Ben je op zoek naar een oplossing voor verplaatsingen in en rond een stad? Of wil je wat meer kilometers overbruggen op twee wielen, zonder inspanning? Kijk dan eens in de richting van een elektrische vouwfiets of step. We hebben ze voor jou getest.
De straten in steden slibben steeds meer dicht. Gevolg: onze auto is er niet langer koning en we kijken uit naar alternatieven.
De fiets is er alvast één van. Met wat hulp van een elektrisch motortje kan je er zelfs behoorlijke afstanden mee overbruggen. Maar als het weer wat tegen zit of de afstand té groot is, dan biedt zelfs een elektrische fiets niet dé ideale oplossing.
Daarom komt ook de plooi- of vouwfiets steeds vaker om de hoek kijken. Die kan je immers makkelijk combineren met andere vervoersmiddelen.
Denk aan een treinrit naar Brussel centrum, of een autorit tot aan de rand van een stad. De laatste kilometers leg je als fietser af waardoor je files en parkeerproblemen grotendeels vermijdt.
Welnu, als die laatste kilometers heuvelachtig zijn of net wat te ver om op eigen kracht af te leggen, dan snak je misschien ook naar wat hulp in de vorm van een elektrisch motortje. Ziedaar de bestaansreden voor de elektrische vouwfiets als de Ahooga ebike, waarover straks meer.
Voor we daarmee van start gaan, gooien we onze blik eerst op een nog nieuwere oplossing: de elektrische step. Die is compacter dan de vouwfiets en dus nog makkelijker te combineren met de auto of trein. Maar is het ook meer dan een stuk speelgoed? We testen het voor je uit.
Emicro one elektrische step
Wanneer je de 7,5 kg zware emicro-step voor het eerst in de handen neemt, merk je meteen dat het niet om speelgoed gaat. De eenvoudige vorm is er wel, maar de uitvoering straalt een en al Zwitserse degelijkheid uit.
Je ontvouwt de step in een handomdraai en begint gewoon te steppen - het motortje springt automatisch aan. Je hoort het slechts zachtjes zoomen, maar je voelt de ondersteuning meteen. Hoe harder je stept, hoe feller en langer de motor bijstand biedt. Hou je op met steppen, dan houdt ook de ondersteuning na maximaal 10 seconden op en bol je uit.

Na wat oefenen kunnen we de motor ook activeren door licht door de knieën te buigen en daarna een duwtje te geven aan het stuur. Op die manier komt onze voet niet meer aan de grond terwijl de step wel vrolijk blijft verder bollen. Zelfs bergop! Dat levert verwonderde blikken van omstanders op.
Fietspad als biotoop
Dat je best het fietspad verkiest boven het trottoir, wordt ook snel duidelijk. Je haalt gemakkelijk snelheden een fiets waardig en dus schrikken voetgangers zich een hoedje als je op hun terrein komt.
De emicro one heeft geen luchtbanden en dus ook geen enkele vorm van vering. Op fietspaden in slechte staat levert dat wel eens bangelijke momenten op.

Je oefent dan ook best eerst een tijdje op een open en vlak terrein. Daar ondervind je best hoe je korte (met het stuur) en lange bochten (met je gewicht) neemt en hoe je de rem bedient.
Dat laatste moet je doen voor je afstapt om te vermijden dat het motortje bijstand blijft verlenen en zodoende je step de hoogte in stuwt als je afstapt.
We hebben een week met de emicro one rondgereden en ervaren hoe efficiënt de emicro one is voor kleine verplaatsingen van enkele honderden meters tot enkele kilometers.
Toegegeven, het gebruik vraagt wel wat behendigheid en oefening, maar je krijgt er ook een flinke portie rijplezier voor in de plaats. Zou de Ahooga ebike ook daar op scoren?
Ahooga elektrische vouwfiets
Elektrische fietsen en vouwfietsen winnen beide aan populariteit. Landgenoot Frederic Mertens bedacht een combinatie van die categorieën en doopte hem Ahooga, naar het claxongeluid van auto’s uit de jaren ’20 en vooral gekend uit tekenfilms.

Het resultaat is een lust voor het oog: onze versie in blank, gevernist aluminium oogt stoer en biedt tal van opmerkelijke afwerkingsdetails. Kijk naar het retro bruin lederen zadel met verchroomde klinknagels. Let op de handvaten die niet rond zijn maar een horizontaal vlak hebben om beter steun te bieden aan de handpalmen.

De inklapbare pedalen, de oprolbare spatborden, de dubbel afgeschermde trapas vooraan… Hier is met veel oog voor detail en liefde voor de fiets(er) aan gewerkt!
Elektriciteit uit een drinkbus
Na wat oefenen ontvouwen we de Ahooga ebike in 20 seconden en dan kan de pret beginnen. De opstap is uiteraard makkelijk op zo’n lage fiets, de zithouding instelbaar en prima.
De trapondersteuning is van bij de eerste meters goed voelbaar en vooral prettig op de Brusselse heuveltjes.
Vanuit stilstand vertrekken in een te hoge versnelling kan ook, wat verbaasde blikken oplevert bij collega-fietsers. De batterij van deze ebike is immers vermomd als drinkbus waardoor niemand doorheeft dat je elektrisch fietst.

Het algemene fietscomfort moet nog wat onder doen in vergelijking met een gewone stadsfiets, met name het sturen is wat nerveuzer. De rechtuit stabiliteit is echter prima omdat de Ahooga geen scharnierpunt heeft in het kader.
De keerzijde van die medaille is dan weer dat hij opgevouwen meer plaats inneemt dan een ‘traditionele’ vouwfiets. Op de trein neem je beter een wagon bestemd voor fietsers, wil je je medereizigers niet storen.
Wij zien de Ahooga echter ook belanden in een kofferbak van een auto om recreatieve fietstochten af te leggen wat verder van huis. Je kan er immers meer dan behoorlijke snelheden en afstanden (met dank ook aan de 9 versnellingen) mee halen, ook zonder zweetkringen onder de armen. Daarmee is de Ahooga veelzijdiger dan een klassieke vouwfiets en dito ebike. Twee voor de prijs van één dus.
Conclusie
Zowel de emicro one step als de Ahooga vouwfiets hebben ons op meer dan een vlak aangenaam verrast. Het gebruik van kwalitatieve materialen en de verfijnde afwerking hebben ze bijvoorbeeld gemeen. Ook de ondersteuning van de elektrische motor bleek in beide gevallen erg efficiënt.

Ze verschillen echter van elkaar als je een ideaal gebruiksterrein bepaalt: bij de step is dat overduidelijk de stad waarin korte verplaatsingen van enkele honderden meters of enkele kilometers veelvuldig gecombineerd worden met andere verplaatsingsmiddelen zoals de trein, tram, bus of eigen auto.
De step vraagt ook wat meer fysieke inspanning van de gebruiker.
De Ahooga vouwfiets is meer geschikt om wat langere afstanden te overbruggen, eventueel gecombineerd met openbaar vervoer of alweer de eigen auto. Je kan de Ahooga ebike echter ook gebruiken als dagdagelijkse, ‘gewone’ fiets waarbij hij weinig fysieke inspanning vraagt van de gebruiker.

Tot slot kunnen we niet om de prijzen van deze oplossingen heen. Die zijn pittig, in absolute termen uitgedrukt. De emicro one gaat voor € 995 over de toonbank. De Ahooga ebike bestel je vanaf € 1.749, al kan die prijs oplopen tot 1.970 euro als je voor een bepaalde kleurstelling of afwerking kiest.
Voor dat geld krijg je wel erg kwalitatieve en veelzijdige oplossingen in de plaats. Ze kunnen jou in de toekomst veel fileleed en parkeerstress besparen. Aan jou om te bepalen hoeveel dat voor je waard is.
Emicro one
Motor | elektrisch, 500 watt, in het achterwiel ingebouwd, geactiveerd door stepbeweging vanaf 6 km/u |
Batterij | 36 V; 2,2 A; 82 Wh (toegelaten in het vliegtuig) |
Autonomie | rijbereik tussen 10-15 km |
Laadtijd | één uur aan stopcontact; energierecuperatie tijdens remmen |
Gewicht | 7,5 kg |
Aanbevolen verkoopprijs | € 995 |
Positieve punten | Kwaliteit en afwerking gebruikte materialen
Snel ontvouwen en opbergen Makkelijk mee op openbaar vervoer of in de autokoffer Efficiënte ondersteuning |
Negatieve punten |
Vraagt wat behendigheid Fysieke inspanning blijft noodzakelijk Niet goedkoop |
Website |
Ahooga ebike
Frame: |
scharniervrij lichtgewicht aluminium kader, 20” alu-wielen |
Motor: |
in achterwiel, 250W, ondersteuning tot 25 km/u, instelbaar in 5 niveaus |
Batterij: |
lithium-ion; 4.4Ah; 24V; autonomie van +/- 50 km op heuvelachtig terrein |
Versnellingsapparaat: |
Shimano Deore, 9 tandwielen, 11-34t; dubbelzijdige kettingkast vooraan |
Afmetingen gevouwen: |
(LxBxH): 85 x 30 x 74 cm |
Gewicht: |
13 kg |
Prijs: |
€ 1.749 - € 1.970 afhankelijk van kleur en uitvoering |
Positieve punten: |
Geschikt voor dubbel gebruik Sublieme look & afwerking Rijgemak en comfort voor vouwfiets Ook geschikt voor grotere personen |
Negatieve punten: |
Afmetingen bij gebruik in openbaar vervoer Stabiliteit bij opstelling in gevouwen toestand |
Website: |
Meest recente artikelen
Sneeuwkettingen monteren
Op een besneeuw wegdek komen sneeuwkettingen goed van pas. Met onze raadgevingen kom je beslagen ten ijs.
Ellio Max speed pedelec getest: ideale metgezel voor lange afstanden
Hoe presteert de Ellio Max, de grote broer van de Ellio Original?
West-Zeeuws-Vlaanderen, lekker dichtbij
Culinair toerisme? In West-Zeeuws-Vlaanderen hebben ze er alvast hun eigen kijk op. Hier focust men namelijk op de korte voedselketen: van de zee en de polders quasi rechtstreeks op je bord. Of nog korter: zelf plukken en klaar.