Image

Decathlons LD 920 E getest.

Decathlon is niet langer enkel een fabrikant van scherp geprijsde fietsen. Met de introductie van de LD 920 E e-bike met automatische versnelling zou het merk zelfs een trendsetter kunnen worden.


Vorig jaar lanceerde Decathlon onder het merk Van Rysel al een topfiets in het sportieve segment. Nu innoveert de retailer met de Btwin LD 920 E, een stadsfiets met automatische versnelling.

Decathlon LD 920 E

Er bestaan al e-bikes met automatische versnelling, maar de manier waarop Btwin de klus klaart is ronduit uniek. In samenwerking met het Belgische E2 Drives ontwikkelde het een volledig nieuwe aandrijfunit die de functies van motor en automatische versnellingsbak combineert.

Owuru motor van de LD 920 E

Het blokje tussen de trappers omvat eigenlijk twee elektrische motoren: één voor de levering van aandrijfkracht en één voor de aansturing van de versnellingen. Die laatste werken volgens het principe van een CVT of continu variabele transmissie. Wie goed leest kan al raden welke rijbeleving dat oplevert met de LD 920 E ...


Traploos en krachtig

Vertrekkend vanuit stilstand tot cruisend met 25 km/u ervaar je een traploze versnelling en een natuurlijk aanvoelende ondersteuning. De trappers blijven daarbij een bepaald aantal omwentelingen of rotaties per minuut (rpm) maken, de zogenaamde cadans. Die kan je naar smaak instellen van 40 rpm (lui fietsen of groot trappen) tot 90 rpm (sportief fietsen of op souplesse rijden).

Verder kies je tussen drie gradaties van ondersteuning: Eco, Tour of Sport. Welke combinatie je ook kiest: je hoeft niet meer terug te schakelen als je voor een rood licht komt te staan of op te schakelen als je met wat wind in de rug je topsnelheid bereikt. Het gaat allemaal vanzelf en met het grootste gemak. Hard trappen is niet nodig en zelfs ongewenst: ga je toch ferm op de trappers lopen, dan kan de versnelling aanvankelijk zelfs een klein tikje doorschieten. Niet doen dus, want zoals gezegd, niet nodig.


Ruime autonomie

Dat het aandrijfgeheel niet alleen comfortabel maar ook efficiënt werkt, bewijst onze autonomietest. Bij een buitentemperatuur van 14 graden fietsten we 75 km in Tour-stand. Het parcours bestond voornamelijk uit fietssnelwegen en jaagpaden, waardoor we een gemiddelde snelheid van 25 km konden halen.

Decathlon LD 920 E op fietsbrug

Aan het einde van de rit bleef er nog 28% batterij over, goed voor nog eens 27 km. Kortom: ruim 100 km fietsen in Tour-stand met een gezwind tempo is bij normale buitentemperaturen perfect haalbaar. Met dank aan de 702 W sterke batterij én een efficiënt werkend geheel van motor en versnellingsbak.


Rijgevoel met de LD 920 E

Wie lange afstanden wil fietsen, wil ook comfortabel zitten. Een matig sportieve, licht voorovergebogen houding is daar het best voor. Die ervaar je op de LD 920 E, al hou je er best rekening mee dat je enkel het zadel makkelijk in hoogte kan verstellen. Test de rijhouding dus zeker zelf uit.

Bij een (eerste en korte) testrit kan het opvallen dat de LD 920 E vrij direct stuurt. Dat is eigen aan de geometrie van deze fiets, de verhouding van de verschillende buizen en voorvork ten opzichte van elkaar zeg maar. Ook wij vonden de Btwin aanvankelijk wat nerveus insturen, maar raakten al snel gewend aan zijn karakter dat we na een tijdje als speels gingen omschrijven.

De voorvork maakt gebruik van een Headshock-demper met beperkte veerweg. Levert die voor jou niet genoeg veercomfort op, dan kan je eventueel nog experimenteren met een iets lagere bandendruk. Dat kan ook het zitcomfort verhogen, aangezien de zadelpen geen vering heeft. De remmen zijn voldoende krachtig en doseerbaar.


Afwerking van de LD 920 E

Wij vinden de LD 920 E in zijn groene lak en deels ingewerkte bekabeling een mooie verschijning. Al kan je redetwisten over de dikkere schuine buis die schril afsteekt tegen het fijnere buizenspel van de rest van het frame. Die schuine buis moet immers plaats bieden aan een kloeke, uitneembare batterij – opladen (maximaal +/- 4u) in de fiets is niet mogelijk. Vraag is dan waarom ook de andere buizen niet wat ruimer werden uitgevoerd. Maar over smaak en kleuren …

Het fraai ingewerkte display is goed afleesbaar en laat zich bedienen met een joystick op de linkerstuurhelft. Die had wat ons betreft net een tikkeltje dichter bij het handvat mogen staan, zeker voor fietsers met kleinere handen. Weet dat er onder het display ook een USB-C-poortje zit, waarmee je een smartphone kan opladen. Handig als je die wil gebruiken als gps.

Er is ook een elektronische toeter, maar die komt zo zwak voor de dag dat Decathlon standaard ook een echte fietsbel voorziet. De bagagedrager achteraan is degelijk uitgevoerd en praktisch in gebruik. De verlichting voor- en achteraan is mooi ingewerkt en krachtig genoeg.


Connectiviteit

Tot slot nog een woordje over de connectiviteit. De LD 920 E heeft een ingebouwde 4G/wifi/Bluetooth-dongle waarmee je de fiets kan verbinden met je smartphone. Zo kan je een heleboel gegevens opvragen, zoals het aantal afgelegde kilometers per dag/week/maand, je gemiddelde snelheid, het aantal verbrande calorieën, noem maar op.

Nóg interessanter is de mogelijkheid om je fiets te lokaliseren na diefstal. Er zit immers ook een gps-tracker in de LD 920 E. Decathlon biedt zelfs een verzekering aan tegen diefstal (€ 14/maand) en belooft je een nieuwe fiets als het gestolen exemplaar niet binnen de 48 uur gerecupereerd kan worden. We hebben de kleine lettertjes van het contract niet onder ogen gekregen, maar het klinkt als een hele geruststelling.


Conclusie voor de LD 920 E

Decathlon introduceert met de LD 920 E een erg fijn rijdende e-bike die uitmunt in gebruiksgemak. Zowel bij occasioneel recreatief fietsen als bij dagelijks woon-werkpendelen ga je die innovatieve combinatie van motor en versnellingsbak snel naar waarde kunnen schatten. Misschien zet Decathlon hiermee wel een trend in die we ook gezien hebben in de auto-industrie: aanvankelijk werd de automatische versnellingsbak ook daar als iets extra of luxueus aanzien. Tot je ermee gereden had. Dan wilde je niet meer zonder. Stel je voor dat het dezelfde weg op gaat bij e-bikes.

Het feit dat je de LD 920 E voor iets minder dan 3000 euro op de kop kan tikken en meteen ook zorgeloos kan verzekeren tegen diefstal, zal kopers beslist over de streep trekken. Wij gaan ze in elk geval geen ongelijk geven. Voor meer informatie en testmogelijkheden van deze fiets verwijzen we je graag naar de Decathlon website.

Check ook onze andere fiets- en e-biketests op onze website.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …