Inhoud
2. Knelpunten vakantieverkeer in België
3. Wetgeving winteruitrusting in België
Winterbanden
Sneeuwkettingen
Spijkerbanden
1. Tol in België
In België zijn de snelwegen gratis (uitgezonderd voor vrachtwagens van 3,5 Ton en meer) . De Liefkenshoektunnel is de enige betaaltunnel.
Tarieven van de Liefkenshoektunnel :
klasse 1 (Hoogte <3m | Klasse 2 (Hoogte >3m) | |
---|---|---|
Manueel/cash | € 6 | € 19,00 |
Bank-, krediet- en tankkaarten | € 4.95 | € 17,6 |
Alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton moeten een werkende On Board Unit (OBU) hebben in België.
Gedetailleerde informatie vindt u op de site van SATELLIC.en VIAPASS.
Heb je nog vragen? Als lid van Touring staan onze experten altijd voor u klaar. Ontdek onze toeristische infolijn.
2. Traditionele knelpunten vakantieverkeer
- de R0, ring rond Brussel
- de R1 ring rond Antwerpen
- de E40 Brussel–Oostende vooral tussen Wetteren–Gent–Aalter
- de A11/N49 Antwerpen-Knokke
- de N8 Ieper–Veurne
- de E411 Brussel - Ardennen - Luxemburg
3. Wetgeving winteruitrusting in België
Tijdens de winter de baan op met sneeuwkettingen of spijkerbanden? Lees dan snel even de wetgeving rond winteruitrusting na.
Winterbanden
Winterbanden zijn nooit verplicht. Ze zijn het ganse jaar door toegelaten op voorwaarde dat de snelheidsindex niet lager is dan deze bij de gewone banden (d.w.z. de banden die de constructeur vooropstelt). Indien de snelheidsindex van de winterbanden lager is, dan zijn zij enkel toegelaten tussen 1 oktober en 30 april en moet er op het voertuig een duidelijk leesbaar vignet aangebracht worden binnen het gezichtsveld van de bestuurder met daarop de maximumsnelheid van deze banden.
Bij gebruik van winterbanden is het aan te raden alle wielen hiervan te voorzien hoewel dit niet echt verplicht is ; reglementair gezien is enkel vereist dat de banden op dezelfde as identiek zijn.
Sneeuwkettingen
Sneeuwkettingen mogen in ons land enkel gebruikt worden in geval van sneeuw of ijzel (art. 81.4.4.2e lid van het verkeersreglement). De voertuigen voorzien van kettingen zijn aan geen enkele bijzondere snelheidsbeperking onderworpen, maar men moet natuurlijk altijd zijn snelheid aanpassen zoals vereist onder meer door de staat van de weg en door de staat en de lading van het voertuig (art. 10.1.1°). Veiligheidshalve is het verkieslijker sneeuwkettingen op de vier wielen aan te brengen; indien men er evenwel slechts 2 gebruikt, moeten ze op de wielen met aandrijving worden aangebracht. Zogenaamde spikes-spiders kunnen met sneeuwkettingen gelijkgesteld worden en mogen onder dezelfde voorwaarden gebruikt worden.
Spijkerbanden
Spijkerbanden zijn verboden.
Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten (art. 81.4.4.)
Meest recente artikelen
Koopgids: is de gravelbike een gulden middenweg tussen racefiets en mountainbike?
Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Getest: Origine Help, de sportieve elektrische fiets die je meer doet fietsen
Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.
Batterijen van elektrische auto's, duur en fragiel?
Private lease, de budgetvriendelijke oplossing in 10 punten
De compacte modellen van Hyundai
Partnerinfo - Je bent nog niet klaar voor een Plug-in Hybride of volledig elektrische wagen? Geen probleem. Benzinewagens blijven immers ook de komende jaren nog een vaste waarde.
Koga Colmaro Extreme gravelbike getest: veelzijdig en avontuurlijk
Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.