ERF, BRF en Touring stimuleren overheden om verder te investeren in wegmarkeringen

donderdag, 28 juli, 2016

“70% van wegmarkeringen op autosnelwegen in goede staat”

De Europese en Belgische Wegen Federatie (ERF en BRF) en partner Touring stellen vast dat, na onderzoek* van 600 km autosnel- en ringwegen in Vlaanderen en Wallonië, de inspanningen om de wegmarkeringen duidelijk te maken en te houden moeten worden voortgezet.
“Dat is noodzakelijk voor de verkeersveiligheid en de voertuigbestuurders, maar ook voor de nieuwe auto’s die technologie aan boord hebben om wegmarkeringen te detecteren en de chauffeur te ondersteunen bij het rijden”.

Het onderzoek van Belgisch wegen maakt deel uit van de campagne van de ERF om goed zichtbare en efficiënte wegbelijningen te promoten.

In Vlaanderen kregen we deze resultaten:

• 70% van de geïnspecteerde markeringen zijn in overeenstemming met de regionale minimumeis (sedert 2011) met reflectiegraad van 150mcd/m²/lux** op droog wegdek
  • 20% van de wegmarkering zou binnen het jaar aan onderhoud toe zijn
  • 10% zou meteen moeten worden vernieuwd

In Wallonië geeft dit het volgende:

• 80% van de gecheckte markeringen overeen met de vroegere regionale minimumeis van 100mcd/m²/lux die in Wallonië geldig bleef tot 31 december 2015
  • En 55% daarvan komt ook overeen met de nieuwe norm van 150mcd/m²/lux
  • 20% van de markeringen zou meteen moeten worden vernieuwd

In het vooruitzicht van een verouderende bevolking met minder zichtvermogen en de verwachte toename van het aantal hulpsystemen die wegen kunnen ‘lezen’ in de nieuwe en meer autonome voertuigen, zullen wegmarkeringen in de toekomst nog veel belangrijker worden, zegt George Lee, Voorzitter van de ERF-werkgroep voor ‘horizontale signalisatie’.

“In deze zin, zijn we eerder tevreden met de situatie in België en met de overeenstemming van de wegmarkeringen conform de voorziene vereisten”.  We konden uiteraard niet het volledige netwerk evalueren, maar we nemen aan dat de voorgestelde resultaten een accurate weergave zijn van de meeste hoofdwegen in België, aldus Lee.

“Voor Vlaanderen is het verheugend te zien dat nagenoeg 70% van de autosnelwegen voldoen aan de regionale norm. In Wallonië heeft het Gewest nog niet zo lang geleden (1 jan 2016) beslist om de norm voor de wegbelijningen aan te passen naar 150mcd/m²/lux en dus conform de Europese code ‘van de goede praktijk voor de belangrijkste wegen’. 55% van de wegen in Wallonië zijn al in overeenstemming daarmee. We vragen aan de Waalse overheid om in de komende maanden zoveel mogelijk de nieuwe regionale eis te realiseren op het terrein”.

Vanuit consumentenoogpunt zijn wij tevreden met de resultaten van het onderzoek, zeker voor wat de markeringen op de autosnel- en ringwegen betreft, zegt Danny Smagghe, corporate woordvoerder van Touring.
“We willen de overheden aanmoedigen om prioriteit te geven aan het onderhoud van de wegen in het algemeen en de wegmarkeringen in het bijzonder.
Zo zouden we, in voor wat Vlaanderen betreft ook willen aandringen op het feit dat de regionale norm, die enkel geldt voor de autosnelwegen en ringwegen, op het volledige regionale weggennet van toepassing wordt, zoals dat in Wallonië werd beslist”.

Persinfo

Touring: Danny Smagghe, tel 02/233.24.78 of 0476/542.142

ERF: Konstandinos Diamandouros, tel 02-6445877 or 0496/497322

* het onderzoek gebeurde door middel van een Delta LTL-M voertuig met een retroreflectie meter:  www.roadsensors.madebydelta.com/products
**Mcd/m2/lux is de technische eenheid voor het uitdrukken van de lichtintensiteit die door wegmarkering wordt weerkaatst naar de weggebruiker.
Link rapport: http://www.erf.be/images/ERF_Survey_for_Road_Markings__Belgium.pdf