Mensen die met kinderen of met het vliegtuig reizen, willen vooral een gerust gevoel

maandag, 7 maart, 2016

Hoewel ze hun vakantie over het algemeen goed organiseren, weten de Belgen doorgaans niet wat hun reisverzekering precies inhoudt. Deze paradox kwam naar voren uit onze Touring Vakantiebarometer 2015.

Om nieuwe oplossingen te kunnen aanbieden, spitste Touring het onderzoek dit jaar toe op twee categorieën van reizigers die vooral uit zijn op een gerust gevoel: namelijk mensen die met het vliegtuig reizen en mensen die op vakantie gaan met kinderen van 0 tot 12 jaar.

 

  • 80% van de reizigers met kinderen is bang voor een verkeersongeval

  • 41,2% van de mensen die met het vliegtuig reizen, is bang zijn bagage kwijt te raken

  • 32,9% van de Belgen weet niet wat hun reisverzekering inhoudt

 

Belgen laten niets aan het toeval over wanneer ze met hun kinderen op vakantie gaan

Niet minder dan 86% maakt een lijstje op van dingen die ze niet mogen vergeten. In 93% van de gevallen kiezen ze voor de auto.

Gevraagd naar hun grootste nachtmerrie, noemen deze reizigers met kinderen op de eerste plaats een verkeersongeval (80%), gevolgd door het kwijtraken van een kind (78,2%) en ziekte (72,8%). Ze vrezen ook de eindeloze files op de vakantiewegen (70,3%).

 

Kinderen eerst

Op weg naar vakantie met een kind in de auto, wil 67,3% van de reizigers met kinderen in geval van nood voorrang krijgen op het vlak van bijstand. 53% wil aan de telefoon met iemand kunnen spreken om advies op maat te krijgen.

 

Reizen met het vliegtuig is ook niet altijd een lachertje

Naast het missen van hun vlucht (61%), is het grootste schrikbeeld van vliegtuigreizigers dat ze hun bagage kwijtraken (41,2%). Dit hoeft niet te verwonderen, want 1 op 5 Belgen kreeg hier al eens mee te maken. Voorts is 21,8% bang dat zijn vlucht geannuleerd wordt. Een terechte angst, aangezien 6 van de 10 ondervraagden al ooit kreeg af te rekenen met grote vertragingen.

 

Reisbijstand: 1 op 3 Belgen verkeert in het ongewisse

Ondanks al deze angsten, leert de barometer van Touring ons ook dit jaar dat er bij deze twee groepen van reizigers veel onduidelijkheid heerst over de precieze diensten die in de reisbijstand zijn opgenomen.

Voor 45,8% gaat het namelijk om de standaardverzekering van het ziekenfonds. 30,5% heeft een bijstandsverzekering voor het voertuig. 28,9% heeft een specifieke reisbijstandsverzekering afgesloten.

 

“In werkelijkheid geeft slechts 67,1% te kennen exact te weten waarvoor ze verzekerd zijn tijdens een reis in het buitenland. Nog verrassender is dat slechts 4 op de 10 reizigers met kinderen precies weten wat hun verzekering in geval van onheil specifiek dekt voor de kinderen,” merkt woordvoerder Danny Smagghe van Touring op.

"In het geval van vliegvakanties geeft de studie aan dat de mensen niet altijd weten waar zij terechtkunnen om een schadevergoeding te krijgen wanneer hun vlucht geannuleerd werd of hun bagage verloren is geraakt. Resultaat: slechts een kwart vraagt effectief een compensatie aan na problemen. "

 

Vertrek stressvrij op vakantie met de 'Zen'-waarborgen van Touring

Voor een geruster gevoel kan de transparantie dus nog beter. Precies om deze twee groepen van reizigers wat meer op hun gemak te stellen, lanceert Touring Kids Zen en Fly Zen.

Met deze aanvullende waarborgen speelt Touring rechtstreeks in op de bezorgdheden die aan het licht kwamen in de vakantiebarometer 2015, en die bevestigd werden in de barometer van Touring van dit jaar.

 


Infographic

 

Deel dit

Perscontact
Danny Smagghe
Danny SMAGGHE

Tel: 

+32 2 233 24 78

Mob: 

+32 476 542 142

danny.smagghe@touring.be

Wetstraat 44
1040 Brussel
België

Volg ons op :