Image
De regering wil de toegang tot Brussel via de A12 aan banden leggen door in Laken het aantal rijstroken te beperken. Touring is het hier niet mee eens.


Touring is voorstander van een meer leefbare hoofdstad, met minder autoverkeer. Maar de mobiliteitsorganisatie is hoegenaamd niet opgezet met de Brusselse plannen om van de A12 een ‘groene promenade’ te maken.



Het enige wat men bereikt met het schrappen van rijstroken op de A12 is nog meer beperkingen voor de al zo geplaagde pendelaars en bezoekers van de stad. En het is overduidelijk dat Brussel totaal geen rekening houdt met de andere gewesten en de voertuigbestuurders.

Dit soort ingrepen is nefast voor de economische leefbaarheid van de stad en het gewest: pendelaars worden weggejaagd en bedrijven verlaten Brussel omdat de stad onbereikbaar dreigt te worden.

Voor pendelaars wordt het alsmaar moeilijker om onze hoofdstad te bereiken.


Het bewust creëren van een trechtereffect lijdt onvermijdelijk tot langere files en meer vertraagd verkeer, waardoor er nog meer luchtvervuiling is dan vroeger. En laat dat nu net datgene zijn wat de overheden willen vermijden.

De vlotte doorstroming van het verkeer zal ernstig verstoord worden. Bovendien kan je je de vraag stellen voor wie de overheid er hier een groene stadsboulevard van wil maken? Er woont immers bijna niemand langs die kant van de A12.

Volgens Touring moet er eerst geïnvesteerd worden in alternatieven voor de auto. Terwijl hier precies het omgekeerde gebeurt. Waarom niet eerst de metro tot daar doortrekken en een grote overstapparking voorzien?

Touring vraagt dan ook dat er minstens twee rijstroken vrij blijven en dat er tests gedaan worden om te meten wat de impact is op de files en de doorstroming van het verkeer.

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.