Image
Hoe vind je je weg tussen rijhulpsystemen?
3 januari 2018
Op het autosalon vind je tal van auto’s met gesofistikeerde rijhulpsystemen. Maar wat doen die precies?

Begrippen als ABS, ESP of ‘airbags’ kennen we al een tijdje maar de voorbije jaren zijn er heel wat zogenaamde ‘rijhulpsystemen’ bij gekomen. Hieronder geven we meer uitleg bij enkele courante termen.

Lane assist

Image
lane assist

Lane assist is een systeem dat wegmarkeringen detecteert en de bestuurder waarschuwt als die een volle of onderbroken witte lijn overschrijdt zonder richtingaanwijzers te gebruiken. Sommige systemen grijpen ook actief in om het traject van de wagen te corrigeren. De bestuurder behoudt wel steeds de controle en kan wat harder aan het stuur draaien als de beweging toch gewenst is.

Automatic emergency braking

Image
automatic emergency breaking

Dit systeem gebruikt een camera en afstandssensoren om automatisch te remmen bij een mogelijke botsing met een andere wagen, een voetganger of een obstakel. Ook de remkracht zelf wordt versterkt en de meest geavanceerde systemen (vaak 'Pre Sense' genoemd) spannen de veiligheidsgordels aan wanneer een aanrijding wordt verwacht.

Active cruise control met Stop&Go functie

Image
active cruise control

Deze aanvulling op cruise control is handig op snel- en expreswegen. Wanneer je een trager voertuig nadert, remt de auto automatisch af en houdt die een veilige afstand, zelfs tot de wagen stilstaat. Zodra de weg weer vrij is of de voorligger versnelt, versnelt ook jouw wagen. Even op het gaspedaal of de rem duwen volstaat om het systeem uit te schakelen en zelf weer de controle in handen te nemen.

Dodehoekdetectie

Image
dodehoek detectie

Dit systeem heet vaak Side Assist of Blind Spot Assist en detecteert de aanwezigheid van andere voertuigen in je dode hoek links of rechts. Een lichtje in de spigel en/of een geluidssignaal waarschuwt de bestuurder.

Automatisch groot licht

Image
automatisch groot licht

Een High Beam Assist schakelt automatisch tussen groot licht en dimlicht wanneer lichten van tegenliggers of achterlichten van voorliggers worden gedetecteerd. Het systeem grijpt ook in wanneer de omgevingsverlichting voldoende is, bijvoorbeeld in de bebouwde kom.

Herkenning van verkeersborden

Image
herkenning van verkeersborden

Een (Traffic) Sign Assist detecteert verkeersborden met snelheidsbeperkingen, vergelijkt die gegevens met die van het navigatiesysteem en geeft ze weer op de boordcomputer of het gps-scherm. Sommige systemen sturen ook de cruise control aan zodat die automatisch de snelheidslimieten op verkeersborden volgt.

Vermoeidheidsdetectie

Image
Vermoeidheidsdetectie

Vaak standaard op wagens uit het hogere segment, maar ook op goedkopere modellen is deze preventieve technologie beschikbaar. Sensoren controleren de rijtijd, bewegingen van het stuur, snelheidswijzigingen, het gebruik van de knipperlichten enz. Deze gegevens worden verwerkt en geven een geluidssignaal of een visuele hint in de vorm van een kopje koffie als het tijd is voor een pauze. We hebben het er al over gehad in ons artikel "Blijf vermoeidheid achter het stuur de baas", maar deze systemen zijn nog niet echt doeltreffend.

Park assist

Image
park assist

Zoals de naam doet vermoeden helpt dit systeem bij het parkeren tussen parallel gestationeerde voertuigen. Ultrasone sensoren detecteren de vrije parkeerplaatsen waarna het systeem de wagen autonoom parkeert. Op de minder geavanceerde systemen moet je nog wel het gaspedaal en/of de remmen gebruiken. Handig, maar niet praktisch bij druk verkeer in de stad wanneer achterliggers al te dicht zijn genaderd en je parkeerbeweging wordt onderbroken.

Camera's en hulp bij het verlaten van een parkeerplaats

Image
camera hulp voor parkeerplaats

Achteruitrijsensoren vinden we zelfs op de kleinste stadswagentjes, maar sinds kort  heb je ook camera's die een 360°-beeld tonen rondom de wagen. Je krijgt ook het beste uitrijtraject te zien en sommige systemen detecteren ook kruisend verkeer. Handig als je tussen SUV's of bestelwagens geparkeerd staat.

eCALL

Image
eCALL

Dit systeem bestaat uit een elektronisch apparaatje, een gps en een simkaart. Bij een ongeval maakt het automatisch een dubbele verbinding: 

  • een eerste spraakoproep met een operator 
  • een tweede gegevensverbinding  met informatie over de locatie, het merk van de wagen, het model, het type brandstof en eventueel ook of de airbags gebruikt zijn
  • je kan het systeem zelf activeren, bijvoorbeeld wanneer je getuige bent van een ongeval

Investeren of niet?

Investeren in rijhulpsystemen heeft zeker een positief effect op je veiligheid, maar jammer genoeg ook op de aankooprijs van de wagen. Bovendien hebben ze ook een beperkt effect op de doorverkoopwaarde omdat de technologie zo snel evolueert. Sommige systemen worden verplicht, zoals eCall (maart 2018), andere veiligheidssystemen kunnen weleens algemeen ingevoerd worden. Wat vandaag als vernieuwende opties wordt beschouwd, kan over enkele jaren mogelijk heel gewoontjes overkomen. 

Deel deze inhoud