Brussel heeft nood aan extra laadpalen. Parkeerplaatsen schrappen zonder meer, is een gemiste kans.
Brussel is van plan om 65.000 parkeerplaatsen in de straten en pleinen te schrappen. Nochtans zullen we zoveel mogelijk plaatsen nodig hebben om te voorzien van een laadpaal. De 11.000 voorziene laadpalen tegen 2035 zullen immers alles behalve volstaan.
Er is bijgevolg een opportuniteit voor de Brusselse overheid om in te spelen op de huidige stijging van het aantal elektrische voertuigen en voldoende laadinfrastructuur te voorzien en dat in het kader van het parkeerbeleid. Er dreigt immers een groot gebrek te ontstaan aan parkeerplaatsen met een laadpaal in vergelijking met de toename van het aantal elektrische auto’s in het Brussels Gewest.
Op dit moment worden elektrische wagens vooral aangeschaft door de hogere sociale klasse die vaak over een privé-garage of parkeerplaats beschikt en bijgevolg niet is aangewezen op publieke parkeerplaatsen om de auto op te laden.
Omwille van de beslissing van de Brusselse overheid om diesel- en benzinewagens te bannen binnen enkele jaren zullen ook andere delen van de bevolking genoodzaakt zijn om een elektrisch voertuig aan te schaffen. Zij beschikken meestal niet over een eigen garage of parkeerplaats en moeten dus kunnen laden aan een publieke laadpaal.
Elektrificeer Brussel met meer laadpalen
Dat Brussel zomaar 65.000 parkeerplaatsen schrapt is voor Touring meer dan een stap te ver. De overheid gaat er verkeerdelijk van uit dat minder parkeerplaatsen automatisch leidt tot minder autoverkeer naar Brussel.
Als deze overheid toch wil doorzetten met die plannen, vragen wij om in plaats van deze parkeerplaatsen te schrappen ze voor te behouden voor elektrische voertuigen en te voorzien van een laadpaal.
Dat zal meebrengen dat er meer mensen met een elektrisch voertuig naar Brussel komen. Bovendien zullen ook Brusselaars zelf hun auto makkelijker kunnen opladen, ook dicht bij huis.
Meest recente artikelen
Hoe kies je een longtailfiets?
Cargofietsen zijn al langer een bekend gezicht in de stad. Maar we zien ook steeds meer longtailfietsen. Wat zijn de voordelen van deze tweewieler? En met welke criteria moet je rekening houden als je er een koopt?
Hoe kies je een plooifiets?
Chaque type de vélo pliant vise un public spécifique. Voici comment trouver le modèle qui vous convient. Que ce soit pour vos vacances ou vos trajets domicile-travail.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
KGM Torres EVX: eclectische elektrische wagen
En bon SUV familial, le KGM Torres EVX mise plus sur le confort que sur le dynamisme sur la route. Son atout ? Un excellent rapport qualité/prix.
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Sur cette page, vous trouverez un guide pratique pour commander l'écovignette française.