Image

Meer dan 41%! Zoveel zijn auto's de voorbije 4 jaar bij ons gemiddeld in prijs gestegen. Dus hoe kan je een auto kopen zonder (te) veel geld uit te geven?

Om tal van redenen zijn de prijzen van nieuwe auto's, en dus ook van tweedehandsauto's, de afgelopen jaren blijven stijgen. En het ergste is dat deze inflatie de lagere categorieën nóg harder treft: gemiddeld +41% in vier jaar! Daardoor zijn ze voor mensen met een beperkt budget nog nauwelijks te betalen. Hoe kies je vandaag dan een auto zonder (al te) veel geld uit te geven? Volg de gids.

De internationale organisatie Transport & Environment (T&E) luidde eind 2023 de noodklok: de autoprijzen rezen de voorbije jaren de pan uit, vooral voor kleinere modellen. Een paar voorbeelden om dit duidelijk te maken ...

In 2018 kostte een Renault Twingo minder dan 10.000 euro, terwijl de nieuwe generatie nu minstens 23.250 euro kost. Voor dit verschil krijg je natuurlijk een hypermoderne auto met een krachtige hybride aandrijflijn die beter uitgerust en veiliger is. Maar we hebben het dan nog steeds over een basisprijs die in amper vijf jaar tijd meer dan verdubbeld is. We moeten er wel bij zeggen dat er tot vorig jaar nog een benzineversie verkrijgbaar was voor ongeveer 15.000 euro, maar die is sindsdien uit de catalogi verdwenen.

Een ander voorbeeld: een Volkswagen Polo 1.0 MPI kostte in 2017 14.990 euro, vergeleken met 23.180 euro vandaag ... En zelfs Dacia, synoniem voor voordelige prijzen, is niet bestand gebleken tegen deze prijsexplosie.


Steeds minder ‘kleine’ stadsauto’s

In de onderstaande lijst staat slechts een kleine selectie van modellen, met de basisprijs van de instapversie en de kleinste beschikbare motor.

Tot 50% duurder in 3 jaar!


Natuurlijk zijn sommige modellen uit 2019 vervangen door een nieuwere versie en zijn sommige instapmotoren vervangen door krachtigere versies. En dat is een van de redenen van deze prijsstijgingen: de voortdurende ontwikkeling van nieuwe technologieën en rijhulpsystemen, en de steeds hogere uitrustings- en veiligheidsniveaus van nieuwe auto's. Maar dat verklaart nog niet alles, zoals Transport & Environment opmerkt: de gemiddelde stijging voor de hele markt tussen 2019 en vandaag bedraagt 41% ... En da’s bijna het dubbele van de gecumuleerde inflatie.

Voor ons land heeft de officiële instantie Statbel aangetoond dat de prijs van nieuwe auto's tussen maart 2020 en oktober 2022 met gemiddeld 10,31% is gestegen. Wat overeenkomt met de gegevens die hier elders over verzameld zijn. Bovendien verdwijnen kleine stadsauto's steeds meer uit de catalogi van de constructeurs. Voorbeelden zijn de Citroën C1, de Peugeot 107, de Volkswagen Up, de Seat Mii en de Opel Adam, om er maar een paar te noemen ... De lijst is lang.

Het is duidelijk dat het voor gezinnen met een krap budget alsmaar moeilijker wordt om een nieuwe auto aan te schaffen, zelfs al is het een kleine stadsauto. Uit recent onderzoek van een belangrijke Franse kredietverstrekker (Cetelem), dat betrekking had op de hele EU, blijkt trouwens dat die opeenvolgende prijsstijgingen een enorme impact hebben op het budget en de ervaring van de Europese automobilist (zie grafiek).

Volgens de consument is brandstof de factor die het zwaarst doorweegt.


Zijn elektrificatie en Euro 7 de schuldigen?

Veel consumentenorganisaties zijn van mening dat autoconstructeurs de inflatie aangegrepen hebben om de autoprijzen sneller dan de inflatie te verhogen om hun winsten op te drijven. Zo beweert Transport & Environment dat de Europese autoconstructeurs in 2022 recordwinsten hebben geboekt van ongeveer 64 miljard euro.

Van hun kant verklaren diezelfde constructeurs deze prijsstijging niet alleen door de inflatie en de stijging van de grondstofprijzen, maar ook door de grote investeringen die ze de afgelopen jaren hebben gedaan om elektrische voertuigen te ontwikkelen en zullen moeten doen om hun toekomstige modellen aan te passen aan de Euro 7-norm. Wanneer deze norm van kracht wordt, zal dit de prijs van nieuwe kleine auto's naar verwachting nog eens met € 200 opdrijven.


Grotere gevolgen voor kleinere modellen

We wijzen erop dat het debat over de toekomstige milieunorm op Europees niveau nog niet is afgerond. Voorlopig is dit slechts een voorspelling. Een andere reden tot bezorgdheid is dat, ook al ligt de coronacrisis achter ons en is de oorlog in Oekraïne ‘gestabiliseerd’, er nog steeds tekenen zijn van deze crisissen, met name voor halfgeleiders. Die elektronische componenten worden veel gebruikt in auto’s en sinds 2020 is er nog altijd een tekort aan. Wat heeft geleid tot grote verstoringen in de toeleveringsketen, met langere levertijden tot gevolg. Dit heeft een impact gehad op de verkoopprijs van auto's in 2022 ... En die prijs is sindsdien niet meer gedaald!

Ook hier hebben deze stijgingen relatief grotere gevolgen gehad voor modellen met een kleinere marge, met name voor stadsauto's. En tot slot hebben ook alle technologische ontwikkelingen en veiligheidssystemen die Europa de voorbije jaren verplicht heeft, een grotere invloed op de prijs van kleinere modellen. Een elektronische sensor van 100 euro heeft immers een andere impact op een grote plug-in SUV van 80.000 euro dan op een stadsauto van 15.000 euro.

Een nieuwe auto kopen wordt voor veel automobilisten alsmaar moeilijker.


Directiewagen = gegarandeerd koopje

Wat gebeurt er nu? Onder impuls van de belastingvoordelen voor elektrische auto’s zijn sommige bedrijven vroegtijdig gestopt met het leasen van auto's met verbrandingsmotor en hebben ze die vervangen door elektrische modellen. En dus overspoelen deze slechts 2 of 3 jaar oude bedrijfsauto's de tweedehandsmarkt tegen vrij aantrekkelijke prijzen. Kijk maar eens op de verkoopsites van leasemaatschappijen zoals Autoselect van Arval, Car Square van Alphabet of Used Cars van LeasePlan. Je kan er soms heel goede deals vinden.

Dit is ook het geval bij dealers of tweedehandsketens die recente tweedehandswagens of directiewagens verkopen die eigenlijk nog nooit gereden hebben. Bij Cardoen vinden we bijvoorbeeld een Ford Fiesta uit 2022 met 6 km op de teller, maar met een voordeel van bijna 8.000 euro ten opzichte van de nieuwprijs. Of een Fiat 500 uit 2023 met 3 km op de teller voor 5.000 euro minder dan de nieuwwaarde in de catalogus. Hier vind je een schat aan praktische tips om een tweedehandswagen te kopen.

auto kopen
Auto’s uit voorraad: onmiddellijk beschikbaar en tegen aantrekkelijke prijzen.

Kies voor auto’s uit voorraad

Wil je absoluut een nieuwe auto hebben? Overweeg dan een auto uit voorraad. De autoconstructeurs hebben lessen getrokken uit de halfgeleidercrisis en hebben vaak hun productie opgedreven om genoeg voorraad te hebben voor de toekomst. Veel van hen promoten zelfs stockwagens op hun website. Deze in serie geproduceerde modellen hebben vaak al vooraf gemonteerde opties en zijn over het algemeen aantrekkelijker geprijsd dan een nieuw, op maat gemaakt model.

Kies ook je opties zorgvuldig uit. Veiligheidsuitrusting – denk maar aan dodehoekwaarschuwing, noodremmen of achteruitrijcamera's – maakt je auto meer waard wanneer je hem doorverkoopt dan ‘gimmickachtige’ opties zoals sfeerverlichting, een sportpakket of te grote velgen en banden. Die worden als overbodig beschouwd en zullen de prijs van je auto ook sneller opdrijven.

Kies ook niet altijd voor de basisuitvoering van de auto. Hoewel die misschien aantrekkelijker geprijsd is, kan ze met een paar extra opties duurder uitvallen dan het tweede uitrustingsniveau. Soms kies je dus beter voor een auto in een hogere uitvoering met een betere standaarduitrusting. Ook bieden constructeurs en dealers vaak grotere kortingen op modellen uit een hoger segment. Soms is een model uit het C-segment slechts iets duurder dan een model uit het B-segment, maar heb je wel een hoger comfort- en uitrustingsniveau.

Je zal meer korting krijgen op de uitrusting dan op de totale prijs van de auto.


Private lease = budget onder controle

Private lease kan een alternatieve oplossing zijn. Natuurlijk ben je dan geen eigenaar van de auto en moet je hem aan het einde van het contract inleveren, maar tijdens heel de leaseperiode hou je wel je budget onder controle. Voor een vast maandelijks bedrag krijg je effectief een nieuwe auto en alle diensten die bij het gebruik horen (belasting, verzekering, onderhoud enzovoort). Private lease wordt over het algemeen aangeboden voor kleine stadsauto's tegen een tarief van ongeveer € 300 per maand, alles inbegrepen.

Op de website MyPrivateLease.be wordt een Dacia Sandero aangeboden voor € 285/maand, een Fiat 500 hybrid voor € 330 en een Mazda 2 voor € 337. Deze lage prijzen zijn mogelijk dankzij modellen met reeds gemonteerde opties die op grote schaal geproduceerd worden. Bij private lease heb je vaak maar een beperkte keuze uit koetswerkkleuren en is de lijst met opties tot een minimum herleid. Ook hierover hebben we een volledig dossier opgesteld dat je kan vinden op onze website.

auto kopen
Een auto kopen of huren? Als je niet zoveel kilometers per jaar rijdt, kan private lease een alternatief zijn.


En wat met elektrische auto's?

Hoewel de markt voor elektrische auto's in België voor particulieren nog vrij beperkt is, zijn er steeds meer mensen die de stap willen wagen. Deze modellen zijn echter nog erg duur, zeker in vergelijking met hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Toch gaat het de goede kant op. Naast de Chinese merken, die nu compacte modellen aanbieden voor pakweg € 30.000 (zoals de MG Z4), zullen er de komende maanden ook steeds meer (Europese) stadsauto's komen. Zo pakt Citroën uit met de ë-C3, die ongeveer € 23.000 zal kosten (met een rijbereik van 320 km).

Bij dezelfde groep (Stellantis) komt volgend jaar een gelijkwaardige Fiat Panda op de markt. Bij Renault komt er naast de huidige Twingo in 2025 een R5 (€ 25.000), net als de R4 crossover. Ook bij de VW-groep gaat het snel, met de ID.2 (het equivalent van een Polo) die in 2025 op de markt komt en een geclaimd rijbereik heeft van meer dan 400 km! Neven van deze ID.2, zoals de Cupra Raval en modellen van Skoda, zullen volgen in zijn kielzog.

Zelfs EV-leider Tesla is van plan om zich in het compacte segment te begeven. In 2025 moet een Model 2 op de markt komen met een prijs van 22.000 à 23.000 euro. Een competitieve prijs die een handelsmerk begint te worden van het Amerikaanse merk, aangezien het sinds enkele maanden ook de prijs van zijn bestverkopende modellen aanzienlijk heeft verlaagd. Het merk offert zijn marges op om de concurrentie, die haar prijzen automatisch zal moeten aanpassen, beter het hoofd te kunnen bieden. Eindelijk wat soelaas voor ons consumenten?

auto kopen


Besluit

Het mag duidelijk zijn: de beste manier om een (bijna) nieuwe auto te kiezen, is wat langer na te denken en te vergelijken in plaats van meteen in te gaan op wat op het eerste gezicht een goede deal lijkt. Bekijk wat je nodig hebt. Net als je andere verbruik (elektriciteit, gas, telefoon, reizen …) is het tegenwoordig normaal om ook je autobudget te herzien. Naast de aankoopprijs moet je ook rekening houden met de bijhorende kosten: brandstof, onderhoud, reserveonderdelen, verzekering en belasting. Alles moet zorgvuldig afgewogen worden, want het is een vaststaand feit: de tijd van ‘goedkope’ auto's ligt helaas ver achter ons.