Image
Frankrijk

Welke route kies ik best?

Touringinfo helpt je om je reisweg uit te stippelen en geeft je alle informatie om je trip zo aangenaam mogelijk te maken. Je kunt de dienst bereiken op het nummer 02/286.33.84 op werkdagen tussen 9 en 12u en tussen 14 en 17u.

Frankrijk beschikt over heel wat wegen:

  • Rijkswegen (8901 km)
  • Departementale wegen (377 965 km)
  • Autosnelwegen (11 882 km)
  • Autowegen

Bepaalde grote trajecten staan bekend als toeristische wegen: de Alpenroute, de Pyreneeënroute, de Blauwe Route, de Jura-Route, de Corniche Route, de Merenroute, de Routes des Crêtes (Vogezen) …

We geven enkele adviezen als je uit België vertrekt met de wagen:

1. Richting Middellandse Zee (Frankrijk en Spanje)

reizend via:

  • Luxemburg: de kortste weg richting Côte d’Azur (behalve voor wie uit het zuidwesten van het land komt).
  • Parijs: enkel aan te raden indien men richting Perpignan en Spanje reist via Clermont Ferrand (kortste weg) of via Toulouse (zelfde lengte als via Luxemburg).
  • Reims: minder druk tot Beaune

Knelpunten

  • de A6 tussen Beaune en Lyon;
  • de rondweg van Lyon (A46) en aan de Fourvièretunnel;
  • de A7 tussen Lyon en Orange (de Rhônevallei: hét grote knelpunt);
  • de A9 tussen Narbonne en de Frans-Spaanse grens;
  • de omgeving van Parijs, voornamelijk bij het buitenrijden van Parijs.
  • de A10 voor Orléans

Alternatieve wegen

  • de A6 Beaune-Lyon kan vermeden worden door de A39 te nemen vanaf Dijon over Dôle naar Bourg-en-Bresse. Daar neemt men de A40 en verder de A42 richting Lyon. Wie naar de Azurenkust gaat, kan de A7 vermijden door op een tiental km voor Lyon de A42 te verlaten en via de A432, de A43 en de A48 naar Grenoble te rijden om zo via de D1075 en de D4075 (vroeger N75) of de N85 / D1085 richting Sisteron te gaan en verder te reizen naar Aix-en-Provence en Nice.
  • komende via Reims kan men de A6, Lyon, de A7 en Parijs vermijden door vanaf Troyes de N77 tot Auxerre te nemen. Daar gaat men via de N151, de A77, de N7 en de D2009 (vroeger N9) over Nevers en Moulins naar Gannat, waar men via de A719 de A71 oprijdt naar Clermont Ferrand. Men rijdt verder via de A75 (tolvrije snelweg met uitzondering van het Viaduct van Millau) naar Béziers/ Montpellier om via de A9 naar Spanje te rijden.
  • vakantiegangers met als eindbestemming Perpignan of de Middellandse zee in Spanje kunnen Lyon en de Rhônevallei vermijden (A7 Lyon - Orange), indien ze over Clermont Ferrand rijden via de A71 (in afstand de kortste weg) of indien ze over Toulouse rijden via de A20 en de A61 (zelfde afstand als via Luxemburg). Ze moeten dan wel via de knelpunten Parijs en Orleans. Na Orleans is het een vrij vlotte reisweg via Bourges, voor wie via Clermont Ferrand en de A75 rijdt of via de A20 en Limoges, voor wie via Toulouse en de A61 rijdt.

Het grootste knelpunt in Frankrijk is Parijs. Om de hoofdstad te vermijden, rijd je best langs:

  • De A86: via deze snelweg vermijd je de ring rond Parijs. Het kan er wel nog steeds druk zijn aangezien de route door de Parijse agglomeratie loopt.
  • De A104 (de ‘Francilienne’): door deze route te volgen, vermijd je de volledige Parijse agglomeratie. Het is een iets langer traject, maar met veel minder verkeer.

2. Richting Centraal-Frankrijk

Voor wie naar de Dordogne, de Limousin, Toulouse en de Pyrenneën gaat, is de weg via Parijs en de A20 de meest directe weg. De knelpunten zijn Parijs, de tolpoort van St.Arnoult (A10) en de verkeerswissel tussen de A10 en de A71 ter hoogte van Orléans. De A20 is tot even voor Soulliac een tolvrije snelweg

3. Richting Altlantische Kust

Vakantiegangers met bestemming Bordeaux, de Spaanse Atlantische kust, Portugal en Andalusië moet passeren via Parijs en Bordeaux.

Knelpunten

  • het begin van de A10 voor de tolpoort van St.-Arnoult
  • ter hoogte van Orléans
  • de omgeving van Tours en Poitiers
  • de ring rond Bordeaux
  • de grenspost in Hendaye.

Alternatieve wegen

  • Wie richting Bordeaux rijdt kan Parijs langs de westkant vermijden. Komende van de kust neemt men de snelweg naar Calais, blijft men de A16 tot Abbeville volgen om verder te rijden via de A28 langs Rouen, Alençon en Le Mans richting Tours waar men de A10 vervoegt richting Bordeaux. Deze reisweg is wel 70 km langer dan de weg over Parijs. Komende van het centrum van het land verlaat men de A1, de snelweg naar Parijs, om de A29 te nemen naar Amiens en vervolgens de A28 te volgen via Rouen, Alençon en Le Mans tot Tours waar men de A10 neemt richting Bordeaux. Deze reisweg is 100 km langer dan de weg via Parijs. Ondanks het feit dat deze reiswegen langer zijn, vormen zij toch een goed alternatief indien men de files bij het buitenrijden van Parijs en voor Orléans wil vermijden op superdrukke vertrekdagen.

4.Richting Bretagne en Normandië

  • De meest directe weg loopt over Amiens, Le Havre en Caen via de A29. Men kan men naar Rennes reizen zonder langs Parijs te rijden.
  • Wie van de kust komt, kan via de E40 en de A16 over Calais naar Abbeville om verder naar Rouen over de A28 of Le Havre via de A28/A29 te rijden.
  • Via Parijs naar Bretagne rijden, betekent een omweg. Enkel voor de bestemming
  • Nantes kan het een tijdwinst betekenen.

Voor meer informatie over de Franse wegen kun je contact opnemen met:

Wegeninformatie – Bison futé

Tolwegen (of péages) in Frankrijk?

Op de meeste snelwegen in Frankrijk moet je tol betalen. De tol wordt berekend op basis van de werkelijk afgelegde kilometers en de voertuigcategorie .

De tol kan met kredietkaarten (VISA, MASTERCARD), cash of elektronisch betaald worden. Je kan ook de badge Topeurop gebruiken als betaalmiddel. Met de badge rijd je vlot voorbij de tolpoortjes. Ze is ook in Spanje, Portugal (en als u kiest voor de “optie Italië” in Italie) geldig.

Hier kan je een tabel met de tolprijzen op de belangrijkste verkeersaders terugvinden.

Verkeersregels in Frankrijk

Waarop letten in Frankrijk:

Regels in verband met het inhalen van voertuigen:

  • Het is verboden om trams in te halen wanneer ze aan een halte mensen laten uitstappen of opstappen.
  • Een tram in beweging moet je inhalen langs rechts. Links inhalen mag enkel in éénrichtingsstraten of als inhalen aan de rechterkant niet mogelijk is.
  • Om een fietser in te halen, moet je een zijwaartse afstand laten van minimaal 1 meter in de bebouwde kom en 1,5 meter buiten de bebouwde kom.

Regels in verband met kruisen:

  • Op bergwegen of sterk hellende wegen moet het dalende voertuig stoppen en de andere wagen voorrang verlenen; wanneer moet achteruit gereden worden om ruimte vrij te maken, dan geldt als regel dat enkelvoudige voertuigen moeten achteruit rijden wanneer de tegenligger een voertuigcombinatie is, en dat lichte voertuigen moeten achteruit rijden voor zwaardere tegenliggers. Tussen auto’s van dezelfde categorie elkaar kruisen, moet de dalende auto achteruitrijden om de andere door te laten, behalve wanneer het stijgende voertuig dit manoeuvre gemakkelijker kan uitvoeren b.v. omdat het zich dichter bij een uitwijkplaats bevindt.

Signalisatie in Frankrijk:

  • Een rood knipperend licht betekent dat het verboden is om door te rijden. Dergelijk licht kan een overweg aanduiden, een uitrit van brandweerwagens, enz.
  • Wanneer een oranje pijl samen met een rood licht brandt betekent dit dat de bestuurder zijn weg mag volgen in de richting van de pijl, op voorwaarde voorrang te verlenen aan de voertuigen in de verkeersstroom waarin hij zich zelf wil begeven, evenals aan de voetgangers. Een zigzaggende gele lijn op de rijbaan duidt een stopplaats voor bussen aan.

Snelheidsbeperkingen in Frankrijk

In de bebouwde kom is de snelheid beperkt tot 50 km/u. Buiten de bebouwde kom zijn de snelheidslimieten afhankelijk van het type weg en de weersomstandigheden.

Normale weersomstandigheden

Bij regen of neerslag

Bij mist met een zichtbaarheid van minder dan 50 meter

Op autosnelwegen (minimumsnelheid  80 km/u verplicht op de linkerrijstrook)

130 km/u

110 km/u

50 km/u

Op bepaalde snelwegtrajecten buiten dichtbevolkte zones

110 km/u (70 km/u op de ring rond Parijs)

100 km/u

50 km/u

Op wegen met 2x2 rijstroken met een middenberm

110 km/u

100 km/u

50 km/u

Andere wegen

80 km/u

80 km/u

50 km/u

De snelheidsbeperkingen zijn ook van toepassing op wagens met een aanhangwagen of caravan met een totaal gewicht lager dan 3,5 ton; is het gewicht hoger dan 3,5 ton of bedraagt het gewicht van de aanhangwagen of de caravan meer dan het gewicht van het trekkende voertuig, dan zijn lagere snelheidsbeperkingen van toepassing.

Een bestuurder die zijn rijbewijs minder dan drie jaar heeft, moet zich aan andere snelheidsbeperkingen houden: 110 km/u op autosnelwegen, 100 km/u op autowegen en 80 km/u op andere wegen.

Bij mist met een zichtbaarheid van minder dan 50 meter, geldt overal een snelheidsbeperking van 50 km/u, ook op autosnelwegen.

Opgelet: Radarverklikkers of navigatietoestellen die de locatie doorgeven van vaste of mobiele radars zijn verboden. Je mag wel apparaten gebruiken die ‘helpen bij het rijden’ en die bepaalde gevarenzones aanduiden.

Enkele verkeersborden die je in Frankrijk kunt tegenkomen:

Deze borden duiden het begin of het einde aan van een ZCR (zone met beperkt verkeer).

Deze borden tonen aan tussen welke uren de ZCR’s gerespecteerd moeten worden.

Op rotondes die met dit bord zijn aangekondigd :

hebben de weggebruikers op de rotonde voorrang op diegenen die er zich willen op begeven. 

Stilstaan en parkeren in Frankrijk

Het is in bepaalde steden verboden om een voertuig langer dan zeven opeenvolgende dagen te parkeren. De regels zijn afhankelijk van de lokale wetgeving. In Parijs is het bijvoorbeeld verboden om langer dan 24 opeenvolgende uren te parkeren.

In sommige grote steden, zoals Parijs, kan een foutief geparkeerd voertuig geïmmobiliseerd worden met een wielklem, ook bij voertuigen die ingeschreven zijn in een ander land. Als dat het geval zou zijn, moet je je naar het lokale politiecommissariaat begeven en een boete betalen om de wielklem te verwijderen.

Kleurencodes voor de parkeerregels:

  • Een gele onderbroken lijn op een stoeprand betekent verboden te parkeren
  • Een gele doorlopende lijn betekent verboden te parkeren én stil te staan.
  • Blauwe markering op de weg betekent dat je voor een beperkte duur mag parkeren.

Het is verboden te overnachten in een caravan die langs de weg geparkeerd staat. Het is wel toegelaten enkele uren te stoppen op de parkings van de autosnelwegen (opgelet nochtans: het autosnelwegenticket heeft een beperkte geldigheidsduur)

Verkeersveiligheid in Frankrijk

Een alcoholgehalte van meer dan 0,5 promille in je bloed is strafbaar in Frankrijk. Voor chauffeurs met een voorlopig rijbewijs, bestuurders die hun rijbewijs minder dan drie jaar hebben en buschauffeurs is een gehalte van 0,2 promille of meer strafbaar.

Het is in alle tankstations verboden om een draagbare telefoon te gebruiken. Als je in je auto zelf wilt bellen terwijl je aan het stuur zit, moet je verplicht gebruikmaken van de handsfree-opties in je wagen. De volgende apparaten zijn dus verboden:

  • Oortelefoontjes
  • Blue Tooth kabels
  • Hoofdtelefoon

Die laatste zijn ook verboden om naar muziek te luisteren. Als je die regels niet respecteert (en dus belt aan het stuur), kun je een boete van € 135 krijgen en drie punten worden afgetrokken van je rijbewijs (in Frankrijk).

Om de veiligheid van kleine kinderen te garanderen, moeten kinderen jonger dan 10 jaar vastgeklikt zitten op een zitje dat aangepast is aan hun lengte en gewicht. Ze mogen alleen vooraan in de auto plaatsnemen op voorwaarde dat de achterbank geen veiligheidsgordels heeft of als de achterbank al gebruikt wordt door kinderen jonger dan 10 jaar.

Als je met een voertuig met twee wielen of meer rijdt, ben je verplicht om een fluorescerend hesje en een signalisatiedriehoek in de wagen te hebben. De bestuurder moet het hesje verplicht aandoen wanneer hij uitstapt bij een noodstop en de driehoek meteen op 30 meter van het obstakel plaatsen. Deze verplichting geldt dag en nacht op alle soorten wegen. Uiteraard moet de driehoek niet geplaatst worden als het plaatsen zelf een gevaar kan vormen voor de bestuurder.

Fietsers moeten ’s nachts altijd een fluorescerend hesje dragen buiten de bebouwde kom en overdag wanneer de zichtbaarheid beperkt is. Kinderen jonger dan 12 jaar moeten verplicht een fietshelm dragen.

Afstand tussen de voertuigen

Wanneer twee voertuigen achter elkaar rijden moet de bestuurder van het tweede voertuig een voldoende veiligheidsafstand houden. Die stemt overeen met de afstand die dat voertuig aflegt in twee seconden. Voor voertuigen of voertuigcombinaties van meer dan 3,5 ton of van meer dan 7 meter lang, mag die veiligheidsafstand buiten de bebouwde kom nooit lager zijn dan 50 meter.

Slepen

Een motorvoertuig mag een ander motorvoertuig alleen slepen in geval van panne of ongeval, en dan nog enkel over een korte afstand. Op autosnelwegen is dit absoluut verboden en moet een beroep gedaan worden op een gespecialiseerde takeldienst.

Deel deze inhoud