn alle elektrische fietsen gelijk voor de wet?

Ben je in de verleiding om een elektrische fiets te kopen? Dan moet je weten dat dit bepaalde verplichtingen met zich kan meebrengen, afhankelijk van de fiets die je kiest. Denk goed na welk type het beste aansluit op jouw behoeften voordat je tot de aankoop overgaat.

De definitie van een fiets in de wegcode is een goed uitgangspunt. Zo is een rijwiel, volgens artikel 2.15.1 van de wegcode, “elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.”

Er zijn drie types elektrische fietsen

  1. De meest voorkomende: de elektrische fiets met een vermogen ≤ 250 W en een snelheid die door constructie beperkt is tot 25 km/h. Hij beschikt enkel over trapondersteuning en heeft geen certificaat van overeenstemming.
  2. De gemotoriseerde fiets met een vermogen ≤ 1.000 W en een snelheid die door constructie beperkt is tot 25 km/h. Hij beschikt over trapondersteuning, maar kan ook uitgerust zijn met een motor die autonoom kan werken, zonder te moeten trappen.
  3. De “speed pedelec” met een vermogen ≤ 4.000 W en een snelheid die door constructie beperkt is tot 45 km/h. Het is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Door zelf mee te trappen, kan je snelheden halen tot 45 kilometer per uur. Dat is waarom de “speed pedelec” als bromfiets beschouwd wordt.

Valhelm en BA-motorrijtuigenverzekering

Bij “traditionele” elektrische fietsen (type 1 of 2) is het gebruik van een valhelm niet verplicht en hoef je niet over een rijbewijs of kentekenbewijs te beschikken. Je hebt dus geen BA-motorrijtuigenverzekering nodig, maar net als voor een traditionele fiets wordt het ten zeerste aanbevolen om een familiale verzekering of een ongevallenverzekering privéleven af te sluiten.

Elektrische fietsen en gemotoriseerde fietsen zijn onderworpen aan de verkeersregels voor fietsen.

Voor “speed pedelecs” gelden echter andere regels. Door de snelheid die ze kunnen halen, worden ze beschouwd als bromfietsen klasse B, wat betekent dat ze de verkeersregels moeten volgen die gelden voor deze voertuigen. Enkele voorbeelden: de verplichting of het verbod om op het fietspad te rijden door middel van signalisatie, de toelating om tegen het verkeer in te rijden in een eenrichtingsstraat en de toelating om op voorbehouden wegen te rijden.

Een valhelm is uiteraard verplicht, net als een rijbewijs AM (bromfiets) of B (auto). En verder moet zo’n “speed pedelec” ingeschreven worden en ben je verplicht een BA-motorrijtuigenverzekering te nemen.

Alle informatie over elektrische fietsen vind je op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Deel deze inhoud