Image
vakantieplannen

De reisindustrie heeft de pandemie nog niet volledig verteerd, al is een volledig herstel niet meer veraf. De markt is intussen danig veranderd, maar de hamvraag blijft hetzelfde: waar gaat de volgende vakantie heen?

De reissector zal Covid-19 niet snel vergeten. Op een bepaald moment kleurden alle parameters donkerrood en was er van vakantieplannen geen sprake meer. De luchthavens gingen dicht, het openbaar vervoer lag stil en er was de lockdown. Het lijkt intussen een eeuwigheid geleden, maar de sector zit qua aantal reizigers nog altijd niet op het niveau van voor het jaar 2020. De sector en de meeste onderzoeksbureaus zijn echter unaniem: dit jaar is het volledige herstel een feit.

vakantieplannen
We reizen steeds vaker naar minder bevolkte gebieden. © Johannes Vande Voorde


Intussen is er veel veranderd en tot de belangrijkste parameters behoren voortaan ook veiligheid, hygiëne en flexibiliteit. Rond deze pijlers hebben consumenten hun gedrag aangepast. Dat betekent onder meer dat men het eigen land meer is gaan appreciëren en dat men bij de keuze van de bestemming meer oog heeft voor afgelegen gebieden en/of minder bevolkte bestemmingen. Die parameters spelen ook in 2024 nog een belangrijke rol, maar ook de reissector heeft zich geheroriënteerd. Om een lang verhaal kort te maken: anno 2024 zijn de mogelijkheden breder en ruimer dan ooit. We leggen hieronder in zeven inspirerende hoofdstukjes uit hoe je tot een weldoordachte keuze komt.


1. Hou alle opties open

De klassieke routine start bij een rondje inspiratie opdoen. Vakantiebeurzen kunnen daarbij helpen, maar ook het internet en de sociale media doen meer dan ooit hun duit in het zakje. Vaak vergeten in dit proces: de reisagent. Geheel onterecht, want naast een bron van inspiratie is het reiskantoor ook een betrouwbare gesprekspartner. Je mag er namelijk prat op gaan dat reiskantoren de bestemmingen die ze verkopen daadwerkelijk bezocht hebben.

vakantieplannen
Betrouwbare informatie inwinnen? Loop eens langs bij een reiskantoor. © Reiswinkel Connections

Hou bij jouw keuze alle opties open en stel voor één keer niet de vraag waar je heen wil, maar welke soort reis je wil ondernemen. Zet daarbij, als willekeurig voorbeeld, je vooroordelen tegenover cruises uit je hoofd. De open zee niks voor jou? Kijk eens naar de riviercruises dichtbij, en er gaat beslist een nieuwe wereld voor je open.

Is een reis over het water écht niks voor jou? Dan misschien een reis met de trein. Europa is goed bedeeld met HST’s (hogesnelheidstreinen) en het aanbod nachttreinen neemt gestaag toe. De trein is ideaal voor citytrips niet al te ver weg, want doorgaans kan je met je eigen auto weinig doen in een stad (die je niet kent). Blader eens door het aanbod op www.b-europe.com, en wie weet staat jouw droombestemming er wel ergens tussen.

Andere overweging: waarom op één plaats blijven? Je hoeft niet per se elke dag naar een ander hotel, motel of camping, maar als je een land of streek beter wil leren kennen, kan je maar beter niet op één plek blijven. Denk aan een roadtrip met je eigen wagen, of met een huurwagen als je bestemming wat verder weg ligt. Of huur een camper en ontdek de wereld op je eigen tempo.

vakantieplannen
Huur een camper en ontdek de wereld op je eigen tempo. © Johannes Vande Voorde


2. Mijd het hoogseizoen

Alles wordt duurder, en dat heeft een nefaste invloed op ons reisbudget. We vertellen wellicht niks nieuws, maar tijdens het hoogseizoen betaal je een pak meer dan in het midden- of laagseizoen. Dat het hoogseizoen doorgaans samenvalt met de schoolvakanties is uiteraard geen toeval, maar eerder een businessmodel. Kortom, wie buiten de traditionele schoolvakanties kan reizen, doet een gouden zaak: goedkope(re) pakketreizen, vliegtuigtickets aan een fractie van de prijs, voordelige accommodatie en keuze uit alle bestemmingen ter wereld. Voor de gezinnen met kinderen die geen andere keuze hebben: wacht niet te lang met boeken. En kijk ook eens naar de alternatieve bestemmingen, want die zijn er in overvloed.


3. Voor élk budget

Er bestaan heel wat vooroordelen over bepaalde bestemmingen, waardoor die plekken bij voorbaat niet in overweging worden genomen. Maar heb je al eens naar de alternatieven voor de klassieke hotels gekeken? Heb je de overnachtingsplekken overwogen in de periferie van de stad die bovenaan je verlanglijstje staat? Kortom, schuif je droombestemming niet te snel aan de kant en doe onderzoek. Idem dito voor wie denkt dat cruises te duur zouden zijn: ga eens grasduinen in het aanbod buiten het hoogseizoen, en je zal zien dat er een breed en betaalbaar aanbod is. Hetzelfde geldt voor de vliegvakanties: buiten de toeristische seizoenen kan je vaak koopjes rapen.


4. Niet
‘waarheen’, maar ‘waarom’

De meeste mensen reizen uit nieuwsgierigheid, om nieuwe mensen te leren kennen en – met stip op één – om de dagelijkse routines te doorbreken. Een bijkomende vraag die je daarbij zou kunnen stellen, is ‘wat’ je precies wil doen tijdens je vakantie. Je zal zien dat de bestemmingen vanzelf komen en dat er plaatsen in beeld komen waar je nog niet eerder aan had gedacht. Vertrek eventueel vanuit je passie (duiken, fietsen, wandelen, paardrijden, kitesurfen ...) en ontdek nieuwe plaatsen en regio’s. Maar je hoeft het natuurlijk niet puur in de sportieve hoek te zoeken; andere populaire thema’s zijn gastronomie, cultuur, avontuur, wellness, shopping en quality time met kinderen, het gezin en/of vrienden.


5. Type accomodatie

Hotels heb je in alle prijscategorieën en ze zijn ook de eerste keuze van de meeste vakantiegangers. Maar zijn ze ook de beste optie? Stel in vraag wat je van je accommodatie verwacht, en wellicht komen er betere alternatieven bovendrijven. Laat het volgende lijstje langzaam tot je doordringen: vakantiepark, sporthotel, kinder/familiehotel, motel, chalet, villa, vakantiehuis, boshuisje, appartement, studio, B&B, pension, boomhut, camper, tent/camping/glamping, boerderij, woonboot, schip, cruiseschip enzovoort. Check deze 20 alternatieven voor een hotel.

Op vakantie met een tent. Dichter bij de natuur kom je niet.


6. Inspirerende reistrends

Zoals gezegd heeft Covid-19 voor een ommekeer gezorgd in ons reisgedrag. Dat heeft geleid tot een aantal nieuwe trends, al zijn er ook ‘oude’ trends die de pandemie glansrijk doorstaan hebben. Een inspirerend overzicht …

Weg van de massa. Geen nieuwe trend, maar sinds corona weer helemaal in: reizen naar minder populaire plekken. Frank Bosteels, Senior Product development manager bij Connections: “Populaire bestemmingen krijgen opnieuw te kampen met overtoerisme. Bepaalde klassieke bestemmingen overwegen om het aantal bezoekers te beperken, je bezoek op voorhand te laten reserveren of inkomgeld te vragen. Denk maar aan Venetië, het Parthenon in Athene of zelfs sommige stranden. De gouden tip bestaat erin om nieuwe bestemmingen te verkennen. Trek naar Albanië in plaats van Griekenland, naar Zuid-Korea in plaats van Japan of in New York naar Brooklyn in plaats van Manhattan.”

Eerder boeken! Reisorganisatie Djoser, gespecialiseerd in groepsreizen met individuele vrijheid, merkt dat er aanzienlijk vroeger geboekt wordt. Reeds in oktober en november voor reizen met vertrek in het voorjaar en de zomer van het jaar erop, aldus de reisorganisator. Opvallend: reizigers laten zich volgens Djoser niet meteen afschrikken door de hogere prijzen, die voornamelijk te wijten zijn aan de duurdere vliegtickets.

Trek de natuur in. Natuurreizen, gegroeid vanuit de pandemie, zijn een blijver, weet Connections. Wintersportstations beleven een tweede leven en verwelkomen nu ook tijdens de zomermaanden talloze vakantiegangers. Djoser bevestigt dat wandel- en fietsvakanties (in de natuur) nog steeds in trek zijn. Voor wandelreizen zijn vooral de Zuid-Europese landen populair, met name in het voor- en najaar, vaak als ‘tussendoorvakantie’, aldus nog Djoser.

Authenticiteit. Steeds meer (oudere) jongeren gaan op zoek naar authenticiteit, ver weg van de platgetreden paden en de topattracties. Dat hoeft trouwens niet noodzakelijk een bestemming voor avonturiers te zijn; ook minder bekende wijken in grote steden zijn steeds meer in trek.

Artificiële intelligentie. Het is een kwestie van tijd vooraleer AI ons gaat helpen bij het plannen van reizen, stelt Glenaki Tourism Consultancy onomwonden. Volgens het agentschap bestaan er nu al heel wat tools die je inspiratie bezorgen over je volgende reis. Volgens hen steek je je vakantie nu al makkelijk in elkaar met apps als ChatGPT, Roam Around en Guidegeek, al is het gebruik ervan momenteel nog niet zo wijdverspreid. De tools blijken bovendien erg efficiënt, aldus Glenaki: binnen de 30 seconden bedenken ze een handige basis voor je reisprogramma. Probeer het zelf eens met Roamer of Roam Around, of vraag het gewoon aan ChatGPT.

Culinaire reizen. Geen nieuwe trend, maar eentje die niet te stillen blijkt. Bestemmingen met een rijke eet- en drinkcultuur doen het goed en ook de kookworkshops in het buitenland zijn populair. De enige echte goulash leren bereiden in Hongarije of alles over wijn leren in een van de vele Europese wijnlanden, de mogelijkheden zijn eindeloos.

De Zuid-Tiroolse vakantiespecialist Roter Hahn organiseert kookvakanties. © Max Schweitzer | Pentagon Studios

Duurzaam op vakantie. Deze trend is een evergreen; er lijkt geen einde te komen aan de groene labels. Veel vakantiegangers zijn milieubewust als het aankomt op de keuze van hun reisbestemming en het vervoermiddel dat hen ernaartoe brengt. Ter plaatse kiezen ze voor ecovriendelijke hotels of andere duurzame verblijfsopties.

Workations. Het is een trend die we grotendeels te danken hebben aan corona. Plots kon thuiswerken wél. Met een computer en wifi konden veel mensen aan de slag blijven, maar een computer en wifi heb je overal, toch? Bij een workation combineer je vakantie en werk en leer je een bestemming op een totaal andere manier beter kennen.


7. Stel niet te lang uit

We sluiten af met een tip die vaak over het hoofd wordt gezien en anno 2024 meer dan ooit relevant is: stel je reisplannen niet te lang uit! Frank Bosteels van Connections: “Op enkele uiterst schaarse aanbiedingen bij touroperators na zijn ‘last minutes’ uiterst zeldzaam geworden. En als je een vlucht, een verblijf of een huurwagen wil reserveren, kan je er donder op zeggen dat de prijs nooit voordeliger wordt naarmate jouw vertrekdatum nadert.”

“Bovendien is het volledige aanbod sinds de pandemie nog steeds niet hersteld, wat bijdraagt tot een algemene prijsstijging. Als je te lang aarzelt om je reis te boeken, riskeer je dus niet alleen flink meer geld uit te geven, maar ook om gewoon geen plaats meer te vinden voor de reis die je voor ogen had.” Deze algemene regel geldt in het bijzonder voor de schoolvakanties, vervolgt Frank: “We stellen vast dat de vakantieperiodes sneller vollopen dan ooit tevoren.”


Tot slot: sluit een reisverzekering af!

Mensen gaan steeds vaker op reis. Een shortski, een citytrip, een verre bestemming, een weekje in het zuiden, the sky is the limit. Je kan er dan voor kiezen om elke keer opnieuw een annuleringsverzekering af te sluiten via je reisagent, maar dat gaat je op het einde van de rit meer kosten dan een jaarpolis.

Feit: de gemiddelde Belg die naar het buitenland trekt, is niet goed verzekerd of kent het onderscheid niet tussen de verschillende verzekeringsproducten. Zo gaat volgens een studie bijna 6 op de 10 Belgen met de auto op vakantie binnen Europa, maar denkt ruim de helft daarvan onterecht dat hun autoverzekering voor voldoende dekking zorgt eens ze de grens overschrijden. Meer dan 2 op de 10 consumenten weet zelfs niet of ze verzekerd zijn voor ongelukken tijdens hun vakantie in het buitenland. Ruim 1 op 4 kan ook niet met zekerheid zeggen of ze verzekerd zijn als ze om dringende redenen vervroegd huiswaarts zouden moeten keren.

Hetzelfde geldt voor annuleringsverzekeringen. Ruim 65% onderschrijft een dergelijke verzekering niét, waardoor alle onvoorziene kosten voor eigen rekening zijn. Idem dito voor de verzekering van de bagage: 36% is niet verzekerd tegen diefstal en 28% heeft geen idee of ze verzekerd zijn. Kortom, denk toch maar eens goed na voor je je koffers pakt.

Check al onze reisverzekeringen op www.touring.be.