Image
Gudereit ET-13 evo Pinion
De Gudereit ET-13 evo Pinion is een opmerkelijke trekkingfiets. Hij combineert een achterwielmotor, een innovatief versnellingsapparaat en riemaandrijving. Maar zorgt die ongewone combinatie ook voor een goede rij-ervaring?



Gudereit is bij ons niet zo bekend – het merk is maar in een handvol winkels te vinden – maar heeft in Duitsland een gedegen reputatie. Het is zo'n typisch Duits familiebedrijf dat traditie en technologische innovatie verenigt. Kurt Gudereit stichtte het bedrijf in 1949, en vandaag heeft de vierde generatie het stuur in handen.


In de jaren 90 van vorige eeuw was Gudereit een van de eerste fietsenmakers die zich toelegde op sportieve en comfortabele trekkingfietsen met een aantrekkelijk design. Die bestaan vandaag ook in elektrische versie, in de ET (electric trekking) reeks. De jongste telg in die familie is de opmerkelijke ET-13. Opmerkelijk, want hij combineert drie innovatieve technologieën: een Pinion versnellingsapparaat, een achterwielmotor van Neodrives en een aandrijfriem uit koolstofvezel. Een weinig geziene combinatie, maar wel eentje die op een trekkingfiets heel zinvol is. Door de coronaperikelen kwam de ET-13 met mondjesmaat en trager dan verwacht in de winkels, maar begin juli kon ik eindelijk mijn testritten maken.


De belangrijkste kenmerken van de Gudereit ET-13

  • Trekking e-bike van 27 kg
  • Afneembare 13,8 Ah - 500 Wh accu, autonomie groter dan 100 km
  • 36 V 250 W achterwielmotor met krachtsensor
  • Pinion C1.12 versnelling
  • Overbrenging via tandriem
  • Prijs: 4.999 euro

Soepel schakelen

Wellicht het minst gekende onderdeel van de ET-13 is het Pinion C1.12 versnellingsapparaat. Deze Pinion kan je omschrijven als een versnellingsbak voor fietsen. Hij werd bedacht door twee ingenieurs van Porsche die voor hun fiets een even handig versnellingsapparaat wilden als in de auto, zonder gedoe met kettingen en tandwielen die blootgesteld zijn aan vocht en vuil.


Binnenin een Pinion versnellingsbak zit een reeks tandwielen op twee assen. Door meerdere tandwielen te combineren, ontstaan er verschillende overbrengingen: twaalf in het geval van de C1.12, voor een maximaal bereik van 600%. Doordat de tandwielen in een afgesloten behuizing zitten, kunnen ze niet vuil worden en is er amper onderhoud nodig. Na 10.000 kilometer of na één jaar – wat het eerst om is – olie laten vervangen: meer is er niet aan.


Het is de eerste keer dat ik met een Pinion fiets, en in het begin voelt dat even onwennig aan. Schakelen doe je met een hendel aan het stuur, en als je schakelt naar een lagere versnelling moet je daarbij de druk van de pedalen halen door even niet door te trappen. Aanvankelijk hou ik te lang in, waardoor de trapondersteuning door de achterwielmotor stilvalt. De Pinion reageert echter bliksemsnel, en na een paar kilometer heb ik het juiste ritme gevonden om te schakelen zonder dat de motor pauzeert.


Bij het schakelen kan de Pinion meerdere stappen nemen, bijvoorbeeld van 9 naar 6, zonder dat je elke tussenliggende versnelling moet gebruiken. Dat kan zelfs terwijl je stilstaat. Toen ik tijdens een rit plots moest stoppen voor een verkeerslicht dat op rood sprong (geen probleem voor de Shimano schijfremmen van de Gudereit ET-13), had ik geen tijd om terug te schakelen en stond ik in de zwaarste versnelling voor het rood. Geen probleem voor de Pinion: ik schakelde in stilstand terug naar 6 en vertrok vlotjes vanuit die lagere versnelling.


Natuurlijk rijden

Doordat de Pinion C1.12 op de trapas zit, is er op de Gudereit ET-13 geen ruimte meer voor een middenmotor. Gudereit koos daarom voor een Neodrives Z20 achterwielmotor van de Duitse fabrikant Alber GmbH. Deze motor wordt aangestuurd via een schakelaar op het stuur. Via de plus- en mintoetsen kies je voor één van de vijf niveaus van trapondersteuning.


De Z20 reageert vrijwel onmiddellijk wanneer ik de ondersteuning tijdens het rijden activeer. Ook als ik uit stilstand vertrek, krijg ik bijna direct een duwtje in de rug. Dat de motor het achterwiel aandrijft, voelt heel natuurlijk aan. In combinatie met de brede banden rijdt de ET-13 erg soepel. In geen tijd zit ik aan 25 km/u. En omdat de trapondersteuning zoals op elke gewone e-bike tot die snelheid begrensd is, gaat het zonder ondersteuning verder. Een aangename verrassing: de motor biedt amper weerstand wanneer hij inactief is. Fietsen zonder trapondersteuning gaat daardoor met de ET-13 op vlak terrein even vlot als met een gewone trekkingbike; met de Pinion in tiende versnelling haal ik zonder hard te moeten trappen 35 km/u.


Maar uiteraard koop je geen e-bike om de motor niet te gebruiken. Vooral bij tegenwind en op hellingen ben ik maar wat blij met de steun van de Z20. De neoMMI 20c boordcomputer op het stuur laat me kiezen tussen drie weergaven. Standaard zie je de snelheid, de resterende actieradius van de batterij (in km) en de mate van ondersteuning. In de 'Trip' weergave zie je ook hoe lang je al onderweg bent en hoeveel kilometer je al in de benen hebt. Interessant is de 'Power' weergave; die toont je geschatte energieverbruik (in kcal) en trapfrequentie (omwentelingen per minuut), en geeft je een grafische weergave van de verhouding tussen pedaalkracht en trapondersteuning.


Stil genieten

Tussen de C1.12 en de motor zit geen klassieke metalen ketting, maar een Gates CDX riem uit koolstofvezel. Zo'n riem is efficiënter dan een ketting, omdat hij lichter is en minder weerstand biedt. Bovendien hoeft hij niet gesmeerd te worden en kan je hem gewoon met water schoonmaken als hij vuil zou worden. In combinatie met de Neodrives Z20 zorgt de riem ervoor dat de ET-13 fluisterstil rijdt. Ideaal voor lange tochten in de natuur. Daarbij biedt de ET-optimaal comfort, met een geveerde voorvork, een schokabsorberende zadelpen en een verstelbaar stuur.


De energie voor de motor wordt geleverd door een forse 500 Wh lithium-ion batterij die net als de andere onderdelen in Duitsland gemaakt is. De accu is ingewerkt in de onderbuis van het frame, wat lekker strak oogt. Een minpuntje: de accubevestiging past niet perfect. Daardoor rammelt de accu een beetje als je op hobbelige paden rijdt.


In ideale omstandigheden (vlak terrein, Eco-modus en 80 kg last) heeft de accu volgens Neodrives een bereik van zo’n 100 km. Afhankelijk van je conditie en het terrein kunnen dat er veel meer worden, omdat de ET-13 zoals gezegd erg vlot bolt en ik vaak zonder ondersteuning fietste voor ik het goed en wel doorhad. Na een tripje van 60 km heen en terug over de vlakke fietssnelweg F3 tussen Leuven en Schaarbeek, met de Z20 in Eco-modus, had ik nog 60% capaciteit over. Op de 47 km lange Voervalleiroute, met een paar pittige hellingen in, voerde ik de ondersteuning regelmatig op. Dat vergt uiteraard meer van de accu: bij thuiskomst was die nog voor 40% vol.


De achterwielmotor biedt trouwens nog een voordeel: bij langere afdalingen kan je energierecuperatie activeren. De motor werkt dan als een generator die de accu bijlaadt. Je activeert dit door de ondersteuning op -1 of -2 in te stellen; er wordt dan 50 of 100% van de energie gerecupereerd. Tegelijk werkt de motor als rem. Het opladen van een lege batterij duurt bijna drie uur, maar na anderhalf uur zit ze alweer op 80% van haar capaciteit.


Verdict

In de ET-13 bundelt Gudereit een vlotte achterwielmotor met een innovatief versnellingsapparaat in een fraaie, fluisterstille trekkingfiets. Ook voor woon-werkverkeer met langere afstanden is de ET-13 prima geschikt. Hij zit in de hogere prijsklasse, maar is eigenlijk best voordelig geprijsd: bij andere fabrikanten betaal je meer voor deze combinatie. Geen wonder dat er voor de ET-13 al een wachtlijst is.

Met dank aan Bike Sportive

Gudereit ET-13 evo Pinion
Gudereit ET-13 evo Pinion
Gudereit ET-13 evo Pinion

Detailbeelden:

Het Pinion C1.12 versnellingsapparaat zit in de trapas.
De Gudereit ET-13 heeft een Gates riemaandrijving in plaats van een ketting.
De Neodrives Z20 achterwielmotor levert vijf niveaus van trapondersteuning. De neoMMI 20c boordcomputer toont snelheid, verbruik of zoals hier afstand en rijtijd. De menu's zijn instelbaar in Duits, Frans, Engels, Nederlands en Italiaans.
De Gudereit ET-13 heeft krachtige schijfremmen, voor- en achteraan.
Deel deze inhoud