1 op 4 auto’s heeft gebrek

donderdag, 6 oktober, 2016

Touring: de auto’s die op onze wegen rondrijden zijn gemiddeld 2 jaar ouder dan 20 jaar geleden en meer dan een jaar ouder dan 10 jaar geleden.
Bovendien is het 5 jaar geleden dat nog zoveel tweedehandswagens werden ingeschreven. Vorig jaar reden liefst 673.325 occasievoertuigen op onze wegen. Dat zijn er bijna 200.000 meer dan het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen*.
Mobiliteitsorganisatie Touring stelt zich de vraag of er dan meer voertuigen rondrijden die één of ander mankement vertonen. “Daarom hebben wij een check gedaan op ongeveer 1.000 voertuigen. Blijkbaar schort er iets met de uitrusting bij 1 op de 4”.

Touring vreest dat mensen, door geldgebrek, de aankoop van een nieuwe auto langer uitstellen en hoe langer hoe meer besparen op technisch onderhoud en vervanging van elementen zoals banden of versleten remmen. Garagisten zien hoe langer hoe meer bestuurders die veel te lang wachten voor een reparatie. Gebrek aan middelen is allicht ook een verklaring voor het succes van het aantal inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen.

tabel

In de helft van de gevallen beschikt het voertuig niet over de nodige en verplichte veiligheidstoestellen, zegt Touring. “Een gebrekkige of afwezige brandblusser is het meest voorkomende probleem. Maar ook meer gevaarlijke mankementen zoals versleten banden komen vaak voor. In 2% van de gevallen gaat het om technische gebreken die kunnen leiden tot zware herstellingskosten”.

De meest voorkomende vaststellingen op de gecontroleerde wagens zijn chronologisch:

• 47% rijdt met een vervallen of zonder blusapparaat
  • 15% heeft geen fluo veiligheidshesje in de wagen
  • 19% rijdt met versleten ruitenwissers
  • 12% heeft geen of onvolledige EHBO doos

Onrustwekkend zijn de technische mankementen, die een reëel veiligheidsrisico vormen:

• 16% heeft versleten remschijven
  • 18% heeft versleten banden (te klein profiel – aquaplaning)

Technische mankementen die dringend hoge reparatiekosten meebrengen hebben vooral te maken met het chassis, cilinder, starter, olieverlies, koelvloeistofverlies, de ophanging en de remmen.

Touring raadt de automobilisten aan om de wagen regelmatig te laten controleren en repareren. Een grondige check-up alvorens de weg op de gaan loont. Op tijd herstellingen laten uitvoeren of banden vervangen bespaart op termijn veel meer dan te wachten met reparaties.

* Cijfers Febiac en FOD Mobiliteit

De check van de voertuigen ging vooral over:

• controle van de veiligheid: stabiliteit voertuig, wegligging, stuurgedrag, remvloeistof, testen van batterij, laadstroom en stroomafname startmotor, veiligheidsgordels, banden, remmen,..
  • nazicht van: olielekken, lekken koelvloeistof, brandstoflekken
  • Verplichte uitrusting zoals brandblusser, gevarendriehoek, verbanddoos