Touring waarschuwt voor verkeerschaos door sluiting Hallepoorttunnel

" tijdelijke maatregelen nodig om mensen te helpen op het werk te geraken "

Touring: De Hallepoorttunnel wordt gesloten voor noodzakelijk herstellingswerken. “Die werken zijn er nodig, want ze verbeteren de veiligheid. Maar het belooft natuurlijk moeilijk te worden voor de mensen die elke dag die tunnel gebruiken. Hij maakt immers deel uit van het traject van de Kleine Ring.

We weten allemaal dat de Kleine Ring meer verkeer te slikken krijgt sedert de sluiting van de noord-zuid verbinding in de voetgangerszone. Dat komt omdat men in Brussel nog steeds niet heeft geleerd dat werven en ingrepen op elkaar moeten worden afgestemd. Maar deze eerste drie weken sluiting zijn nog maar het begin van een lange periode vol hindernissen op de weg.

Mobiel Brussel maakt immers melding van werkzaamheden in drie fasen die zelfs zullen duren tot begin 2019. “Tijdens de maanden mei en juni wordt de tunnel nog eens 28 dagen afgesloten”.

Touring heeft gevraagd om dat dan tenminste tijdens de zomervakantie te doen, maar daar hebben de overheden geen oren naar aangezien ze dan de Zuidfoor moeten organiseren. “Trouwens: ook dit evenement, dat zelfs zonder de sluiting van tunnels elke dag files veroorzaakt op de Zuidlaan en in de Hallepoorttunnel, had kunnen worden afgestemd op de werken, en niet omgekeerd”.

Geen enkele verlichtende maatregel

Het Brussels Gewest mag dan al alternatieve routes voorstellen en duidelijke informatie gegeven over openbaar vervoer op de site www.hallepoorttunnel.be, we kunnen alleen maar vaststellen dat er geen begeleidende maatregelen zijn, zegt Touring.  

Als bijkomende maatregelen stelt Touring voor om de parellelwegen bovengronds aan de tunnel zoveel mogelijk in te schakelen om het bijkomende verkeer te slikken. “Ook de lichten zouden minstens moeten worden aangepast. Daarnaast kunnen de bestaande busbanen flexibel worden vrijgemaakt voor het gewone verkeer.

Politieagenten zouden het verkeer in goede banen kunnen leiden aan de kruispunten. Pendelaars zouden gratis gebruik moeten kunnen maken van de overstapparkings Ceria en Erasmus. En waarom geen  akkoorden afsluiten met shoppingcentra in de buurt voor het gebruik van hun parkings zodat men de auto tenminste kan achterlaten.

Intussen kan de capaciteit uitgebreid worden op bepaalde metrolijnen en trams, die nu al overvol zitten tijdens de spits”.

Touring raadt pendelaars aan om, tijdens de sluiting van de tunnel, zoveel mogelijk de spits te vermijden en wat langer thuis te werken ‘s ochtends of de hele dag homework te doen. Het is goed dat werknemers hun werkgever daarvoor warm maken”. Andere alternatieven zijn natuurlijk nog de fiets gebruiken in de mate van het mogelijke, besluit Touring.