Touring depanneert met mobiele boosters nu elektrische voertuigen

donderdag, 7 februari, 2019

Ons voertuigenpark is volop aan het vergroenen. Er worden niet alleen minder dieselwagens verkocht, ook de wagens op alternatieve brandstof kennen tegelijk een fameuze groei. Terwijl er in 2014 nog maar 1.792 elektrische wagens rondreden, is dit vandaag gestegen tot 9.244, een vervijfvoudiging in 4 jaar tijd. Wanneer we daar andere types elektrische voertuigen bij rekenen (zoals brommers en bussen) zitten we aan 13.514. Ook het aantal inschrijvingen op jaarbasis stijgt: in 2012 werden slechts 562 elektrische wagens ingeschreven. In 2017 waren er dat al 2.709*.

 

Met de elektrische bakfietsen voor pechverhelping vergroent Touring niet alleen haar eigen vloot. De organisatie wil ook hulp verlenen aan chauffeurs die een elektrisch voertuig besturen en om een of andere reden met een platte elektrische batterij te kampen krijgen. Wanneer het vriest bijvoorbeeld, verliest een elektrisch aangedreven voertuig al snel 30% meer elektriciteit dan in warmere weersomstandigheden. Om de hele rompslomp van wegslepen en lang opladen te vermijden, nemen wij nu in een eerste fase twee depannagevoertuigen in gebruik die ter plaatse de pechvogels helpen en binnen de kortste keren weer mobiel maken. Deze ‘booster’ voertuigen geven een antwoord op de stijgende markt van elektrische voertuigen op onze wegen.   

 

9 op 10 pannes oplosbaar

Wie pech heeft onderweg, belt uiteraard niet rechtstreeks met een wegenwachter maar komt in de alarmcentrale in Brussel terecht. Daar wordt met een paar gerichte vragen meteen duidelijk of het sturen van een booster al dan niet nodig is.

 

Op basis van decennialange praktijkervaring weet Touring als geen ander wat de meest voorkomende pannes zijn en hoe ze te verhelpen. In quasi de helft van de gevallen gaat het om problemen met de batterij of de banden. Maar ook veel elektrische en elektronische problemen kunnen ter plaatse uitgeklaard worden. In de praktijk biedt een wegenwachter in 9 van de 10 pechgevallen soelaas**.  

 

*cijfers StatBel en Febiac
**het inschakelen van een boostervoertuig maakt gewoon deel uit van het pechverhelpingscontract dat de consument onderschrijft, zonder enige meerprijs.

 

- Einde persbericht -

Deel dit

Perscontact
Danny Smagghe
Danny SMAGGHE

Tel: 

+32 2 233 24 78

Mob: 

+32 476 542 142

danny.smagghe@touring.be

Wetstraat 44
1040 Brussel
België

Volg ons op :