Vakantiebarometer 2021

Belgen snakken naar vakantie, maar kijken de kat uit de boom

• 65% wil op reis naar het buitenland, 45% in eigen land
  • 44% laat zijn vakantieplannen afhangen van de vaccinaties
  • 69% kiest voor de wagen, slechts 32% voor het vliegtuig
  • September (39%) wint als vakantiemaand sterk aan populariteit

Brussel, 9 juni 2021. Het jaarlijkse vakantieonderzoek¹ van Reisbijstand Touring biedt een brede inkijk op onze vakantieplannen. Ook in 2021 mikt de Belg op meerdere vakanties per jaar. 65% wil op reis naar het buitenland, 45% wil in eigen land een vakantie doorbrengen. Maar wat opvalt is dat veel vakantiegangers nog even afwachten: meer dan 4 op de 10 reizigers laat zijn vakantieplannen afhangen van de vaccinaties. Het coronavirus blijft dus zijn schaduw gooien over onze vakantie. Meteen ook de reden waarom reizigers dicht bij huis blijven en er zoveel mogelijk met de auto op uit trekken.

Wel of niet op reis in 2021?

Wat opvalt, is dat veel mensen de kat uit de boom kijken. Vorig jaar had 62% in mei zijn reis al vastgelegd, dit jaar nog maar de helft (31%). 65% zou graag naar het buitenland trekken, terwijl 45% een vakantie wil in eigen land. 19,7% blijft gewoon thuis, maar bij mensen die zich niet willen laten vaccineren of het nog niet weten, loopt dit cijfer fors op (tot 37%).

Als we vragen waarom mensen niet op reis willen gaan, antwoordt 43% dat ze zich niet veilig voelen en 30% dat het niet past binnen het gezinsbudget. Bij antivaxxers zien we net het tegenovergestelde: zij hebben het minste schrik voor Covid-19 (4%) en de meeste budgettaire beperkingen (53%).

Belg kiest voor flexibiliteit

Gezinnen met kinderen blijven logischerwijze kiezen voor de zomermaanden. Juli (46%) blijft de populairste maand, maar september (39%) wordt bijna even populair als het hoogseizoen, ten koste van de maand juni (17%). Veel mensen zien het niet zitten om bij thuiskomst eerst nog in quarantaine te moeten en daar vakantiedagen aan op te offeren en wachten daarom de evolutie van het virus en de toegankelijkheid van de bestemming af. Op de vraag of de vaccinatieplanning de vakantieplannen beïnvloedt, zijn de meningen verdeeld: 50% vindt van niet, 44% van wel.

barometer21

De populairste bestemming blijft België (45%), op de voet gevolgd door Frankrijk (40%), dat een terrein verliest. Op ruime afstand zien we dat Spanje (15%) en de andere mediterrane landen zich deels herstellen. Mensen snakken naar de zon, wellicht dat daarom de dalende trend naar Nederland (14%) zich doorzet. Verre oorden en exotische bestemmingen bengelen onderaan. Een rustige vakantie in de natuur (28%) en een strand/zwembadvakantie naar de zon (26%) blijven het populairst, terwijl kamperen (15%) in de lift zit en citytrips (16%) zware klappen krijgen.

auto/vliegtuig

Liefst 69% kiest voor de wagen als vervoermiddel. Het gebruik van de fiets en de mobilhome gaat er licht op vooruit, net als de trein. Maar het vliegtuig (32%) wordt nog altijd maar half zo vaak gekozen als voor de pandemie. Reizigers gaan dus, zowel in de keuze van hun bestemming als van hun vervoermiddel, duidelijk voor flexibiliteit, voor als er zich toch iets zou voordoen op de bestemming of op het thuisfront.

Zonder zorgen op vakantie

De grootste bekommernissen zijn besmet worden met corona (35%) en in quarantaine moeten (34%), maar ook ziek worden op vakantie (34%) blijft een kopzorg. Voor een ongeval (27%) zijn we dan weer iets minder bekommerd dan voordien.

bekomernissen

Die bezorgdheid is niet ongegrond, want in het verleden heeft 40% zijn reis al eens noodgedwongen moeten annuleren of vroegtijdig afbreken. 34% werd al eens opgezadeld met een ziekte tijdens de vakantie en een kwart met problemen met een vlucht. 2 op de 10 werden ooit geconfronteerd met een ernstige panne aan het voertuig. Gelukkig beschikt zowat 61% over een of andere vorm van reisbijstand en 44% over een annuleringsverzekering.

Touring benadrukt dat het belangrijk is om zich voldoende te beschermen en wijst erop dat de reisbijstand van Touring ook geldt bij ziekte door Covid-19 in alle landen waar geen (in)reisverbod bestaat (in het land van herkomst én bestemming). Ook voor de annuleringsverzekering tellen de Covid-garanties voor zover er geen (in)reisverbod geldt voor de bestemming in kwestie.

Touring komt de reizigers extra tegemoet via de nieuwe dienst Doctor Line, een medische advieslijn waarbij via video of telefoon, advies wordt verstrekt bij ongerustheid, pijn of ongemak, maar ook uitleg bij een diagnose of een doorverwijzing naar de beste aangewezen zorg. Vakantiegangers bellen daarvoor gewoon in op de alarmcentrale, maar de geboden hulp wordt dankzij deze extra advieslijn gerichter en adequaat. “Sedert 1958, toen we als eerste de reisbijstand lanceerden, blijven we onze expertise verder uitbouwen”. Deze extra service beantwoordt duidelijk aan een behoefte van onze klanten om in de eigen taal geholpen en bijgestaan te worden door geschoold medisch personeel.

Persinfo: Danny Smagghe, tel 0476/542.142

¹ Onderzoek uitgevoerd door studiebureau Indiville iov Touring bij 1.000 Belgen