Brussel, 25 oktober 2018. Oktober en november zijn traditioneel gevaarlijke maanden op onze wegen, aldus mobiliteitsorganisatie Touring. “Tijdens de maanden oktober en november 2017 vielen er 124 doden en 8.873 gewonden*. Die twee maanden zijn verantwoordelijk voor een vijfde van het aantal dodelijke slachtoffers ter plaatse per jaar (615 in 2017) en bijna 20% van het totaal aantal gewonden (48.451 in 2017)*. Het overschakelen naar het herfstseizoen met andere weersomstandigheden is altijd wennen voor de weggebruiker. We zien dit ook bijvoorbeeld in de maanden mei en juni. In december en januari vallen er veel minder slachtoffers, omdat de bestuurders hun rijgedrag dan al hebben aangepast”.
Touring zegt dat de oorzaken tijdens de herfstmaanden de specifieke omstandigheden zijn, zoals slippartijen door nat wegdek of vallende bladeren, of nog door modder van landbouwvoertuigen. Daarnaast speelt de laaghangende zon tijdens ochtend- en avondspits een heel belangrijke rol, aldus Touring.
De organisatie roept de automobilisten op om hun rijstijl aan te passen:
- Bij mist en regen is een veiligheidsafstand van minstens 2 seconden of van 66 meter (aan 120 per uur) op autosnelwegen noodzakelijk. Een nat wegdek is tweemaal zo glad en de remafstand verdubbelt.
- Lichten aanschakelen en achter mistlichten zijn verplicht wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter ver reikt. Bij mist geldt snelheid minderen, afstand houden en niet inhalen.
- Bij slippen door aquaplanning, niet bruusk remmen, wel ontkoppelen en stuur stevig vasthouden in zijn as. (in N gaan bij een automatische versnellingsbak).
- Opletten voor afgewaaide bladeren en afgevallen vruchten die, in combinatie met water, van de rijweg een gevaarlijke glijbaan maken. Defensief rijden, snelheid matigen en tijdig zachtjes afremmen is de boodschap
- Het is ook oogsttijd, een periode van toegenomen verkeersonveiligheid op de wegen rond boerderijen en velden door afgevallen suikerbieten, maïs, aardappelen, aarde en moddersporen van landbouwvoertuigen.
- Lekker ingeduffeld rijden met een dikke sjaal en muts kan gevaarlijk zijn wanneer je snel moet handelen aan het stuur. Doe deze dus uit zodra het kan.
- Onontbeerlijk: een zonnebril is nodig en zonneklep naar beneden of de hoogte van de stoel aanpassen, tegen verblinding door de laagstaande zon.
De tijd is nu aangebroken om het voertuig voor te bereiden op de donkerste periode van het jaar. Enkele preventieve adviezen van Touring:
- Niet enkel de autoruiten van buiten reinigen, ook de ruiten langs de binnenkant kunnen op tijd en stond een poetsbeurt gebruiken.
- Ruitenwissers zijn belangrijk voor de veiligheid. Ze zijn aan vervanging toe wanneer ze blijven haperen, strepen over de ruiten trekken of geluid maken. Check ook het peil van de ruiten-sproeivloeistof zorgen. Vuile ruiten wissen zonder sproeivloeistof kan het zicht volledig wegnemen.
- Regelmatig de autolichten controleren en de lampenglazen tijdig poetsen.
- Enkel de banden - vier oppervlakken die niet groter zijn dan 4 keer A4 bladen - verzekeren het contact van het voertuig met de weg. De bandtekening zorgt voor de afvoer van het water bij regenweer. De wettelijke minimumdiepte bedraagt 1,6 mm. Toch is het beter om van banden te wisselen als de tekeningen maar 2 mm diep meer zijn om het risico op aquaplanning te verminderen.
Tenslotte vraagt Touring ook dat de lokale of regionale overheden ervoor zorgen dat fiets- en voetpaden worden gereinigd en dat de bladeren op tijd worden geruimd.
*cijfers VIAS Institute