Image
Welke onderdelen van je fiets zijn het vaakst aan herstelling toe? En waarom laat je die best zo snel mogelijk repareren?

Dit zijn de vijf meest voorkomende problemen met een fiets. Wat moet je het vaakst herstellen?

1. Een lekke band

Met voorsprong op nummer 1 staat een lekke band. Of het nu door een spijker of een stukje glas komt: zodra er een gat in je band zit, loopt hij leeg. En met een lekke band kan je niet blijven fietsen: je riskeert dat de velg van het wiel beschadigd wordt of dat het hele wiel kromtrekt.

Met wat handigheid kan je zelf een fietsband herstellen of een binnenband vervangen. Maar als je dat nog nooit gedaan hebt, vraagt het wel wat tijd en geduld. Bij een elektrische fiets is het bovendien vaak niet eenvoudig om het achterwiel te demonteren.

2. Defecte verlichting

In het donker zonder verlichting fietsen is niet alleen verboden, het is ook gevaarlijk. Een licht dat niet werkt kan verschillende oorzaken hebben: een slecht contact, een kabeltje dat is losgekomen, een defecte dynamo of een kapot lampje. Je kan je behelpen met losse fietslampjes op batterijen die je aan je stuur, kleding of tas vastmaakt (wit vooraan, rood achteraan), maar je laat een defecte fietslamp best zo snel mogelijk herstellen.

3. Slecht werkende remmen

Fietsremmen moeten superbetrouwbaar zijn. Daarom moet je problemen met remmen meteen aanpakken. Bij klassieke velgremmen moeten de remblokjes goed afgesteld zijn. Het spreekt voor zich dat de remblokjes vervangen moeten worden als ze te veel afgesleten zijn. Ook de remklauw van schijfremmen moet perfect gepositioneerd zijn.

Doen de remmen niets als je de rem indrukt, dan is er wellicht een probleem met de remkabel. Goed werkende remmen kunnen het verschil tussen leven en dood betekenen: laat je remmen dus meteen herstellen als je een probleem vaststelt.

4. Kapotte spaken

De spaken in je wiel krijgen heel wat krachten te verduren. Het kan gebeuren dat er een spaak loskomt of breekt. Je kan dan nog fietsen, maar je laat de spaak best zo snel mogelijk vervangen. Anders komt er meer druk op de andere spaken, en dan kan je hele wiel kromtrekken. Zeker met een zwaardere elektrische fiets is dat een groot risico.

5. Haperende versnellingen

Als je fiets niet meer soepel schakelt, of de versnelling niet meer verspringt, zijn je versnellingen slecht afgesteld. Je moet dan de versnellingskabel of de schakelaar laten afstellen. Kijk ook of de derailleur- of naafversnelling correct afgesteld zijn, zodat de ketting niet sleept. Als je ketting regelmatig doorschiet, zijn de tandwielen, de ketting zelf of beide aan vervanging toe.

Touring komt naar je toe

Heb je problemen met je fiets en krijg je ze zelf niet opgelost? De fietstechnieker van Touring komt met zijn mobiele fietsatelier naar je toe en herstelt je fiets aan huis. Zo spaar je een verplaatsing naar de fietsenmaker uit. Je maakt gewoon een afspraak wanneer het jou het beste past. Zo hoef jij je enkel bezig te houden met het plannen van je volgende rit.