Image
Hoewel je in België al sinds 2017 kan kiezen voor private lease, is het succes voorlopig beperkt. Maar daar kan met de stijgende autoprijzen snel verandering in komen.

Een nieuwe wagen kiezen wordt er niet eenvoudiger op. Door de stijgende prijzen en de vraagtekens over de beste aandrijving en de doorverkoopwaarde zitten heel wat particulieren met de handen in het haar. Is leasen dan misschien de juiste keuze? Mogelijk wel, zolang je met een aantal elementen rekening houdt.

Private lease
De markt bestaat voornamelijk uit kleine stadswagens.


1.
Private lease, wat is dat eigenlijk?

Private lease is een formule waarbij particulieren een nieuwe wagen huren voor een contractueel vastgelegde periode en een vast aantal kilometers. De formule omvat het volgende:

  • De wagen zelf
  • De autoverzekering
  • De pechbijstand
  • De belastingen
  • Het onderhoud
  • ...

Je rijdt dus met een gloednieuwe wagen en komt nooit voor onaangename verrassingen te staan. Buiten de brandstofkosten weet je immers vooraf exact hoeveel je maandelijks moet betalen. Het is een ideale formule voor jonge bestuurders, voor wie z’n kosten strikt onder controle wil houden of als tweede gezinswagen.


2. Heel voordelig geprijsd

Meestal worden private-leaseformules aangeboden tegen een heel scherpe prijs. Voor bepaalde modellen, zoals de Renault Clio, betaal je minder dan 300 euro per maand. Hoe dat mogelijk is? Omdat het om instapmodellen gaat, waarbij alles vooraf vastligt. De keuzemogelijkheden qua koetswerkkleur en uitrusting zijn vaak heel beperkt en in de meeste gevallen mag je maar 10.000 km per jaar afleggen.

Uiteraard is het mogelijk om die limiet op te trekken, maar dan stijgt logischerwijs ook de maandprijs. En opgelet, ga je boven het vastgelegde aantal kilometers, dan bestaat de kans dat je flink wat bijkomende kosten aangerekend krijgt. Controleer dus zeker de prijs per extra kilometer, die vermeld moet worden in de overeenkomst.


3. Voor gelijk welk model?

Zeker niet. Private-leaseformules zijn in veel gevallen beperkt tot kleine stadswagens of misschien een SUV uit het B-segment. Uitzonderlijk zie je weleens een aanbieding voor een groter model, maar dan gaat het vaak om tijdelijke acties om voorraden weg te werken van modellen die het einde van hun levenscyclus bereikt hebben. Ga dus niet op zoek naar een private lease voor een BMW 7-reeks of een Audi A8, want je zal van een kale reis terugkomen. Hetzelfde geldt trouwens voor lichte bedrijfsvoertuigen.


4. Ook voor elektrische wagens

Wil je graag elektrisch rijden, maar heb je het budget niet om een elektrische wagen te kopen? Dan kan private lease misschien de oplossing zijn. Bij sommige leasingmaatschappijen staan er namelijk al een paar modellen in de catalogus voor een maandprijs van minder dan 700 euro. Diesels, hybrides en plug-inhybrides zijn echter niet of nauwelijks via private lease te vinden.

Private lease
Een meer betaalbare manier om met een elektrische auto te rijden.


5. Private lease, een formule voor iedereen?

Ja, alle particulieren kunnen kiezen voor private leasing. De formule is bijvoorbeeld ook een optie voor werknemers die een wagen willen binnen hun mobiliteitsbudget. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Ook al gaat het niet om een echte lening, de huurder moet wel aantonen de vastgelegde maandelijkse huurprijs te kunnen betalen vooraleer het contract ondertekend wordt. En als je op de zwarte lijst staat van de Nationale Bank of geschrapt bent door een verzekeringsmaatschappij, is de kans klein dat jouw private lease goedgekeurd wordt.

Hou er ook rekening mee dat bepaalde contracten voorbehouden zijn voor bestuurders vanaf 21 jaar. Neem de contractvoorwaarden daarom altijd zorgvuldig door om onaangename verrassingen te vermijden.


6. Geen aankoopoptie

Dat is een van de nadelen van de formule: als het leasecontract afloopt, is er geen mogelijkheid om de wagen te kopen of zelfs om het contract te verlengen. Zit je periode erop, dan kan je de wagen enkel terugbezorgen aan de garage. Dat verklaart ook voor een stuk de lage huurprijs: het staat vooraf vast dat de wagen na een leaseperiode van 4 of 5 jaar een tweede leven krijgt bij een nieuwe bestuurder.


7. Zijn er dan echt geen addertjes?

We moeten toegeven dat er vervelende verrassingen kunnen zijn, met name als de leasingovereenkomst vroegtijdig wordt stopgezet. Wanneer het contract getekend is, heb je 14 dagen bedenktijd om de overeenkomst kosteloos te verbreken. Daarna bieden de meeste maatschappijen de mogelijkheid om het contract gelijk wanneer op te zeggen als er minstens 12 maanden van de looptijd verstreken zijn.

Je bezorgt de wagen dan terug en hoeft het maandbedrag niet langer te betalen. Bij zo’n verbreking kan er wel een schadevergoeding aangerekend worden.

Wanneer je de wagen na afloop van het contract terugbezorgt, wordt de algemene staat van het voertuig gecontroleerd. Op basis van de zogenaamde Renta-norm wordt bepaald of eventuele beschadigingen al dan niet aanvaardbaar zijn. Is dat niet het geval, dan kunnen er kosten aangerekend worden om de wagen te repareren. Zorg er dus voor dat je tijdens de looptijd van het contract de wagen goed laat onderhouden en schade laat herstellen om achteraf een koude douche te vermijden.


8.
Een leaseformule die maandelijks opzegbaar is?

Sinds kort bestaat er een nieuwe formule voor private lease, geïntroduceerd door DirectLease. Dit bedrijf biedt de mogelijkheid om een contract af te sluiten dat maandelijks opzegbaar is. Kortom, je tekent een contract voor 5 jaar, maar na 1 jaar kan je het contract elke maand opzeggen, zonder specifieke reden te hoeven opgeven en zonder extra opzegkosten. Dit klinkt als een goede deal, maar daar staat natuurlijk een (iets) hogere huurprijs tegenover.


9. Waar vind je private-leaseaanbiedingen?

In België wordt de formule vooral aangeboden door leasingmaatschappijen of importeurs. Die laatsten maken daarbij gebruik van hun dealernetwerk, in samenwerking met hun financiële partner. Leasingmaatschappijen beschikken zelf niet over showrooms. Hun catalogus vind je dan ook online. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Arval, ALD Automotive, DirectLease of JustLease.

De neutrale website www.myprivatelease.be geeft je de mogelijkheid om gratis de aanbiedingen te vergelijken van de verschillende spelers op de Belgische markt. In enkele klikken selecteer je de modellen die je interesseren en krijg je te zien wat inbegrepen is bij de verschillende contracten.

Een speciaal geval is de Chinese constructeur Lynk&Co, waar je een wagen kan huren, maar ook de mogelijkheid hebt om het voertuig voor een bepaalde periode door te verhuren aan andere gebruikers (carsharing). Het verschil met een klassieke private-leaseformule is dat je bij Lynk&Co het contract gelijk wanneer kosteloos kan stopzetten.

Een neutrale én gratis website om de aanbiedingen te vergelijken!


10. Het grote succes zit eraan te komen

In België kan je sinds 2017 kiezen voor private lease, maar het succes is voorlopig eerder beperkt. Eind 2022 reden er in ons land 18.000 wagens rond met een private-leasecontract, goed voor een marktaandeel van 1%. In vergelijking met een jaar eerder nam het aantal toe met nauwelijks 1.000 stuks. “Doordat de prijs van nieuwe wagens stijgt, verwachten we dat de formule de komende jaren populairder zal worden”, zegt Damien Malvetti van het platform My Private Lease. “Uit het aantal nieuwe inschrijvingen blijkt ook duidelijk dat de verkoop van nieuwe wagens aan particulieren sterk daalt. In 2022 was het aandeel zelfs gezakt tot 38% van de totale verkoop.”

“Voor veel mensen die vandaag graag met een nieuwe wagen rijden, biedt private lease in de toekomst het beste alternatief. Alleen moeten de Belgen dan aanvaarden dat ze geen eigen wagen meer hebben, want het blijft natuurlijk een huurformule. Dat zal enige tijd duren, maar ik ben ervan overtuigd dat die evolutie bezig is, niet in het minst dankzij de nieuwe generaties. We hoeven bijvoorbeeld maar te kijken naar Nederland, waar er eind 2022 239.100 wagens in private lease rondreden. Of naar Frankrijk, waar 5,7% van de particulieren vorig jaar koos voor die specifieke formule.”