Image
motorhelm
Hoe kies je een motorhelm? 10 tips bij aankoop en tips voor gebruik

Een helm dragen als je je verplaatst met een motor of bromfiets is verplicht door het verkeersreglement. Artikel 36 bepaalt dat bestuurders en passagiers van motor- en bromfietsen een valhelm moeten dragen. Die helm moet bovendien een homologatieteken dragen waaruit blijkt dat hij voldoet aan de wettelijk vastgestelde normen.
Over welk soort helm je op je hoofd zet, daarover zegt het verkeersreglement niets. Nochtans biedt niet elk type dezelfde bescherming. Grosso mode zijn er 4 types helmen.

Gesloten integraalhelm (Full Face Helmet)

Het bekendste en meest voorkomende type is de klassieke motorhelm met vast kinstuk. Bij een val is het hoofd volledig beschermd, en de drager heeft weinig last van wind of lawaai. Door de gesloten vorm is een goede ventilatie essentieel.

Image
integraalhelm

Crosshelm (Off Road Helmet)

Hij heeft net als een integraalhelm een vast kinstuk, maar hij heeft geen vizier. Je moet er dus een aparte crossbril bij dragen. Een crosshelm is lichter en zorgt voor betere ventilatie, maar ten koste van de geluidsdemping.

Image
Corsshelm

Systeemhelm (Flip Up Helmet)

Dit type lijkt op een integraalhelm, maar het kinstuk kan omhoog geklapt worden. Alleen in gesloten toestand biedt hij volledige bescherming; laat bij het rijden het kinstuk dus neergeklapt.

Image
Systeemhelm


 

Jethelm (Open Face Helmet)

Deze trendy helm is vooral populair bij scooterrijders en bestuurders van retro- en classic-motorfietsen. Hij laat het gezicht vrij en omsluit het hoofd tot aan de oren. Bij een val is het gezicht niet beschermd.

Image
Jethelm

Materiaal

Voor de buitenschaal van motorhelmen worden twee soorten materialen gebruikt: thermoplastisch materiaal en duroplastisch materiaal.

Helmen uit duroplastisch materiaal bestaan uit verlijmde koolstof- of aramidevezels. Deze helmen zijn lichter en daardoor comfortabeler om te dragen. Uit tests blijkt dat ze een even goede bescherming bieden. Ze zijn wel duurder.

De schokabsorberende binnenschaal wordt uit polystyreenschuim vervaardigd. Bij moderne helmen bestaat de binnenschaal uit meerdere verstelbare delen, zodat je ze kunt aanpassen aan de vorm van jouw schedel. Dat zorgt voor een hoger draagcomfort en betere ventilatie.

Prijs

In de winkels vind je motorhelmen in een prijsvork van 50 tot pakweg 1.000 euro. De prijsverschillen hebben te maken met de vorm, gebruikte materialen, verstelbaarheid van de binnenschaal, uitrusting zoals zonnevizier, en ook het design en het merk.

Tussen 50 en 150 euro vind je vooral jethelmen en integraalhelmen uit thermoplastich materiaal met een eenvoudig design.

In de prijsklasse van 150 tot 300 euro zijn alle helmtypes vertegenwoordigd, zowel met thermoplastisch als duroplastisch materiaal.

De meeste klassieke helmmerken maken modellen van 300 tot 500 euro, meestal uit lichtgewicht duroplastisch materiaal, een trendy design en hoogwaardige uitvoering.

De topmodellen tot 1.000 euro zijn gesloten integraalhelmen, meestal uit koolstofvezel, maar ook crosshelmen vind je in deze prijsklasse.

10 tips bij aankoop

  1. Trek genoeg tijd uit om een geschikte  helm te vinden en bezoek een vakhandel met een ruim aanbod.
  2. Meet je hoofdomtrek net boven de oren: de omtrek in centimeter komt ongeveer overeen met de helmmaat. Passen blijft nodig, want er zijn verschillen tussen fabrikanten in hoe ze de helmmaat berekenen.
  3. Een helm moet goed aansluiten op je schedel, zonder te drukken. Wanneer je aan de helm draait, moet je huid op je voorhoofd meebewegen – anders zit de helm te los. De binnenbekleding krimpt wat bij gebruik; koop een helm dus zeker niet te groot. Probeer als een helm past toch nog een maatje kleiner: als je deze nog vlot kan opzetten en deze niet klemt, is dat de juiste maat
  4. Vraag naar een helm met verstelbare binnenbekleding voor het beste draagcomfort. De binnenbekleding moet ook aan de bovenzijde van je hoofd goed aansluiten. Is dat niet het geval, probeer dan een grotere maat of een ander model.
  5. Met gesloten en correct ingestelde kinriem mag het niet mogelijk zijn de helm van je hoofd te halen. De riemsluiting mag niet tegen je onderkaak drukken.
  6. Draag de helm minstens tien minuten in de winkel. Zo lang heb je nodig om te ontdekken of de helm ergens knelt of irriteert. Is het mogelijk de helm te gebruiken tijdens een testrit, doe dat dan zeker.
  7. Brildragers passen een helm met de bril die ze voor het motorrijden gebruiken. Wie niet brilt, probeert best ook een zonnebril uit.
  8. Verkies je op zonnige dagen een getint vizier, kies dan een helm waarvan het vizier makkelijk gewisseld kan worden.
  9. Een helm in heldere kleuren valt beter op.
  10. Een helm moet gehomologeerd zijn. Zoek een klein label dat meestal aan de kinriem vastgenaaid zit. Begint het erkenningsnummer met 05, dan voldoet de helm aan de recente norm ECE R 22/05. Het cijfer na de E verwijst naar het land – E6 staat voor België. Een P na de schuine streep wijst er op dat een goedgekeurde kinbeugel gebruikt wordt.

Tips voor gebruik

  1. Moderne hoogwaardige helmen verslijten merkbaar trager dan oude modellen. Bij regelmatig gebruik vervang je een helm na vijf jaar.
  2. De binnenbekleding van helmen zet uit en krimpt regelmatig gebruik. Daardoor kan de helm onvoldoende strak zitten. Verwijder indien mogelijk de binnenbekleding en reinig ze volgens de voorschriften van de fabrikant. De voering of schuimvulling mogen daarbij niet uitgewrongen worden, want dan verandert de vorm. Na reiniging en correcte montage moet de helm weer zo strak zitten als in het begin.
  3. Controleer regelmatig of de helm nog goed op je schedel aansluit en of de kinriem op de juiste lengte is ingesteld. Bij een ongeval kan dat een zaak van leven of dood worden. Val je bij een ongeluk op je helm, koop dan steeds een nieuwe, ook als er geen zichtbare schade is.
  4. Reinig het vizier regelmatig door er water over te gieten of door er met een natte zakdoek over te wrijven. Insecten, stof of olie kunnen de zichtbaarheid verminderen. Vervang het vizier als er krassen op komen. Bekraste vizieren kunnen je verblinden bij tegenlicht.
  5. Bij regenweer kan het vizier vuil worden door spatwater van voertuigen die voor je rijden. Als het niet hard genoeg regent om dat vuil weg te spoelen, wrijf dan niet over het vizier, want dat veroorzaakt krassen. Hou meer afstand van je voorligger, of stop om het vizier af te spoelen.
  6. Controleer regelmatig de dichtingen. Met een goed condensvrij binnenvizier kun je ook bij hevige regen met gesloten vizier rijden. Vizieren met een condenswerende binnenbekleding (geen binnenvizier) vereisen steeds een minimale ventilatie.
  7. Laat de helm goed drogen na een rit in de regen. Een natte voering kan beschimmelen of onaangenaam ruiken. Hou de helm tijdens het drogen weg van felle warmtebronnen, want dan kan de binnenbekleding krimpen.
  8. Voor motorrijders is een bril uit kunststof beter geschikt als een bril uit glas. Kunststof versplintert minder snel dan glas en beslaat ook minder snel. Brillen met elastische pootjes zijn voor motorrijders niet zo geschikt, omdat ze tussen de slapen en de binnenbekleding sterk doorbuigen.