“EEN « L » OP VOORKANT AUTO IS NUTTIG”
Brussel, april 2019. Het aantal meldingen bij Touring van kandidaat chauffeurs die met agressie te maken krijgen stijgt al enkele jaren op rij. “In 2018 ging het om 194 meldingen, in 2017 om 179 en 151 in 2016. Vooral bestuurders in opleiding die op de achterruit een L hebben kleven krijgen te maken met verbale agressie”. Dat komt volgens Touring vooral omdat zo een L uiteraard niet zichtbaar is voor weggebruikers aan de overkant van een kruispunt of op een rond punt bijvoorbeeld, met het gevolg dat er al snel kwaad wordt gegesticuleerd wanneer de leerling chauffeur wat treuzelt of twijfelt. Een L ergens aan de voorzijde van het voertuig kan daarom nuttig zijn en voor meer hoffelijkheid zorgen, aldus Touring.
Volgens Touring kennen ook de rijscholen het fenomeen van verbale agressie tegenover chauffeurs in opleiding. Veel weggebruikers zijn zeer gejaagd en hebben geen geduld in het verkeer. “Agressie uit zich niet alleen tegenover ervaren bestuurders, maar ook hoe langer hoe meer tegenover mensen met een voorlopig rijbewijs. Om daar op één of andere manier aan tegemoet te komen is het misschien beter om niet alleen op de achterruit van de auto duidelijk een L aan te brengen maar ook ergens op de voorzijde van het voertuig”. Dat maakt de situatie meteen ook verstaanbaar voor voorliggers, kruisende voertuigen en chauffeurs die aan de overkant van een kruispunt staan, aldus Touring. “Maar pas op, zo een L mag niet op de voorruit worden gekleefd, omwille van de zichtbaarheid en ook niet op de nummerplaat of de lichten. Het kan wel op de schokdemper of de motorkap. Achteraan mag (moet niet) het op de venster, mits behoudt van voldoende zicht”.
Voor Touring is het duidelijk dat mensen die voldoende willen oefenen lang genoeg de baan op moeten en dus best meerdere maanden rondrijden met een voorlopig rijbewijs. Deze stageperiode bedraagt nu minstens 9 maanden, terwijl dat voordien slechts 3 maanden was*. Des te meer moet dit duidelijk zichtbaar zijn voor de andere weggebruikers. Dit komt bovendien de verkeersveiligheid ten goede want twijfel en aarzeling uit onzekerheid kan ook tot ongevallen leiden, besluit Touring.