Image
fietsonderhoud
Het is prettig en veilig rijden met een fiets in topvorm. Maar hoe moet je een fiets onderhouden? Met onze tips kan je zonder zorgen de weg op.

Een fiets onderhouden is niet zo gek moeilijk. Begin met een schoonmaakbeurt en besteed wat aandacht aan banden, ketting en remmen. Dat doet wonderen. Met onze tips en video’s ga je nog comfortabeler de weg op.


Maak je fiets schoon

Schoonmaken is de eerste prioriteit om je fiets te onderhouden, en niet alleen omdat het zoveel leuker is rond te rijden op een blinkend schone fiets. Op een schone fiets ontdek je ook makkelijker eventuele problemen en sporen van slijtage. Met een schoonmaakdoek, een spons en wat zeepsop kom je al een heel eind om het frame en andere onderdelen schoont te maken. Alleen de ketting en de versnellingen hebben extra aandacht nodig. Natuurlijk vind je ook gespecialiseerde schooonmaakproducten in de handel.

Ook een fiets moet je regelmatig onderhouden www.pd-f.de / Thomas Geisler


Het gebruik van een hogedrukreiniger om je fiets te onderhouden, zoals je in het veldrijden en mountainbiken wel eens zien gebeuren, wordt eigenlijk afgeraden: de lagers en andere fijne mechanische onderdelen zien deze behandeling niet echt zitten. En dan zwijgen we nog over de gevoelige elektronische onderdelen van elektrische fietsen.

Na een goede poetsbeurt trek je beter ook wat tijd uit om je fiets te drogen. Deze stap is essentieel om te vermijden dat de metalen onderdelen gaan roesten. Doordat er heel wat hoekjes en kantjes zijn, vergt het wel wat geduld. Het is echter een ideaal moment om de verschillende onderdelen aandachtig te checken.


De ketting van je fiets onderhouden

Bij een fiets onderhouden komen ook wat technische zaken aan bod. Besteed bij de visuele inspectie van de verschillende onderdelen van je fiets extra aandacht aan de ketting. Begin met het schoonmaken en smeren van de ketting, zoals grondig uitgelegd in in dit artikel. Dit filmpje toont hoe het kan met een product dat reinigt en smeert in één keer:


Daarna controleer je of de ketting en versnellingen nog in goede conditie zijn. Dat doe je zo:

  • Hef de ketting bij het voorste tandwiel op met een schroevendraaier of met je hand.
  • Meet de afstand tussen de ketting en het tandwiel.
  • Is er meer dan 8 mm speling of is de tand van het tandwiel helemaal vrij, dan is de ketting versleten en moet hij vervangen worden.
  • Heeft je fiets een versnellingsapparaat, dan vergt het enige vaardigheid om alles goed af te stellen. Zijn er echter problemen met de versnellingen en weet je niet echt goed hoe je te werk moet gaan, ga dan langs bij een professional!


Bij een fiets met een riem in plaats van een ketting, zoals de Gudereit ET-13 die we vorig jaar getest hebben, is smeren uit den boze ; het volstaat stof en vuil te verwijderen met een borsteltje of vochtige doek.

Als je fiets een naafversnelling heeft, laat je het onderhoud best over aan een vakman.


De banden van je fiets onderhouden

Een snelle blik leert je vaak al veel over de slijtage van de banden. Het meest opvallende teken van ouder wordende banden zijn kleine scheurtjes en barstjes. Die wijzen er vaak op dat een lekke band niet veraf is.

Zijn je banden nog in goede staat, controleer dan de bandenspanning. De aanbevolen spanning voor je banden staat op de zijkant vermeld, bijvoorbeeld 3,5 - 6 bar. Een fietspomp met drukmeter toont je de exacte spanning. Er bestaan ook elektronische fietspompen waar je de gewenste spanning invoert; de pomp zorgt dan voor de gewenste druk.

Binnen de grenzen die op je band vermeld zijn, kan je variëren voor het gewenste rijcomfort. Een hoge bandenspanning zorgt voor een lage rolweerstand, zodat je sneller bolt. Maar je voelt wel elke oneffenheid op de weg. Rij je vaak over slechte wegen, dan is een lagere bandenspanning dus beter. Ben je zelf wat zwaarder, kies dan voor een hogere bandenspanning. Voor meer comfort en een 'lichtere' fiets kies je een lagere bandenspanning. Hoe je het zelf ervaart, is dus even belangrijk als de aanwijzingen van de bandenfabrikant!

www.pd-f.de / Gunnar Fehlau
Met een fietspomp met drukmeter krijg je steeds exact de gewenste druk.


De remmen van je fiets onderhouden

De remmen van je fiets kun je vrij makkelijk controleren als het om een klassiek systeem met remkabel en remblokjes gaat. De algemene staat van die remblokjes is het belangrijkst. Zijn ze echt versleten, dan moeten ze vervangen worden. Zo niet, dan kunnen ze makkelijk bijgesteld worden aan het stuur (vergeet ook niet om de kabels te smeren). Onderstaand filmpje toont hoe je dat doet, en in dit artikel lees je er meer over.

Beschikt je fiets over remschijven met hydraulische bediening, dan laat je die best controleren tijdens het jaarlijks nazicht bij de professional.


Zadel, de verlichting en de accessoires

Is je zadel nog in goede staat en correct afgesteld? Ter herinnering: je been moet licht gebogen zijn wanneer het pedaal zich in de laagste positie bevindt. Je zadelhoogte kun je makkelijk aanpassen met behulp van de bout ter hoogte van het frame. Draai de bout achteraf steeds weer goed vast!

Je verlichting zal je tijdens de lente- en zomermaanden wellicht minder hard nodig hebben, maar het is toch een goed idee om na te gaan of alles werkt voor je er 's avonds op uit trekt.

Accessoires: De kans is groot dat je over een bagagedrager en een drinkbushouder beschikt of zelfs over een houder voor je gps of hartslagmeter. Controleer even de bevestigingen, de staat van de kunststof enz. Het zou jammer zijn om onderweg iets te verliezen!

Kijk je zadel na wanneer je je fiets wil onderhouden


Een elektrische fiets onderhouden

Deze tips om je fiets te onderhouden gelden ook voor elektrische fietsen. E-bikes beschikken echter over geavanceerde technologie: de batterij, de motor, de bekabeling en de bediening zijn anders dan bij een klassieke fiets.

Extra aandacht is in dit geval noodzakelijk. Het is geen overbodige luxe een beroep te doen op een specialist voor het regelmatig onderhoud van die specifieke systemen. Maak daarom een afspraak bij je fietshandelaar voor een jaarlijks onderhoud, net zoals je voor een auto zou doen. De kosten van een dergelijk onderhoud zijn goed besteed, als je rekening houdt met de investering die een elektrische fiets vertegenwoordigt.


Veilig op weg

Zo, je fiets is nu perfect onderhouden. Wil je echt gerust op weg gaan, denk dan ook aan een bijstandsverzekering voor je fiets. Een lekke band, gebroken ketting of defecte batterij komt vaker voor dan je denkt. Je hebt al een Touring fietsbijstand voor minder dan 4 euro per maand.