Door de grote onzekerheid op het vlak van economie, gezondheid en milieu is een wagen kopen vandaag een (nog grotere) kopbreker geworden. Kan een jonge tweedehands misschien een oplossing bieden?
De tweedehandssector doet het momenteel prima, terwijl de vooruitzichten voor nieuwe auto’s slecht zijn. Laten we even naar de concrete cijfers kijken. In 2019 werden er in ons land 556.378 nieuwe en bijna 700.000 tweedehandsauto’s verkocht.
Het is dus niet nieuw dat de tweedehandsmarkt groter is, maar in 2020 zal het verschil wellicht nog toenemen. Filip Rylant, woordvoerder van Traxio (de federatie voor de handel in tweedehandsauto’s): “De markt voor nieuwe wagens zal wellicht met minstens 20% krimpen en die voor tweedehandswagens met zo’n 10%.” Toen we dit artikel schreven was de trend zelfs nog duidelijker, met -26% voor nieuwe en -10% voor tweedehandswagens.
Volgens Michel Peelman, de CEO van Car-Pass, liggen de vele onzekerheden, onder meer door de coronacrisis, aan de basis van deze situatie. “De sterk toegenomen vraag naar tweedehandswagens van de voorbije maanden was vooral een inhaaloperatie na de lockdown.”
Stijgende prijzen in het verschiet?
Anderzijds hebben heel wat particulieren kunnen sparen doordat hun vakantieplannen in rook zijn opgegaan. In nogal wat gevallen is dat budget gebruikt voor de (snellere) aankoop van een wagen. En omdat de leveringstermijnen voor nieuwe wagens tijdens de crisis bijzonder onzeker waren, kozen heel wat klanten liever voor een onmiddellijk beschikbare tweedehands.
Hoewel er overigens geen officiële cijfers over bestaan, wordt naar schatting 2/3 van de tweedehandswagens verkocht door professionelen (35% door merkgarages, de rest door onafhankelijke garages en autohandelaars) en 1/3 door particulieren.
En de prijzen? Volgens alle experts die we raadpleegden, zijn de prijzen vrij stabiel, maar zouden ze de komende maanden kunnen stijgen. “Doordat de markt voor nieuwe wagens duidelijk achteruitgaat en de perspectieven voor de komende maanden niet goed zijn, zal het aanbod aan tweedehandswagens de volgende maanden logischerwijs afnemen”, legt Filip Rylant uit. Betekent dit dat de prijzen zullen stijgen? Dat is moeilijk te voorspellen.
Tweedehands kopen, de juiste reflex?
Op onze blog staat heel wat info over het kopen en verkopen van tweedehandswagens. Je vindt er tips voor elk budget, documenten om in te vullen, noem maar op. In Touring Magazine 261 focussen we op recente tweedehandswagens die een goed alternatief kunnen zijn voor een nieuwe wagen. Waarom? Omdat er zoals gezegd heel wat onzekerheid is over de toekomst en een auto een stevige hap uit het gezinsbudget neemt. Alleen aan onze woning besteden we meer geld!
Er is natuurlijk de coronacrisis (met mogelijk jobverlies en negatieve economische vooruitzichten), maar dat is niet alles. Heel wat automobilisten zitten met grote vraagtekens over de verschillende maatregelen op het vlak van groene fiscaliteit. De belastingen lopen uiteen, er zijn de lage-emissiezones (LEZ) en sommige politici geven aan dat ze verbrandingsmotoren over 10 jaar al willen verbieden. Geef toe: je enthousiasme om een nieuwe wagen te kopen zou voor minder bekoelen. Waarom zou je dus niet gaan voor een recente tweedehands?
Kies bij twijfel voor een professional
Ben je een kenner op het vlak van automechanica (en elektronica!)? Dan kan je in de zoekertjes van particulieren op zoek gaan naar een scherpere prijs voor dezelfde wagen. Maar is dat niet het geval, dan heb je geen enkele garantie en nauwelijks een poot om op te staan als je een slechte deal sluit.
Wil je toch van een particulier kopen? Neem dan een kijkje op onze blog en lees onze tips om het risico zo veel mogelijk te beperken.
Kies je voor een autohandelaar, dan hoef je je minder zorgen te maken. Zeker als je weet dat de sector steeds strenger gecontroleerd wordt. De in 2006 gelanceerde Car-Pass had een bijzonder positief effect op de tweedehandsmarkt.
Hulp bij geschillen
Initiatieven zoals de Verzoeningscommissie, waar Touring overigens deel van uitmaakt, hebben het imago van de tweedehandssector bovendien gevoelig verbeterd.
Bij een geschil met een professionele verkoper kan je een beroep doen op deze Verzoeningscommissie, waar Touring overigens deel van uitmaakt. Zo’n bemiddeling kan jou dankzij de eenvoudige procedure heel wat tijd en geld besparen in vergelijking met een rechtszaak!
Bovendien moet elke professional die een tweedehandswagen verkoopt aan een particulier, sinds 1 november 2019 een verkoopcontract of bestelbon opstellen met een aantal algemene gegevens en een checklist van 113 punten over de staat van het voertuig en de (losse) onderdelen.
Waarop letten bij aankoop van een tweedehands?
Of je nu bij een particulier of bij een professional koopt, het moeilijkste is het ideale model en zeker het juiste type brandstof kiezen. Vooral die laatste factor is een goede reden om voor een (jonge) tweedehandswagen te gaan. Door de minder grote investering is het makkelijker om de komende jaren het geweer van schouder te veranderen en een andere keuze te maken.
Nogmaals, de onzekerheid over de politieke beslissingen om de vervuiling tegen te gaan, is nefast voor de autosector en uiteindelijk ook voor ons als consument. Al bevestigt Michel Peelman dat vrijwel nieuwe diesels, die dus voldoen aan de recentste normen, een bepaald publiek blijven aanspreken. Oudere modellen worden uiteraard veel minder aantrekkelijk door maatregelen als de lage-emissiezones. Maar die auto’s vertrekken dan vaak naar andere landen (met name Oost-Europa), waar men op dat vlak nog niet zo streng is. Ineenstorten doen de prijzen dus niet.
Een elektrische tweedehandswagen kopen?
Voor particulieren zijn elektrische auto’s nog altijd veel duurder zijn dan wagens met een verbrandingsmotor. Biedt een tweedehands elektrisch model dan misschien een oplossing? Daar moet je toch mee oppassen. De technologie is er de voorbije jaren immers met sprongen op vooruitgegaan, waardoor oudere modellen heel wat minder presteren dan nieuwe, vooral op het vlak van rijbereik en oplaadmogelijkheden.
Gratis jaarlijkse check-up van je tweedehandsauto
Kies voor Touring Move On en geniet van een gratis jaarlijkse check-up waarbij onze wegenwachter jouw (tweedehands)voertuig controleert op een aantal essentiële zaken. Denk bijvoorbeeld aan de staat van de banden, de accu en het oliepeil. Zo kan jij weer gerust op weg.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels