Brussel heeft nood aan extra laadpalen. Parkeerplaatsen schrappen zonder meer, is een gemiste kans.

Brussel is van plan om 65.000 parkeerplaatsen in de straten en pleinen te schrappen. Nochtans zullen we zoveel mogelijk plaatsen nodig hebben om te voorzien van een laadpaal. De 11.000 voorziene laadpalen tegen 2035 zullen immers alles behalve volstaan.
Er is bijgevolg een opportuniteit voor de Brusselse overheid om in te spelen op de huidige stijging van het aantal elektrische voertuigen en voldoende laadinfrastructuur te voorzien en dat in het kader van het parkeerbeleid. Er dreigt immers een groot gebrek te ontstaan aan parkeerplaatsen met een laadpaal in vergelijking met de toename van het aantal elektrische auto’s in het Brussels Gewest.
Op dit moment worden elektrische wagens vooral aangeschaft door de hogere sociale klasse die vaak over een privé-garage of parkeerplaats beschikt en bijgevolg niet is aangewezen op publieke parkeerplaatsen om de auto op te laden.
Omwille van de beslissing van de Brusselse overheid om diesel- en benzinewagens te bannen binnen enkele jaren zullen ook andere delen van de bevolking genoodzaakt zijn om een elektrisch voertuig aan te schaffen. Zij beschikken meestal niet over een eigen garage of parkeerplaats en moeten dus kunnen laden aan een publieke laadpaal.
Elektrificeer Brussel met meer laadpalen
Dat Brussel zomaar 65.000 parkeerplaatsen schrapt is voor Touring meer dan een stap te ver. De overheid gaat er verkeerdelijk van uit dat minder parkeerplaatsen automatisch leidt tot minder autoverkeer naar Brussel.
Als deze overheid toch wil doorzetten met die plannen, vragen wij om in plaats van deze parkeerplaatsen te schrappen ze voor te behouden voor elektrische voertuigen en te voorzien van een laadpaal.
Dat zal meebrengen dat er meer mensen met een elektrisch voertuig naar Brussel komen. Bovendien zullen ook Brusselaars zelf hun auto makkelijker kunnen opladen, ook dicht bij huis.
Meest recente artikelen
Koopgids: is de gravelbike een gulden middenweg tussen racefiets en mountainbike?
Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Getest: Origine Help, de sportieve elektrische fiets die je meer doet fietsen
Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.
Batterijen van elektrische auto's, duur en fragiel?
Private lease, de budgetvriendelijke oplossing in 10 punten
De compacte modellen van Hyundai
Partnerinfo - Je bent nog niet klaar voor een Plug-in Hybride of volledig elektrische wagen? Geen probleem. Benzinewagens blijven immers ook de komende jaren nog een vaste waarde.
Koga Colmaro Extreme gravelbike getest: veelzijdig en avontuurlijk
Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.