Voor onze motorhomespecial hebben we niet alleen gekeken naar de veiligheid bij een ongeval, maar ook naar het gewicht van deze voertuigen. Uit onderzoek van onze Duitse ADAC-collega's blijkt immers dat men het niet altijd zo nauw neemt met het maximum van 3,5 ton. In dat geval komt echter niet alleen de veiligheid in het gedrang, maar loopt de bestuurder ook het risico zijn rijbewijs kwijt te spelen en niet verder te mogen rijden!
Waarom deze motorhomestest?
Iedereen bij wie we gingen aankloppen voor dit dossier, wees ons erop hoe belangrijk de factor gewicht bij een motorhome is. De maximaal toegelaten massa of 'MTM' staat op het inschrijvingsbewijs. Het gaat om het maximaal toegelaten gewicht inclusief, met name:
- de bestuurder (75 kg)
- een volle tank (90%)
- een vol drinkwatersysteem (15 l)
- een gasfles (tot 50 kg)
- gereedschap en krik (5 kg)
- kabels en aansluitingen (4 kg)
- een extra batterij (indien beschikbaar)
Hierbij komt nog de rest van de belading waarbij erop moet worden toegezien dat alles samen niet meer weegt dan 3.500 kg.

Het is dan ook zo dat nogal wat motorhomes op die manier vrij snel aan hun wettelijk toegelaten maximum zitten. Dat geldt trouwens voor zowat elke klasse!
Om het all-ingewicht te berekenen gebruikten onze ADAC-collega's een waarde voor het 'reisgewicht' van een gemiddeld gezin:
- Eén extra volwassene (75 kg)
- Twee jongeren (elk 50 kg)
- Bagage voor vier personen (elk 25 kg)
- Plus 200 kg extra gewicht
Die berekening is strenger dan de Europese norm (DIN EN 1646-2), maar lijkt wel veel beter de werkelijkheid te benaderen.
Verschillende motorhomecategorieën
Om een motorhome te mogen besturen met een autorijbewijs (rijbewijs B), mag deze alles inbegrepen niet meer wegen dan 3,5 ton. In die categorie vinden we verschillende types motorhomes terug:
- Integraalmodellen, zoals de Adria Sonic Axess 600 SL, de Carthago Compactline of de Dethleffs Trend DBM. Deze modellen lijken vaak omvangrijker, maar hun MTM verschilt niet van die van de andere categorieën.
- Semi- of halfintegrale modellen, zoals de Chausson Titanium, de Dethleffs Trend DBL of de Eura Mobil Profila.
- Alkoofmodellen, met een bed boven de bestuurderscabine, zoals de Bürstner Lyseo, de Hobby Siesta de Luxe of de Sunlight A68.
- Ingerichte bestelwagens, zoals de Hymer Grand Canyon S, La Strada Avanti F of de Sunlight Cliff 601.
- Campervans, zoals de Mercedes Marco Polo, de VW T6 California of de Pössl Campster.

Resultaten
In de tabel hierboven zie je duidelijk het verschil tussen het voertuig dat rijklaar is (eerste kolom) en het voertuig inclusief de ‘ADAC-familie’ (tweede kolom). De derde kolom toont de reserve die je hebt (het gewicht dat je nog kan toevoegen) dan wel het aantal kilo’s dat je boven het wettelijke maximum van 3,5 ton zit.
De motorhomecategorie maakt in de praktijk niet zo heel veel uit. Het record staat op naam van de La Strada en de Adria Sonic, die het maximum met meer dan 115 kg overschrijden! De compacte versies blijven echter evenmin gespaard, zij het in mindere mate. Zo staat ook de beroemde T6 van Volkswagen 2 kg te zwaar.
Merk op dat we wel een onderscheid moeten maken tussen het gewicht en de beschikbare ruimte. Een van de minst goed scorende motorhomes (de Adria) is met een lengte van 6,98 meter bijzonder omvangrijk, maar biedt de passagiers ook veel meer ruimte dan de andere modellen.
De beste motorhomes bieden de mogelijkheid om nog flink wat extra spullen mee te nemen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Dethleffs Trend DBM (240 kg), de Sunlight (220 kg) of de Carthago Compactline (200 kg).
Bekijk bijvoorbeeld het gemiddelde gewicht van de spullen die veel gezinnen meenemen in de motorhomes.
Dit weegt: Kg (ong)
Scooter 120
2 elektrische fietsen 80
Trekhaak 50
2 gasflessen + accessoires 46
Zonneluifel 50
Kano + 4 peddels 30
Reservewiel 25
Zonnepanelen 25
TV, houder + accessoires 25
2 kinderfietsen 24
Campingstoelen/-tafel 23
Sleepkabels 18
Badhanddoeken 10
Grill/BBQ 10
Potten en pannen 9
Vaatwerk 8
Koffiezetapparaat 4
Totaal 557
Kortom, als je al deze accessoires ook nog zou meenemen, zal de maximale toegelaten massa (MTM) zeker worden overschreden...

Conclusie
Zoals je merkt, moet je zelfs zonder de hypothetische scooter vaak een keuze maken tussen de accessoires die je wilt meenemen. Het gaat uiteraard om een voorzorgsmaatregel om je eigen veiligheid en die van je gezin te verzekeren. Tegelijk biedt het je ook zekerheid in geval van een politiecontrole.
Zoals uit ons onderzoek bleek, durven de ordediensten motorhomes nogal eens tegen te houden, en dan met name aan grensovergangen. In dat geval worden vaak niet alleen de papieren, maar ook het gewicht gecontroleerd. Overtreders mogen dan een gepeperde rekening verwachten. Enkele voorbeelden? In Frankrijk kost het je € 135, in Duitsland € 235, in Italië tot € 1734 en in Oostenrijk zelfs tot € 5000. Bovendien mag je al wat je te veel meehebt, ook nog eens uitladen!
Meest recente artikelen
Op vakantie in Hongarije? Dit moet je weten
Dès que vous passez la frontière, d'autres règles (de circulation) s'appliquent. En tant que conducteur ou vacancier, vous devez y faire attention.
Op vakantie in Griekenland? Dit moet je weten
Van zodra je ons land verlaat, gelden er andere (verkeers)regels en zijn er specifieke zaken waar je als chauffeur of vakantieganger moet op letten.
Winterbanden en sneeuwkettingen in Denemarken
Vous vous rendez au Danemark en hiver? Vérifiez d'abord la réglementation relative aux pneus hiver et aux chaînes à neige.
Op vakantie in Noorwegen? Dit moet je weten
Toutes les réponses à vos questions avant de voyager en Suède.
Op vakantie in Tsjechië? Dit moet je weten
Dès que vous passez la frontière, d'autres règles (de circulation) s'appliquent. En tant que conducteur ou vacancier, vous devez y faire attention.
Op vakantie in Verenigd Koninkrijk? Dit moet je weten
Dès que vous passez la frontière, d'autres règles (de circulation) s'appliquent. En tant que conducteur ou vacancier, vous devez y faire attention.
Op vakantie in Zweden? Dit moet je weten
Toutes les réponses à vos questions avant de voyager en Suède.