Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?
In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.
Het rijbereik is zelden een probleem
Rijden met een elektrische auto kan bijzonder aangenaam zijn. Het gevoel dat je niet vervuilt, de snelle acceleraties en de ongelooflijke stilte en zachtheid waarmee je onderweg bent, zijn fantastisch. Het aanbod neemt bovendien voortdurend toe.
- En het rijbereik dan? Maak je geen zorgen! De nieuwste generatie elektrische wagens heeft een reële autonomie van 250 tot 400 km. Meer dan voldoende voor je dagelijkse ritten, met andere woorden. Doe daar misschien een beetje van af in de winter of als je zwaar geladen bent. De perfecte oplossing voor de stad dus, maar op snelwegen ligt het verbruik nog altijd vrij hoog
- Wat met het opladen? Het aantal laadpalen neemt snel toe, maar de Belgische steden hinken achterop bij de rest van Europa. Volgens de website ‘chargemap’ zijn er bijvoorbeeld maar 36 laadpalen in Brussel en … 900 in Amsterdam!
- Buiten de grote steden is er weinig of geen infrastructuur. En om thuis te laden heb je natuurlijk een stopcontact nodig. Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet als je in een appartement woont of in een woning zonder garage of eigen parkeerplaats …
Elektrische wagen: kosten en fiscaliteit
Reken vandaag voor een basismodel (stadswagen) toch een budget van 25.000 euro. Een kleine gezinswagen kan vanaf 40.000 euro. Voor een grote sedan moet je meer dan 60.000 euro ophoesten. De prijzen zijn met andere woorden nog altijd hoog. Wel zien we een dalende trend, met nieuwe aantrekkelijke modellen zoals de Peugeot 208, de Opel Corsa of de nieuwe Renault Zoe. Toch moet je nog altijd uitgaan van een bedrag van 25 à 30.000 euro. Om voordeel te doen moet je dan ook zo veel mogelijk thuis opladen en/of veel of lang met de wagen rijden!
Elektrische auto’s genoten tot voor kort nogal wat fiscale voordelen. Vandaag zien we echter dat Vlaanderen bijvoorbeeld sinds 1 januari 2020 de premies heeft afgeschaft. Er is echter ook goed nieuws:
- In Vlaanderen zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting.
- In Wallonië en Brussel is de verkeersbelasting gereduceerd tot een forfaitair bedrag van 82,10 euro en bedraagt de BIV 61,50 euro.
Elektrische wagens: voordelig verbruik
Wat het verbruik betreft, moet je voor een standaardmodel rekenen op zo'n 0,1 kWh per gereden kilometer. En als je weet dat een kWh tijdens de daluren ongeveer 20 cent kost, mag je stellen dat opladen kan voor het luttele bedrag van 2 euro voor 100 km.
Voordelen van de elektrische auto
- Rijplezier en stille werking
- Geen schadelijke uitstoot tijdens het rijden
- Lagere onderhoudskosten (minder remmen, geen koppeling, banden enz.)
- Technologie die aanmoedigt om minder te verbruiken
Nadelen van de elektrische auto
- Rijbereik soms nog vrij beperkt en angst voor lege batterij (komt uiterst zelden voor)
- Nog zeer duur door de prijs van de batterijen
- Te weinig (openbare) laadpalen
- Opladen is moeilijk als je in de stad of in een appartement woont
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels