eCall, voortaan een verplichte noodoproep ...

04/04/2018
eCall

Sinds 1 april is het systeem ‘eCall’ verplicht van toepassing op alle nieuwe automodellen. Een aankondiging die veel vragen van jullie kant oproept. Waar gaat het precies om?

eCall kan hulpdiensten waarschuwen bij een ongeval. Het bestaat uit een elektronische box, een gps en een simkaart waarmee de hulpdiensten via 112 kunnen worden bereikt. Zodra de oproep is geïnitieerd, wordt een dubbele verbinding tot stand gebracht.

 

  • De eerste, vocaal, met een teleoperator. De bestuurder kan de noodoperator dan alle nodige informatie geven om de situatie te beoordelen en de meest geschikte interventiemiddelen te sturen.
  • Intussen verzendt een datatransmissiesysteem informatie zoals geolocatie, voertuigmerk, model, brandstoftype en eventuele activering van de airbag.

 

Het eCall-systeem kan manueel worden geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder en/of de passagiers getuigen zijn van een ongeval.

 

Zelfs bij bewusteloosheid

Maar de waarde van eCall is nog duidelijker wanneer de inzittenden van het voertuig na de botsing bewusteloos zijn. De exploitant van de alarmcentrale ontvangt hoe dan ook de door het voertuig doorgegeven informatie en kan de aan de situatie aangepaste noodvoorzieningen inzetten.

 

Tot 2500 levens gered in Europa?

Volgens de Europese Commissie, die eCall verplicht heeft gesteld, zou dit systeem in de Europese Unie jaarlijks tot 2500 mensenlevens kunnen redden. In 2016 vielen er 25.000 verkeersdoden in de EU. eCall zou ook de ernst van de verwondingen in 15% van de gevallen aanzienlijk kunnen verminderen. Reddingsdiensten die zich naar de plaats van het ongeval begeven, zouden daardoor 40 procent tijd besparen in stedelijke gebieden en 50 procent in plattelandsgebieden.

 

Waarschijnlijk zullen de effecten van eCall op de verkeersveiligheid in ons land beperkter blijven dan in landen als Finland of Letland, waar er bijvoorbeeld meer afgelegen gebieden zijn.

 

VIAS vreest ongepaste oproepen

Het VIAS-Instituut heeft in een recent persbericht aangekondigd dat het vreest dat het aantal oproepen voor hetzelfde ongeval aanzienlijk zal toenemen. Dat is te wijten aan het feit dat passagiers in een auto gemakkelijk in contact kunnen worden gebracht met de 112-hotline. "Men kan een aantal voortijdige oproepen verwachten als gevolg van fouten, kwaadwillige handelingen of automatische oproepen die worden gegenereerd door de activering van de airbag, ook al is er niemand gewond. Nog anderen zullen eCall gebruiken in geval van een defect of een lekke band.

 

Kortom, VIAS verwacht dat het systeem in ons land op termijn een overschot van 150.000 oproepen zal genereren in vergelijking met vandaag ... waarvan de meeste ongegrond zullen zijn!

 

Kosten maken om te besparen

Volgens de Europese Commissie worden de jaarlijkse kosten voor het opzetten van het systeem in de hele EU geraamd op 4,5 miljard euro, te verdelen over de installatie van het systeem in voertuigen, de modernisering van de alarmcentrales en het upgraden van de mobiele telefoonnetwerken. Maar schattingen van de Europese Commissie geven aan dat dit systeem zou leiden tot een jaarlijkse besparing van meer dan 26 miljard euro op de kosten voor de ongevallen en de files die ze veroorzaken!

 

Je hoeft niets te doen!

De vele vragen die bij Touring opduiken over eCall wijzen allemaal in dezelfde richting: moet ik mijn auto uitrusten met eCall? Het antwoord is duidelijk NEEN! De Europese richtlijn van 2015 legt dit systeem alleen op aan nieuwe auto's die op of na 1 april 2018 van de band rollen. Daarmee bedoelen we de gloednieuwe modellen. Dat geldt niet voor al bestaande modellen, noch, uiteraard, voor jouw auto. Het zal nog vele jaren duren voordat de hele vloot is uitgerust.

 

Ten slotte moeten we erop wijzen dat de maatregel niet van toepassing is op motorfietsen, scooters, ... Ook al stellen fabrikanten zoals BMW het systeem in optie voor.

 

 

Verwante inhoud