Image
Onze auto's zijn steeds vaker uitgerust met allerhande rijhulpsystemen. Sommige waren ooit accessoires, maar zijn nu verplicht!

Tegenwoordig beschikken alle auto’s over rijhulpsystemen, het ene al geavanceerder dan het andere. En elk jaar komen er weer nieuwigheden bij. Om welke rijhulpsystemen gaat het? En zijn ze nuttig of zelfs onmisbaar? Hier is een lijst van een aantal van deze accessoires, met soms ietwat bizarre namen ...

rijhulpsystemen
Alsmaar complexer!


Begrippen als ABS, ESP en airbag zijn al lang bekend bij het grote publiek. Maar de laatste jaren verschijnen er nieuwe namen in de verkoopcatalogi. De meeste worden 'rijhulpsystemen' genoemd. Hieronder nemen we een aantal van de meest voorkomende onder de loep, maar we beginnen met de rijhulpsystemen die (zullen) worden opgelegd door de nieuwe Europese regelgeving. Sinds 2022 geldt dit al voor alle nieuwe modellen. En vanaf 1 juli 2024 zal dit geval zijn voor alle nieuwe auto’s. Hieronder vind je een aantal van deze Europese verplichtingen:

De volgende rijhulpsystemen zijn nog niet verplicht, maar gezien de algemene context en de toenemende elektrificatie van het wagenpark is het waarschijnlijk dat zelfs kleine stadsauto's hier de komende jaren mee uitgerust zullen worden.


Dodehoekdetectie

rijhulpsystemen
Een klein oranje logo licht op in de hoek van je achteruitkijkspiegel om je te waarschuwen voor gevaar.

Dit systeem, vaak Side Assist of Blind Spot Assist genoemd, detecteert de aanwezigheid van andere voertuigen in je dode hoek, links of rechts. Een visueel en/of geluidssignaal waarschuwt de bestuurder bij gevaar. Als je het ons vraagt, is dit een van de nuttigste rijhulpsystemen!


Active cruise control met Stop&Go-functie

rijhulpsystemen

Dit systeem is een aanvulling op de cruise control voor ritten op snelwegen en autowegen. Het regelt de snelheid van je cuise control in functie van de voertuigen in je omgeving, zodat je altijd een veilige afstand bewaart. Een lichte druk op het gas- of -rempedaal schakelt het rijhulpsysteem meteen uit. Dit is zeker nog geen autonoom rijden, maar het komt wel in de buurt.


Automatische grootlichten

rijhulpsystemen

Dit rijhulpsysteem, ook wel High Beam Assist genoemd, schakelt automatisch tussen grootlichten en dimlichten. Van zodra de andere weggebruikers verblind dreigen te worden, schakelt de rijhulp de grootlichten uit.

Het systeem grijpt ook in wanneer de omgevingsverlichting voldoende is, bijvoorbeeld in de bebouwde kom.


Camera's en hulp bij het inrijden of verlaten van een parkeerplaats

rijhulpsystemen - Park Assist Plus
Alles wordt in het werk gesteld om de taak van de automobilist te vereenvoudigen.


Achteruitrijsensoren zijn al geruime tijd gedemocratiseerd, zodat je ze nu ook terugvindt op kleine stadsautootjes. Recenter zijn er ook camera's bij gekomen. Ze visualiseren de contouren van je auto en tekenen het beste traject voor je uit. Sommige systemen bevatten zelfs sensoren die naderende voertuigen detecteren wanneer je een parkeerplaats verlaat die haaks op de weg staat.


Park Assist


Zoals de naam al aangeeft, helpt Park Assist je om je auto gemakkelijk te parkeren. In het begin gold dit alleen voor parkeerplaatsen parallel aan de rijweg, maar nu werkt het ook in tal van andere situaties: haakse parkeerplaatsen, parkeerplaatsen met visgraatmotief enzovoort. Park Assist detecteert parkeerplekken die groot genoeg zijn en voert automatisch de manoeuvres uit die nodig zijn om je auto te parkeren. Bij minder geavanceerde systemen moet je zelf het gaspedaal en de remmen bedienen. Op zich best praktisch, maar niet gemakkelijk te gebruiken in druk stadsverkeer, waar andere auto's vaak te dicht achter je rijden en het manoeuvre verstoren.

Een andere variant is een volledig geautomatiseerd parkeersysteem, dat in de buurt komt van autonoom rijden. Er bestaan verschillende scenario's. Zo kan je bijvoorbeeld het parkeermanoeuvre regelen via je smartphone, terwijl jij naast de wagen staat. Wat levert dit jou op? Doordat parkeervakken (buiten de rijbaan) vaak erg smal zijn voor onze moderne auto's, voorkom je dat je vast komt te zitten als je het portier wil openen om uit te stappen. Nog een mogelijkheid: je parkeert vooruit in een gecompliceerde omgeving (hoeken, bochten, krappe ruimtes) en onthoudt het manoeuvre met één druk op de knop. Wil je daarna vertrekken, dan voert de auto alle manoeuvres achteruit uit totdat je de parkeerplaats weer uit bent. Geen stress meer om krassen te maken op je bumper!


Head-updisplay

Je hoeft je ogen niet van de weg te halen, en je kan bepaalde informatie-elementen weglaten als je het te druk vindt.


Ook het head-updisplay, dat al heel lang in sommige auto's zit, kan beschouwd worden als een rijhulpsysteem. De projectie gebeurt op een vaste of intrekbare drager (een plastic element waarop het beeld geprojecteerd wordt) of rechtstreeks op de voorruit. De recentste versies, met name op auto's uit het topsegment, bieden zelfs augmented reality met een hoge resolutie.

Een voorbeeld? Dit systeem bestaat uit twee virtuele vensters. Een groot venster, gewijd aan dynamische gegevens, bevindt zich in het gezichtsveld van de bestuurder op een virtuele afstand van ongeveer 10 meter. Dit ‘langeafstandsvenster’ toont informatie van de rijhulpsystemen, de richtingspijlen en de vertrek- en aankomstpunten van het navigatiesysteem. Onder het grote langeafstandsvenster bevindt zich nog een kleiner ‘korteafstandsvenster’. Daarop zie je de rijsnelheid, de verkeersborden en de rijhulp- en navigatiesymbolen in de vorm van statische informatie. Zodat die voor de bestuurder lijkt te zweven.

Wanneer het voertuig een kruispunt nadert waar het volgens de navigatie moet afslaan, ziet de bestuurder twee indicaties: in eerste instantie is er een waarschuwing op wegniveau, gevolgd door drie pijlen op het kruispunt. Hoe dichter de bestuurder bij het kruispunt komt, hoe groter de pijlen worden. Tegelijkertijd vervaagt hun textuur, zodat je een duidelijk zicht hebt op de weg. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder in geen geval wordt overstelpt met afleidende informatie.


eCall

Een rijhulpmiddel is het zeker niet, maar wel een veiligheidsvoorziening die je leven kan redden! Dit systeem, dat bestaat uit een elektronisch kastje, een gps en een simkaart, waarschuwt de hulpdiensten bij een ongeval. Sinds maart 2018 is eCall verplicht op alle nieuwe voertuigen.

Zodra de oproep geactiveerd is, wordt er een dubbele verbinding tot stand gebracht:

  • De eerste is een spraakoproep met een operator.
  • De tweede geeft automatisch je geolocatie door, het merk van het voertuig, het model, het brandstoftype en of de airbags geactiveerd werden.
  • Het eCall-systeem kan ook manueel geactiveerd worden, bijvoorbeeld wanneer bestuurder en/of passagiers getuige zijn van een ongeval.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …