Image

Ontmoedigt het gure weer je soms om de fiets te nemen? Voorzie jezelf van de juiste uitrusting, zodat het in alle weersomstandigheden aangenaam fietsen is.


Er werden nog nooit zoveel fietsen verkocht als de afgelopen jaren. Door de pandemie zijn we in het weekend regelmatig gaan fietsen bij mooi weer. Maar met de juiste uitrusting en het nodige onderhoud kan je je tweewieler nog veel vaker van stal halen, ongeacht het weer.

© Johannes Vande Voorde


1. Investeren in geschikte fietskledij

In de winter, maar ook in het voor- en najaar, kan fietsen flink onaangenaam zijn als je er niet op gekleed bent. In de Scandinavische landen – waar het ganse jaar door véél gefietst wordt – zeggen ze weleens dat ‘slecht weer’ niet bestaat. Enkel onaangepaste kledij. Met die goede raad in het achterhoofd stap je best eens een gespecialiseerde fietszaak binnen.


2. Regen en zweet: een gelaagd verhaal

Als je met een gele zuidwester of PVC-jas op je fiets zit, dan ga je gegarandeerd nat worden. Niet van de regen, maar van je zweet. Een goeie regenjas moet een compromis bieden tussen waterdichtheid en ademend vermogen.

De buitenste laag van je fietskledij moet waterdicht zijn. Dankzij een DWR-behandeling (durable water repellent) zorgt die ervoor dat regendruppels zo snel en zo veel mogelijk van de stof af parelen. Was zo’n regenjas echter niet te vaak, want dat tast het afdrijvend vermogen aan. Volg nauwgezet de wasvoorschriften en herimpregneer de stof als de waterdichtheid na enkele wasbeurten blijkt af te nemen. In gespecialiseerde outdoor- of fietszaken vind je hiervoor beslist een geschikte spray.

© Johannes Vande Voorde


Nog belangrijker is de binnenvoering van de fietskleding. Die moet ervoor zorgen dat regendruppels niet in de jas geraken, terwijl zweetdruppels wel hun weg naar buiten vinden. De etiketten van deze kledij vermelden vaak de eigenschappen ‘microporeus’ en ‘hydrofiel’. Merken als Gore-Tex en Hydrodry bieden het summum op het gebied van fietskledij. De prijsverschillen zijn aanzienlijk. En dus laat je je best adviseren door een gespecialiseerde fietszaak zoals Bike Republic, zodat je jouw aankoop kan afstemmen op het beoogde gebruik.

© Johannes Vande Voorde


Hetzelfde geldt trouwens voor regenbroeken. Een extra tip: kies een broek waar voetbeschermers in verwerkt zijn, want ook opspattend water kan voor natte voetjes zorgen. Voorzie op je werk ook best een reservepaar schoenen en sokken. En om aan het eind van de dag weer droge schoenen te hebben, prop je krantenpapier in je doorweekte schoeisel als je aankomt op je werk.


3. Strijd tegen de koude

Doordat je beweegt als je fietst, ontwikkel je warmte. Warmte die je tegen je lichaam moet proberen houden. Begin met een goeie basislaag van merinowol of polyester. Die stoffen drijven lichaamsvocht beter af en houden lichaamswarmte beter bij dan pakweg een katoenen T-shirt. Naarmate de temperatuur daalt, voeg je aan die basislaag een of twee warmtelagen toe, onder je jas. Die laatste is dus best niet te dik. De belangrijkste taken van de jas zijn regen buitenhouden en zweet afvoeren. De lagen onder de jas moeten voor warmte zorgen.


Vergeet ook je lichaamsuiteinden niet: je handen en voeten om te beginnen. In de winter is een goed paar handschoenen onmisbaar, dat spreekt voor zich. Maar ook overschoenen, in neopreen bijvoorbeeld, kunnen je fietstocht een pak aangenamer maken voor je voeten. Een buff of bivakmuts houdt je gezicht en je oren warm. En overweeg ook een helm, eventueel met ingebouwd vizier. Een goeie fietshelm zorgt niet alleen voor een betere bescherming bij een eventuele val, maar verhoogt ook je fietscomfort in minder goede weersomstandigheden.


4. Verlichting en reflecterende kledij

Wist je dat fluokledij wel extra zichtbaar is overdag, maar niet noodzakelijk ’s nachts? Reflecterende strips zijn dus eigenlijk een must, zelfs voor opvallend gekleurde kledij, als je vaak ’s avonds of bij schemer fietst. Het Belgische merk GoFluo maakt stijlvolle hesjes en fietskledij voorzien van reflecterende strips.


Ook de fietsverlichting moet tiptop in orde zijn als je meer kilometers uit je stalen ros wil halen. Een onverwacht uitgelopen werkvergadering kan er zomaar voor zorgen dat je in het donker naar huis moet. Rij je voornamelijk op redelijk verlichte fietspaden, dan kan een voorlicht met een lichtsterkte tussen 100 en 400 lumen volstaan. Maar fiets je wel vaker in het donker en op onverlichte wegen of fietspaden, dan kijk je beter uit naar sterkere koplampen met 400 tot 800 lumen. Je kan je fiets trouwens ook achteraf uitrusten met een (extra) koplamp die je oplaadt via een usb-kabel.


5. De juiste fietstassen kiezen

Op een fiets kan je heel wat spullen vervoeren. Het is allemaal een kwestie van organiseren en kwaliteitsmateriaal kiezen bij een fietsspecialist. Neem je vaak de fiets om naar het werk te gaan, de kinderen naar school te brengen of om boodschappen te doen? Bij een gespecialiseerd merk als Ortlieb vind je tal van stevige, waterdichte fietstassen op maat van het beoogde gebruik.

Copyright: Lars Schneider


6. Elektrische fiets: de autonomie van je batterij

Blijkt de autonomie van je batterij fors gezakt te zijn tegenover vorig jaar? Geen paniek, dat betekent niet noodzakelijk dat er iets mis is. Controleer eerst je bandenspanning, want die heeft een behoorlijke invloed op de rolweerstand van je banden en dus op de autonomie van je batterij.

Ook de koude heeft een negatieve invloed op de autonomie van je batterij. Verwen je fiets met een onderhoudsbeurt en ontlaad en laad de batterij verschillende keren. Mocht de capaciteit effectief fors gedaald zijn, dan kan je fietshandelaar een meting uitvoeren die je een idee geeft van de SoH (de state of health of algemene gezondheid van de batterij) en het aantal laadcycli dat je al gedaan hebt. Krijg je daar slecht nieuws te horen, dan mag je je niet laten verleiden tot het laten ‘herstellen’ van de batterij of de aankoop van een goedkope vervangbatterij op een schimmige website …

Laad de batterij op volgens de instructies van de fabrikant. © www.brose-ebike.com | pd-f


7. Je fietsbatterij vervangen

Samen met de Duitse automobielclub ADAC voerde Touring een uitvoerig onderzoek naar de mogelijkheden om een versleten accu te laten herstellen of te vervangen door een goedkoop ‘wit product’. De conclusie is duidelijk: hoe duur de vervanging door een originele merkbatterij ook mag zijn, het blijft de beste oplossing.

Dit gezegd zijnde vinden we het bijzonder jammer dat garantieperiodes van 2 jaar nog altijd de norm zijn voor fietsbatterijen. Ook het aantal jaren dat batterijfabrikanten vervangexemplaren beschikbaar houden, is niet echt geruststellend. Enkel Bosch voorziet tot zes jaar na de laatste verkoop in vervangbatterijen. Bij andere merken kregen we een onduidelijk antwoord, wat doet vermoeden dat er twee jaar na de laatste verkoop geen vervangbatterijen meer beschikbaar zullen zijn.


8. Je fietsbatterij onderhouden

Het is belangrijk om de batterij van je elektrische fiets te onderhouden, zelfs als je die niet gebruikt. Afhankelijk van het merk, het type en de gebruikte technologie kan die winterzorg verschillen. Lees daarom altijd de handleiding van jouw motor- of batterijfabrikant en volg nauwgezet de instructies. Vaak heeft men het over het risico op diepe ontlading als gevolg van slechte opslagomstandigheden. En ook sterke temperatuurschommelingen, vooral tijdens de opslag, kunnen een voortijdige veroudering en uitval van de accu veroorzaken. Zowel vrieskoude als temperaturen boven de 30° verkorten de levensduur van de batterij. Je fiets parkeren en opladen in de volle zon is dan ook geen goed idee.

Het goede nieuws is dat de batterijtechnologie evolueert en dat moderne batterijmanagementsystemen de ingebouwde cellen beter beschermen tegen onoordeelkundig gebruik. Maar voor alle zekerheid: lees die handleiding nog een keer of vraag je fietsspecialist om advies.


9. Veilig op de fiets

Om problemen onderweg te vermijden, kan je vertrouwen op de Touring Bike fietsbijstand, die 24/7 pechverhelping biedt in geval van mechanische pech, een lekke band of een ongeval. Je kan om bijstand vragen in heel België en tot 100 km daarbuiten, of zelfs bij je thuis. Onze speciaal opgeleide wegenwachters herstellen je fiets ter plaatse. En als dat niet mogelijk blijkt, brengen ze je naar een herstelwerkplaats. Wij zorgen voor een vervangfiets in geval van pech en brengen je naar huis als je fiets gestolen is.


10. Onderhoud en herstelling bij je thuis

Verwen je fiets jaarlijks met een (kleine) onderhoudsbeurt, waarbij de verlichting, het rem- en versnellingssysteem, de bandenspanning en de stuurinrichting gecontroleerd worden. Bij een groot onderhoud kijkt men ook de naven, de assen en het balhoofd na. En indien nodig laat je de ketting, de tandwielen en de derailleur vervangen. Bij elektrische fietsen worden de contactpunten gecontroleerd en beschermd tegen weersinvloeden.

Dit alles kan zelfs bij jou thuis gebeuren, met Tourings mobiele herstel- en onderhoudsdienst voor fietsen. In plaats van je fiets naar de fietsenmaker te brengen, maak je gewoon een afspraak. Op de website achter voorgaande link kan je nagaan of de dienst al beschikbaar is in jouw regio.

Fietsonderhoud bij jou thuis? Touring komt naar je toe! © Johannes Vande Voorde


Vergeet ook niet om je fiets regelmatig schoon te maken. Spoel het frame na elke rit af met een tuinslang (gebruik geen hogedrukreiniger, want die kan vet uit de lagers spuiten). Droog de fiets achteraf, en besteed extra aandacht aan de ketting. Die ontvet je best regelmatig, waarna je ze afspoelt, afdroogt en weer behandelt met kettingvet. Al mag je met dat laatste niet overdrijven. Verwijder overtollig vet vooraleer je de fiets opbergt, want te veel smering zal net vuil aantrekken.