90% van de Belgen ongerust over privacy

woensdag, 25 november, 2015

Brussel,  25 november 2015. “De nieuwste automodellen beschikken over software waarmee automatisch informatie wordt doorgegeven en uitgewisseld onderling, maar ook met de autoconstructeurs en de wegbeheerders. In de toekomst zullen alleen nog dit soort ‘communicerende’ voertuigen rondrijden. Dat is een verzamelnaam voor via internet verbonden auto’s”.

 

Volgens mobiliteitsorganisatie Touring is dat een goed zaak, maar de organisatie waarschuwt tegelijk voor het lucratieve gebruik van de informatie en de privacy daarvan. “Op dit moment heeft de consument, voertuigbestuurder, geen enkele controle over welke informatie hij deelt en wat ermee wordt gedaan”.  

 

Uit nieuw onderzoek van de Internationale Automobielfederatie FIA, in ons land vertegenwoordigd door Touring blijkt dat slechts 28% van de Belgen zich bewust zijn van deze innovaties. “Dat is verontrustend, omdat elke weggebruiker binnenkort hoe dan ook hiermee te maken krijgt. Daarom lanceren de Europese mobiliteitsorganisaties van de FIA vandaag een informatiecampagne*”.  

 

Dat we afstevenen op geavanceerde en automatische systemen in onze voertuigen die er mee voor zorgen dat we een vlottere en veiliger mobiliteit krijgen met minder verbruik en minder pollutie, kunnen we alleen maar toejuichen, zegt Touring. “We moeten alle moderne modelijkheden benutten die onze mobiliteitsproblemen mee helpen oplossen en de verkeersveiligheid verhogen. De informatie die auto’s (zullen) uitwisselen gaat over:

  • het sneller traceren na een ongeval (automatische noodoproep, de zgn. e-call)
  • de technische staat van het voertuig,
  • pechdiagnose op afstand,
  • het verbruik,
  • het waarschuwen voor files en gevaren op de weg,
  • het anticiperen op onvoorziene (weers)omstandigheden,
  • het uitwisselen van beelden opgenomen door vooroprijdende voertuigen naar achterliggers.

 

Maar ook meer persoonlijke data, zoals rijgedrag, aantal inzittenden, afgelegde trajecten,  aantal keren dat de veiligheidsgordels aanspannen, het aantal stops, laatste bestemmingen, gebruik van de lichten, het handenvrij bellen systeem, gebruik van CD en DVD, worden in de nabije toekomst courant.

 

Resultaten enquête:

De enquête liep in nog 12 Europese lidstaten, zodat we Europees kunnen vergelijken. In totaal hadden we voor Europa 12.000 respondenten. Voor ons land werden 1.000 weggebruikers ondervraagd.

  • 72% van de Belgen zegt zich niet bewust te zijn van de communicatiesystemen in de wagen (Europees gemiddelde 34%)
  • 90% is ongerust over de privacy van de gegevens
  • 74% is bezorgd over de mogelijkheid van voertuig tracering en 89% wil de mogelijkheid om manueel de communicatie van data uit te schakelen
  • Nochtans: 2 op 3 Belgen zijn bereid op anonieme basis informatie ter beschikking te stellen zonder daarom een dienst terug te verwachten.
  • Maar: 45% wil niet dat de data gebruikt worden voor commerciële doeleinden
  • Daarom is 95% van oordeel dat er dringend werk moet worden gemaakt van een wettelijk kader
  • Bij het kiezen van een type communicatie, bij aankoop van een voertuig  vindt 57% functies voor het verhogen van de verkeersveiligheid het belangrijkste.
  • Op de tweede plaats met 45% komt  ‘inperken verbruik’
  • 66% is akkoord om het rijgedrag te laten meten voor een prijsbepaling van de verzekering
  • 87% heeft er geen probleem mee om informatie te delen over het aantal gereden km, 79% over rijgewoontes en 87% over pannes (met de pechdienst)
  • 7 op de 10 willen graag informatie uitwisselen over verbruik en ecologisch rijgedrag,

 

De mobiliteitsorganisaties vragen meer transparantie over deze mogelijkheden en de uitwisseling van gegevens. “De consument moet een volledig overzicht krijgen (via de dealer of via internet) van welke data worden afgenomen van het voertuig en verder verspreid en hij moet ook toestemming daarvoor kunnen geven.

Er dient ook duidelijkheid te komen over de data-bescherming: de automobilist moet beheerder blijven van de gegevens. Daarom moeten zowel eigenaars als wegenhulp daartoe steeds toegang hebben tot de data. De voertuigbestuurder moet ook ten allen tijde het systeem dat de gegevens produceert en overmaakt manueel kunnen uitschakelen, behalve voor wat veiligheidstools betreft zoals het noodoproepsysteem (e-call).

Autoconstructeurs vragen we om te werken aan uniforme systemen zodat er geen monopolie per merk ontstaat en aan de overheden vragen we om de nodige wetgeving te voorzien om dit alles mogelijk te maken, aldus nog Touring.

 

*          Meer info over de campagne: http://www.mycarmydata.eu/ en www.fiaregion1.com

 

Access to data and your car from FIA Region I on Vimeo.

Deel dit

Perscontact
Danny Smagghe
Danny SMAGGHE

Tel: 

+32 2 233 24 78

Mob: 

+32 476 542 142

danny.smagghe@touring.be

Wetstraat 44
1040 Brussel
België

Volg ons op :