Het succes van de camper neemt al jaren toe en kreeg dankzij corona nog een flink duwtje in de rug. De cijfers spreken boekdelen: in 2022 waren er in België liefst 70.000 campers ingeschreven. Waar is het die eigenaars om te doen als ze er met hun camper opuit trekken? We huren een camper en zoeken het uit!
Voor we de baan op gaan, eerst nog even een klein misverstand uit de wereld helpen. Vooral in Vlaanderen wordt wel eens verkeerdelijk gesproken over mobilhomes, maar dat is eigenlijk de Franse benaming voor een grote (sta)caravan of vakantiehuis.
Het is correcter om te spreken over een motorhome of kortweg camper als je het hebt over een voertuig dat uitgerust is met een woonunit met minimaal een tafel, een bed en kookgelegenheid. Binnen deze categorie is de buscamper sterk in opmars. Die onderscheidt zich van de ‘gewone’ camper door zijn compactere bouw. Een buscamper is afgeleid van een bestelbus. Voor de andere campervarianten verwijzen we graag naar het kaderstuk verderop in dit artikel.
Huren voor kopen
Hét advies voor camperaars in spé: huur eerst een camper voor een weekend of week vooraleer je investeert in een aankoop. Niet alleen om na te gaan of kamperen überhaupt iets voor jou is, maar ook om een betere keuze te kunnen maken binnen de soorten campers en hun inrichting.
Zo schrokken wij behoorlijk van de afmetingen van onze Benimor Cocoon 463 die de BCCMA (Belgian Caravan-Camping and Motorhome Association) ons ter beschikking stelde. Met een lengte van bijna 7,5 meter en een breedte van 2,3 meter zou je voor minder. De 170 pk sterke Ford-motor met automatische versnellingsbak wist echter wel raad met het gevaarte. Ook het stuurgedrag wende snel, waardoor we na een korte verkenningsrit – met fotosessie – op bekend terrein vlot meereden met het verkeer.
Kamperen in luxe
Het interieur van onze camper is ruim genoeg voor vier reizigers. Achteraan is er een royaal dubbel bed in de lengte, vooraan een elektronisch verstelbaar dubbel bed in de breedte. Dat laatste hebben we tijdens ons testweekend niet gebruikt, waardoor het de hele tijd opgeklapt is gebleven. Zo heb je voldoende hoofdruimte aan de eettafel en kan je vanuit de bestuurders/passagierszetel makkelijk naar de woonruimte manoeuvreren.
De Benimor Cocoon 463 is uitgerust met een aparte douche en toilet die in de praktijk ruim genoeg bleken. Met de watervoorraad van 100 liter kan je enkele dagen douchen als je bewust omspringt met je verbruik. Lees: draai de waterkraan even dicht als je je inzeept en draai ze pas weer open als je je wil afspoelen.
Echte keukenprins(ess)en zullen zonder succes zoeken naar afzetruimte in de keuken. Want naast de gaskookpitten en de lavabo is er in de kitchenette weinig plaats. Dat is niet problematisch als je zoals wij enkel diepgevroren spaghettisaus moet opwarmen en pasta moet koken. Wil je voor een gezelschap een driegangendiner of tafel zetten, dan doe je de mise en place beter buiten (als het goed weer is tenminste). Een kleine tafelbarbecue of kookpit voor buitengebruik lijkt ons tijdens de zomermaanden wel handig.
Aan opbergruimte geen gebrek trouwens. Voor eetwaren is er een riante ijskast met vriesvak. Daarnaast zijn er tal van hangkastjes met klapdeurtjes en de gigantische ‘garage’, achteraan onder het bed. Daar kan je grote plastic boxen in opbergen met spullen allerhande. Kortom, vóór we vertrokken naar onze bestemming zagen we zowel het rijden met als het verblijf in onze camper volledig zitten. Maar hoe verliep de praktijktest?
Oeps, volzet!
We zetten eerst koers naar het Luxemburgse Mullerthal, ook wel gekend als Klein Zwitserland. De rit verloopt grotendeels over autosnelwegen waarop we met onze camper vlot meerijden met het verkeer. Wanneer we in de buurt van Luxemburg de autosnelweg verlaten en onze reis over kleinere wegen verderzetten, is het wel even wennen aan de breedte van ons gevaarte. Maar het zicht op de omringende natuur door het gigantische ruitoppervlak maakt veel goed.
Met de app Campercontact hebben we vooraf een goed uitgeruste camping gespot in het dorpje Bedorf. Reserveren leek ons niet nodig, aangezien we buiten het seizoen reizen. Driewerf helaas: bij aankomst bleek de camping wel degelijk volzet, althans wat camperplaatsen betreft. “Het is een verlengd weekend in Duitsland, mijnheer”, schudt de campinguitbater zijn hoofd. Hij is wel zo vriendelijk om ons door te verwijzen naar een iets kleinere camping even verderop. Daar blijkt gelukkig wél nog een plekje vrij te zijn. Wat hebben we geleerd? Hou niet alleen rekening met de vakantieperiodes en verlengde weekends in eigen land, maar ook met die van omringende landen uit de regio!
De eerste installatie van onze camper verloopt gelukkig rimpelloos. De wegen op de camping blijken net ruim genoeg, de plaatsen zelf best royaal. We worden ook hartelijk verwelkomd door naburige camperaars en krijgen meteen wat installatietips mee: hoe je de camper mooi waterpas zet, waar je de elektriciteit aansluit, dat soort zaken.
Omdat we morgenvroeg al doorrijden naar de Moezel en we zo veel mogelijk willen genieten van de prachtige wandelpaden in het Mullerthal besluiten we om niet te koken in de camper. We gaan meteen op wandel en eten ‘s avonds wel in een van de restaurants in Bedorf.
De volgende ochtend krijgen we een tweede praktijkles: doe in je camper dingen apart. Probeer bijvoorbeeld niet samen de ontbijttafel te dekken of een potje te koken. Daar is simpelweg geen plaats voor. Neen, terwijl de ene een douche neemt, dekt de andere de tafel. Of zoiets. Maar loop elkaar niet voor de voeten. Check!
Moezel: (bijna) ideale bestemming
De volgende dagen rijden we vanuit Trier via Bernkastel-Keus richting Cochem. We volgen de meanderende Moezelrivier, en dat blijkt een voltreffer. Of toch bijna. De enige factor die we niet in handen hebben, is immers het weer. En dat zit niet mee: de regen valt aan één stuk door met bakken uit de hemel. Meteen ook de reden waarom je in deze reportage geen foto’s van de Moezel ziet. Die zouden de regio oneer aandoen. Gelukkig zitten we hoog en droog in onze camper waarin we genieten van de vergezichten in de Moezelvallei. Links én rechts zien we wijnranken en om de zoveel tijd passeren we liefelijke dorpjes met vakwerkhuizen.
De plaatselijke horeca hanteert schappelijke prijzen: 15 euro voor een lunchmenu, 7 euro voor een wijnproeverij van drie lokale wijntjes. Je kan ze hier wel degelijk vinden. Ook leuk zijn de openlucht wijnbars die letterlijk naast de Moezel liggen. Je koopt er wijn per glas (of thee voor de chauffeur van dienst) en je geniet ervan met zicht op de Moezel (in ons geval onder een paraplu).
Langs die Moezel vind je ook tal van camperplaatsen. Vaak gaat het om verharde parkeerplaatsen die specifiek voor camperaars zijn ingericht. Op het eerste gezicht voelen ze niet echt gezellig aan, omdat je behoorlijk wat beton of grasdals nodig hebt om de zware gevaartes probleemloos te stallen. Maar dat gebrek aan groen wordt goedgemaakt door de gemoedelijke sfeer die tussen de campers hangt. Er ontstaan spontaan conversaties tussen wildvreemden, alsof ze elkaar al jaren kennen. Het ons kent ons gevoel, onder camperaars. Dat dus.
Les drie: camperfiles
De Moezelstreek heeft met andere woorden heel wat troeven in handen als het om kamperen gaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de camperplaatsen zelfs bij slecht weer vollopen … en weer leeg geraken. Ook dat leverde een wijze les op: wil je je camper ‘s ochtends even boven een loospunt zetten vooraleer je doorrijdt, dan kom je wel eens in een camperfile terecht. Geduld oefenen en een praatje slaan met je nieuwe campervrienden is dan de boodschap.
Conclusie
Of onze camperproef geslaagd is? Zeker weten! Het blijkt een erg comfortabele manier van kamperen te zijn. Mochten de weergoden ons beter gezind zijn geweest, dan hadden we de streek en dorpjes wellicht nog beter leren kennen. Per fiets bijvoorbeeld, want die kan perfect mee op de fietsendrager. De camper zelf parkeer je dan aan de rand van een dorp of stad.
We raden ook aan om eerst van het kamperen te proeven vooraleer je tot een aankoop overgaat. Zelfs meerdere malen, met verschillende soorten campers, om te bepalen welk model het best aan je verwachtingen voldoet. Voor de huur van een camper kan je terecht bij diverse specialisten en camperverkopers, maar ook bij campereigenaars via deelplatformen als Goboony.
Het principe is eenvoudig, maar opgelet: leg een periode en een camper vast, maar bouw als het even kan enige flexibiliteit in wat de bestemming betreft. Kamperen is net als andere vormen van vakantie een pak leuker als het weer meezit. En als je daar rekening mee kan houden tot net voor je vertrek, dan wordt de kans op een geslaagde camperuitstap nóg groter. Veel succes!
Ook campers welkom bij Touring
Weet dat je ook met een camper een beroep kan doen op een van de reisbijstandsformules van Touring. Surf naar www.touring.be en gebruik de gids om een formule te vinden die bij jou past.
Meest recente artikelen
Een ongeval of panne in Wallonië? Bel 112, en Touring is onderweg!
Sta je in panne of heb je een ongeval gehad op het Waalse snelwegennetwerk? Dan moet je sinds 2 januari het noodnummer 112 bellen, ook als je lid bent van Touring. Op die manier wordt er zo snel mogelijk een takelwagen gestuurd. Een woordje uitleg ...
Dit zijn de 5 redenen waarom Belgen hun reis annuleren
Wie een reis boekt, doet er goed aan een annuleringsverzekering te nemen. Dat zo’n verzekering geen overbodige luxe is, moet blijken uit de vele annuleringen vlak voor het afreizen. Maar wat zijn de hoofdredenen voor zo’n annulering?
Web Assist: vraag in een oogwenk bijstand aan
Web Assist, c'est l'application web de Touring pour demander facilement de l'assistance en cas de panne. Voici les avantages de cette solution pour votre marque.
Onze B2B-klanten aan het woord: Touring trekt eerste lessen uit zomer 2024
Heel het jaar door volgt Touring de reacties van zijn B2B-klanten op de voet. Zo blijven we onze diensten verbeteren om beter in te spelen op hun behoeften.
Op culinaire ontdekkingstocht in Slovenië
Slovenië is niet alleen een topbestemming voor natuurliefhebbers en actieve vakantiegangers, maar ook voor foodies.