Image

Je mag er niet aan denken wat er kan gebeuren als je in de auto verblind wordt door de zon! Maar hoe kan je dit vermijden?

Wat is er heerlijker dan een rit door een zonnig landschap? Tot het snikheet wordt in de auto. Of je verblind wordt door het felle zonlicht, met alle risico’s van dien … Wees de zon te slim af, met onze handige tips.

Even niks zien tijdens het rijden kan dramatische gevolgen hebben.


Onze Britse collega’s van de Royal Automobile Club analyseerden de reactietijd en de afgelegde afstand bij verblinding achter het stuur. Hun bevindingen stemmen tot nadenken. Want zelfs als je maar 5 seconden verblind bent, leg je 89 meter af bij 60 km/u en meer dan 130 meter bij 100 km/u! Je mag er niet aan denken wat er kan gebeuren als je over zo’n afstand volledig of gedeeltelijk het zicht verliest! Maar hoe kan je dit vermijden?


Een kraaknette voorruit!

Vooral in de zomer hebben insecten de neiging een doodsmak tegen je voorruit te maken. En hoe verder je rijdt, hoe meer stof en vettige bestanddelen jouw zicht belemmeren. Ze weerkaatsen immers het licht en versterken zo het verblindend effect. Kortom, met een goede ruitensproeiervloeistof (tegen insecten) en ruitenwissers in perfecte staat zal je al een pak beter kunnen zien.

Vergeet ook niet om de binnenkant van de ruiten te ontvetten, want bij fel zonlicht merk je wellicht een vettige film (vaak blauwachtig) die reflecties accentueert en het contrast vermindert. Je kan hiervoor natuurlijk een commercieel product gebruiken, maar een eenvoudig mengsel van warm water en een beetje azijn zou moeten volstaan!


Een goede zonnebril

Wat doe je als de zon te hard schijnt? Het antwoord ligt voor de hand: een zonnebril opzetten. Maar niet de eerste de beste! Hoe herken je een kwaliteitsvolle zonnebril? Aan de letters CE, gevolgd door een cijfer (van 0 tot 4) dat aangeeft hoe sterk het glas getint is. 0 heeft puur een esthetisch effect, 4 is dan weer te donker voor in de auto (maar perfect om bijvoorbeeld de bergen in te trekken). Om te rijden kies je best een bril met coëfficiënt 2.

Een zonnebril met coëfficiënt 2 is het beste voor in de wagen.


Vervelende UV-stralen

Zowat elke zonnebril, zelfs de goedkoopste, laat je de wereld wat donkerder bekijken. Maar de juiste bescherming tegen de ultravioletstralen van de zon (UVB) is veel belangrijker. Zo’n filtering geeft je niet alleen profijt op korte termijn – je bent immers minder verblind – maar ook op lange termijn, aangezien UV-stralen ontstekingen en zelfs cataract kunnen veroorzaken.


Polarisatieglas

Het ultieme wapen tegen verblinding aan het stuur heet polarisatieglas. Kort gezegd: in de brillenglazen zit een filter die de weerspiegeling van zonnestralen blokkeert. Want zonlicht is vooral hinderlijk bij weerkaatsing door oppervlakken als de zee, sneeuw en natuurlijk de weg. Een polarisatiebril heeft echter één (groot) nadeel: hij filtert ook het licht van digitale schermen, die – afhankelijk van je kijkhoek – min of meer wazig worden. En aangezien hedendaagse dashboards vol digitale schermen zitten, is dit een behoorlijke afknapper.

Een zonnebril met polarisatiefilter bewijst trouwens niet alleen goede diensten als de zon schijnt. In bepaalde omstandigheden verbetert hij ook het contrast bij regen of mist, wat je zicht ten goede komt!


Wat kan je nog zoal doen?

UV-filter op de ruiten?

Is het een goed idee om de hevigste zonnestralen buiten te houden met extra zonnefolie op de ruiten? Helaas, het verkeersreglement is formeel: zoiets is strikt verboden op de voorruit en op de voorste zijruiten!

Zonwerende strook?

Een zonwerende strook aanbrengen op de voorruit mag, maar de onderrand ervan mag niet lager komen dan de onderrand van de zonnekleppen wanneer die neergeklapt zijn tegen de ruit.