Green NCAP laat consument kiezen voor meest milieuvriendelijk model.
Vandaag wordt ‘Green NCAP’ gelanceerd, een testprogramma dat de milieuvriendelijkheid van een wagen zal nagaan en via een score de consument in staat zal stellen te kiezen voor het meest ‘groene’ model. Twaalf wagens werden al aan de Green NCAP test onderworpen. Een test, die bovendien een stuk verder gaat dan de wettelijke toetsstenen waaraan auto’s moeten voldoen.
Consortium
In de nasleep van het dieselgate-schandaal mag dan al wel veel veranderd zijn op vlak van uitstootnormen van wagens, toch kan het altijd beter. In navolging van wat al veel langer bestaat inzake de veiligheid van wagens, de zogenaamde ‘NCAP’, slaan? ditmaal overheden, mobiliteitsorganisaties, universiteiten en consumentenorganisaties opnieuw de handen in elkaar om een ecoscore te geven aan de verschillende auto’s die op de markt beschikbaar zijn.
“Het is voor de consument nog steeds moeilijk om een keuze te maken voor de meest milieuvriendelijke wagen. Via onze expertise als consumentenorganisatie in autotesten alsook in het opmaken van objectieve beoordelingen voor consumenten, konden wij een belangrijke bijdrage leveren aan dit label dat de koper in staat stelt om via een oogopslag te kiezen voor de meest groene auto”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop.
Met leden en onafhankelijke laboratoria in acht verschillende landen, is Green NCAP een ambitieus project dat de ambitie heeft autoconstructeurs te stimuleren om modellen te ontwikkelen die minder vervuilend en nog energie-efficiënter zijn.
Properder, zuiniger
Voorlopig neemt Green NCAP alleen nog maar de energie-efficiëntie en de emissies (CO, CO2, NOx, roet,…) die vrijkomen tijdens het rijden in rekening. Het doel is echter om een volledige life-cycle-analyse te maken van een wagen, van de conceptie, over het gebruik, tot de ontmanteling en de recyclage ervan.
“Reeds jaar en dag bestaat er een groot verschil tussen de testresultaten van een wagen in labo-omstandigheden en hoe deze op de weg presteert. Consumenten worden vaak geconfronteerd met een lager verbruik op papier terwijl de wagen in realiteit een stuk meer brandstof verbruikt. De wetgeving om hieraan te verhelpen, is dan wel verstrengd, toch kan het testpatroon nog een stap verder gaan en kan het constructeurs aanmoedigen om de concurrentie aan te gaan naar nog minder emissies en nog meer zuinigheid. We maken ons sterk dat de autobouwers via de Green NCAP-testmodule dan ook nog meer geïncentiveerd zullen worden om te kiezen voor de meest groene wagen.”, zegt Danny Smagghe van Touring, dat samen met Test Aankoop partner is in dit project.
Twaalf modellen gewikt en gewogen
Voorlopig zijn al twaalf modellen aan het testprogramma van Green NCAP onderworpen. De Hyundai Ioniq en de BMW i3, beide elektrische wagens, krijgen de maximumscore van 5 sterren, op de voet gevolgd door de VW up! GTI met 4 sterren. De BMW X1 2.0d en de Mercedes-Benz A200 ontvingen dan weer 3 sterren, gevolgd door de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost met 2 sterren. Eén ster is er nog voor de Audi A7 50 TDI, de Volvo XC40 T5 en de Subaru Outback 2.5. Drie modellen : de VW Golf 1.6TDI, de FIAT Panda 1.0 en de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost sluiten de rij af zonder sterren. De drie wagens die het slechtst scoorden, voldoen evenwel alle drie aan de huidige Euro 6b emissienormen maar zullen vanaf september 2019 aan de Euro 6d temp – emissiestandaarden moeten voldoen, die nog een stuk verder gaan. Voorlopig krijgen de elektrische wagens de beste score al zal Green NCAP binnenkort ook de autonomie van de wagen alsook de ecologische voetafdruk over de hele levenscyclus gaan analyseren en is het de vraag in welke mate ze hun concurrenten op fossiele brandstof voor zullen blijven.