Touring is voorstander van een meer leefbare hoofdstad, met minder autoverkeer. Maar de mobiliteitsorganisatie is hoegenaamd niet opgezet met de Brusselse plannen om van de A12 een ‘groene promenade’ te maken.
Het enige wat men bereikt met het schrappen van rijstroken op de A12 is nog meer beperkingen voor de al zo geplaagde pendelaars en bezoekers van de stad. En het is overduidelijk dat Brussel totaal geen rekening houdt met de andere gewesten en de voertuigbestuurders.
Dit soort ingrepen is nefast voor de economische leefbaarheid van de stad en het gewest: pendelaars worden weggejaagd en bedrijven verlaten Brussel omdat de stad onbereikbaar dreigt te worden.
Het bewust creëren van een trechtereffect lijdt onvermijdelijk tot langere files en meer vertraagd verkeer, waardoor er nog meer luchtvervuiling is dan vroeger. En laat dat nu net datgene zijn wat de overheden willen vermijden.
De vlotte doorstroming van het verkeer zal ernstig verstoord worden. Bovendien kan je je de vraag stellen voor wie de overheid er hier een groene stadsboulevard van wil maken? Er woont immers bijna niemand langs die kant van de A12.
Volgens Touring moet er eerst geïnvesteerd worden in alternatieven voor de auto. Terwijl hier precies het omgekeerde gebeurt. Waarom niet eerst de metro tot daar doortrekken en een grote overstapparking voorzien?
Touring vraagt dan ook dat er minstens twee rijstroken vrij blijven en dat er tests gedaan worden om te meten wat de impact is op de files en de doorstroming van het verkeer.
Meest recente artikelen
Verhoogde belasting op motorhomes in Wallonië teruggeschroefd
Parkeren in de blauwe zone: wat moet je weten?
Dankzij ons handig overzicht hoef je je geen zorgen meer te maken over parkeren in een blauwe zone. Blijf op de hoogte van de verkeersregels.