Met de elektrische auto stressvrij naar het zuiden? En of dat kan!

Image
Image

Met de elektrische auto stressvrij naar het zuiden? En of dat kan!

Een mens is een gewoontedier. We reizen tijdens onze vakanties al jaren de zon achterna, en het ziet er naar uit dat we dat ook in 2024 zullen doen. We zetten met andere woorden weer massaal koers richting het zuiden. Het belooft dus gezellig druk te worden op die onvermijdelijke Route du Soleil. Maar hoe zit dat met het groeiend aantal eigenaars van een elektrische auto? Moeten die nu zenuwachtig worden?


De afgelopen jaren verschenen er in de algemene pers horrorverhalen over rijders van een elektrische auto die met een lege batterij langs de weg belandden. We geven toe: in het zuiden van België en het noorden van Frankrijk waren de laadpalen niet dik gezaaid. Het woord ‘laadpaalwoestijn’ zag het levenslicht en EV-rijders kregen het benauwd bij het idee dat ze met hun kroost door die regio moesten, in die nieuwe EV van de baas.

routeplanner voor elektrische auto

Dankzij Tourings routeplanner (zie op het einde van dit artikel 7 tips voor EV-rijders) kan je op voorhand perfect inschatten waar je het best bijlaadt om zo’n lege batterij te vermijden. En ook of er alternatieven in de buurt zijn als alle laadpalen bezet zouden blijken - of erger, buiten dienst. Maar een route plannen blijft theorie, ze ook effectief rijden is praktijk.

We kregen geen nieuwe elektrische auto van de baas, maar wel een IONIQ 5 van Hyundai, althans voor een heen- en weertrip naar de Mont-Blanc. We wilden namelijk wel eens weten hoe zo’n trip richting het zuiden in de praktijk verloopt met een auto die is uitgerust met een 800V-batterij.

Een technologie die de komende jaren wellicht ook bij andere merken zal opduiken, maar voorlopig enkel bij Hyundai, Kia en Porsche terug te vinden is. We gaan hier niet dieper in op het technische aspect ervan (daarover meer in dit artikel), maar duiden wel beknopt wat die technologie als gevolg heeft voor de gebruiker. Je kan met Hyundais IONIQ 5 immers ongemeen snel laden aan zogenaamde DC- of snelladers langs de snelweg.


Sneller laden dan pauzeren met de elektrische auto

Dat mochten we een eerste keer ondervinden toen we aan de Baraque de Fraiture de snelweg verlieten. Daar bevindt zich een Fastned-snellaadstation … en een toilet. Het was ons vooral om dat laatste te doen, want de batterij van de IONIQ 5 was nog niet leeg. Maar alle beetjes helpen, en dus ging de wagen aan de lader terwijl wij deden wat moest gedaan worden. We trakteerden ons nog op een koffie en begaven ons weer naar de auto. Groot was onze verbazing toen bleek dat die alweer een tijdje vertrekkensklaar (lees: met de batterij boven de 80%, meer daarover in dit artikel) stond te wachten.


Dit scenario zou zich tijdens onze heenreis een drietal keer herhalen. Wijzelf waren aan een sanitaire stop, een drankje of een hapje toe voordat onze elektrische auto eigenlijk aan de stekker moest. En de wagen was weer opgeladen tot 80% nog voor we die sanitaire stop hadden volbracht, een koffie hadden gedronken en/of een snack hadden verorberd.

Elektrische auto aan de laadpaal


Tijd om de comfortabele zetels in ligstand te zetten en even lekker te niksen, was er simpelweg niet. Daarvoor laadt de IONIQ 5 gewoon te snel. Reken op een kwartiertje laden om weer tweeënhalf tot drie uur lang verder te kunnen rijden.


Sensationeel en ruimtelijk

Rijden met deze elektrische auto kan je best sensationeel noemen, als je de mogelijkheid krijgt om eens flink te accelereren. Op een autosnelwegoprit bijvoorbeeld sprint hij in 5 tellen naar 100 km/u. Met dank aan de dubbele elektromotor waarmee ons model is uitgerust. Begrijp ons niet verkeerd: deze Hyundai nodigt niet uit tot laagvliegen, wel tot comfortabel cruisen.

En dat geldt niet enkel voor de bestuurder, want ook de passagiers genieten van de stille en vooral royale binnenruimte. De IONIQ 5 heeft dankzij de korte overhangen voor en achter een vrij lange wielbasis in vergelijking met zijn totale lengte. Een middentunnel voor de overbrenging is er ook niet – typisch voor elektrische voertuigen. Voeg die twee samen, en je snapt waarom zowel de chauffeur als de passagiers beschikken over een enorme binnenruimte. Handig extraatje: de middenconsole vooraan kan naar achter verschoven worden, waardoor je je boodschappen gewoon naast je neer kan zetten als je in de auto stapt.

Ook handig: het 230V-stopcontact onder de achterbank om een laptop op te laden. Of de optionele omvormer die je in de laadpoort plugt om bijvoorbeeld een elektrische fiets op te laden, zelfs wanneer de auto niet aan staat. Maar we wijken af en keren best terug naar onze Route du Soleil ...


Zuinigheid als spel

De kilometers tikken weg en de eindbestemming komt snel in zicht. De snelweg maakt plaats voor secundaire bergwegen. Op het gigantische scherm voor ons volgen we in detail hoe de IONIQ 5 energie verbruikt en weer recupereert bij het remmen en afdalen. Met de peddels aan het stuur kunnen we de mate van afremmen en recuperatie zelfs beïnvloeden. Het wordt een spel om zo zuinig mogelijk te rijden en zo veel mogelijk energie te ‘winnen’.


We hebben ondertussen ook kennisgemaakt met het rijke scala aan veiligheidssystemen waarmee de IONIQ 5 is uitgerust. Zo houdt die zich automatisch aan snelheidsbeperkingen en een veilige afstand van voorliggers wanneer de cruisecontrol is ingeschakeld.

Wil je van rijbaan veranderen? Dan zet je maar beter je knipperlicht aan, of je krijgt een spreekwoordelijke tik op de vingers. De IONIQ 5 activeert automatisch zijn camera aan de zijkant en gunt je een blik op het verkeer naast en achter je. We weten niet exact hoeveel camera’s er in de wagen zitten, maar het zijn er heel wat. Hoe kan het anders dat je op het dashboard een 360° blik krijgt wanneer je de wagen ergens inparkeert. Alsof er een drone boven je komt hangen en je live beelden doorstuurt …

En mocht de parkeerruimte zo krap zijn dat je de deuren niet meer openkrijgt, dan kan je de wagen ook met de afstandsbediening voor- en achteruit laten rijden. Dat laatste hebben we trouwens niet geprobeerd. De parkeerplaats aan de voet van de Mont-Blanc was ruim genoeg en wij nog fris en monter om die klus zelf te klaren. Opvallend toch, hoe vlot de rit van dik 900 km verteerd is. Elektrisch, en zonder laadstress.


7 Tips voor eigenaars van een elektrische auto

  • 1. Raadpleeg onze druktekalender en vermijd rode en zwarte weekends om laadpaalfiles te vermijden. Niet elke EV laadt immers zo snel als de IONIQ 5.
  • 2. Stippel je route op voorhand uit met onze Routeplanner om in te schatten hoe vaak en waar je moet bijladen.
  • 3. Heb je tijd? Overweeg dan om (een deel van) je traject niet over de snelweg te rijden. Je geniet meer van je reis en je bespaart op laadkosten omdat die hoger zijn op de snelweg (net zoals brandstof).
  • 4. Neem meerdere laadpassen en een kredietkaart mee. Die laatste kan je op steeds meer plaatsen ook gebruiken als betaalmiddel aan laadpalen.
  • 5. Reserveer indien mogelijk een laadpaal op je bestemming of de plaats waar je een overnachting boekt. En neem ook een gewone 230V-laadkabel mee om ’s nachts bij te laden aan een gewoon stopcontact als er geen laadpaal beschikbaar is.
  • 6. Gebruik een app of het navigatiesysteem in je wagen om te achterhalen of er een laadpaal is in het dorp of de stad waar je langs rijdt. Neem de afslag en las eens een lunchpauze in terwijl je de auto bijlaadt.
  • 7. Monteer geen dakkoffer als het niet echt nodig is. Die creëert extra luchtweerstand, wat zorgt voor een hoger verbruik en dus een lagere autonomie.