Een auto kopen is vandaag een pak moeilijker dan vroeger: de prijzen zijn gestegen, de aandrijving zorgt voor hoofdbrekens en dat is nog maar het begin. Logisch dus dat particulieren met de handen in het haar zitten. In een ander artikel hebben we het over private leasing van nieuwe wagens. Maar hier zijn een aantal tips om slim een tweedehandswagen te kiezen.
1. Op zoek naar die witte merel
Tenzij je iemand kent (die iemand kent) die zijn of haar wagen verkoopt, begint je zoektocht meestal online, op gespecialiseerde autowebsites. Als je 'tweedehandswagen' intikt, krijg je meteen tientallen mogelijkheden. Het is niet de bedoeling om hier een volledige opsomming te geven, maar websites als autoscout24.be, gocar.be en autogids.be leveren al duizenden resultaten op. Daarbij gaat het zowel om wagens van particulieren als professionals, waarbij die laatsten uiteraard over hun eigen netwerken beschikken.
Aanbod genoeg met andere woorden, maar wat met de prijs (zie kader)? Om oplichterij en onaangename verrassingen te vermijden, blijf je beter ver weg van 'superdeals'. Ben je op zoek naar een recente stadswagen met weinig kilometers en zie je hoofdzakelijk prijzen van pakweg 15.000 euro? Trap dan niet in de val van het 'buitenkansje' van 10.000 euro: te mooi om waar te zijn!
2. Particulier of professional?
De tweedehandsmarkt blijft krap: de vraag is groot, waardoor de prijzen niet dalen. Zoals je tijdens je zoektocht zal merken, weten ook particulieren (op enkele uitzonderingen na) dat ze hun wagen niet voor een habbekrats van de hand moeten doen. Bij wie koop je dan het best in deze context?
Een professional zal altijd duurder zijn dan een particulier, dat klopt. Maar als je er zelf niet veel van kent, of geen kenner hebt die je kan vergezellen, kies je toch beter voor de zekerheid van een professionele autoverkoper. Vooral omdat professionals tegenwoordig heel wat verplichtingen hebben tegenover hun klanten. Denk maar aan de wettelijke garantie en de verkoopovereenkomst volgens het model van beroepsvereniging Traxio in samenwerking met Touring. Dat biedt toch op z’n minst enige zekerheid!
3. Betaal nooit bij het eerste contact!
Nu er steeds meer wagens online worden verkocht, is het risico op fraude reëel. Oplichters deinzen nergens voor terug om naïeve klanten in de luren te leggen. Sommigen doen zich zelfs voor als een betrouwbare garage, maar veranderen enkele details, zoals het e-mailadres of het telefoonnummer, voor het eerste contact. Naast de klassieke waarschuwing over aanbiedingen die er verdacht voordelig uitzien, hebben we een belangrijke tip voor dat eerste contact: betaal nooit een voorschot, een 'reserveringsbedrag' of iets dergelijks voordat je de verkoper en de wagen in kwestie persoonlijk gezien hebt. Een auto kopen is geen kleinigheid!
4. Neem iemand mee
Heb je een afspraak gemaakt? Ga dan niet alleen en laat je indien mogelijk vergezellen door iemand die iets afweet van auto's. Als je niet meteen zo’n persoon kent, is het zelfs beter om iemand mee te nemen die er (vrijwel) niets van kent dan alleen op te dagen! Op die manier kan je initiële enthousiasme op zijn minst wat beteugeld worden als dat nodig zou blijken. Het komt er met andere woorden op neer om even wat afstand te nemen voor je een langetermijnaankoop doet.
5. Waar moet je op letten als je een auto koopt?
Als je eenmaal voor de wagen van je dromen staat, is het tijd voor een grondige check. Eerst en vooral is het belangrijk dat je de wagen buiten te zien krijgt, bij daglicht (of binnen, maar dan zeker met voldoende ruimte en licht). In een donkere garage kan je nooit een goed oordeel vellen. Controleer vervolgens de algemene look van de wagen. De netheid, de staat van het koetswerk en de slijtage van het interieur zeggen veel over hoe de wagen behandeld is. Test vervolgens alle uitrusting en let goed op eventuele vochtsporen. De geur in de wagen is vaak al veelzeggend. Ruikt de auto muf, naar schimmel of naar brandstof? Dan zijn dat belangrijke waarschuwingssignalen.
6. De proefrit
Het spreekt voor zich dat je geen auto koopt zonder ermee gereden te hebben! Weigert de verkoper een proefrit? Ga dan meteen elders. Vraag echter eerst naar de boorddocumenten, zeker bij een particuliere verkoper. En check ook of de Car-Pass aanwezig is (zie kader). Ideaal gezien is de motor koud, zodat je kan nagaan of de wagen correct start en er geen rook uit de uitlaat komt. De wagen moet zonder problemen starten.
We raden trouwens aan om de slijtage van de koppeling te controleren door te proberen starten in tweede versnelling (met de handrem op). Als de motor niet snel afslaat, loopt de koppeling wellicht op haar laatste benen. Controleer daarna of de wagen mooi recht rijdt en of het stuurwiel vrij is van trillingen. De remmen moeten werken zodra je het rempedaal indrukt. En ze mogen er in geen geval voor zorgen dat de wagen naar links of naar rechts afwijkt. Check ook de temperatuur van het koelwater en de verschillende meldingen op het dashboard. Reken op een test van minstens 15 à 20 minuten om een goed beeld te krijgen van de wagen.
7. Welke documenten moet je krijgen bij je aankoop?
Bij het kopen van een auto komen heel wat documenten kijken:
- De verkoopovereenkomst
- Het inschrijvingsbewijs (deel A + B)
- Het door de keuringsinstantie verstrekte en afgestempelde ‘roze’ formulier (aanvraag tot inschrijving van een voertuig)
- Het keuringsbewijs
- Het gelijkvormigheidsattest
- De Car-Pass (zie kader) en het tweedehandsrapport van de keuringsinstantie
- En rijdt de wagen op LPG? Dan heb je ook het installatieattest nodig.
8. Verplichte technische keuring?
Wanneer een wagen bij een verkoop van eigenaar wijzigt, is een technische keuring verplicht. Zo’n technische keuring hoeft echter niet als de koper je echtgenoot/echtgenote is, je kind of de persoon met wie je wettelijk samenwoont. Tenminste, als je ook je nummerplaat aan die persoon overdraagt.
Het is weliswaar mogelijk om in onderling overleg geen keuring te laten uitvoeren (en zo de prijs eventueel wat te doen dalen), maar dan moet de factuur het volgende vermelden: “Technische controle door de koper”. We raden dit echter alleen aan voor kopers die mechanisch flink onderlegd zijn!
9. Euronorm en lage-emissiezones, waarop letten?
Als je overweegt om een tweedehandswagen te kopen, is de euronorm van het model in kwestie een belangrijke factor geworden. Het is immers dit ‘LEZ’-criterium dat bepaalt of je al dan niet de grote steden van ons land binnen mag (Brussel, Antwerpen, Gent ...), maar speelt ook een rol op gewestelijk vlak en in onze buurlanden. We kunnen hier helaas niet alle specifieke gevallen opsommen.
Wat zijn nu de belangrijkste kernpunten? Om nog enkele jaren zonder probleem met een verbrandingsmotor te kunnen rondrijden in ons land, kies je beter voor een benzinemotor van minstens Euro 5. Die wagens, met bouwjaar vanaf 2011, mogen vrijwel overal blijven rijden tot in 2029. Dat biedt toch enige speelruimte voor modellen die vandaag vaak al meer dan 10 jaar oud zijn. Dieselwagens zijn echter een heel ander verhaal! Voor die modellen wordt er in 2025 een verbod op Euro 5 en ouder van kracht in Brussel, en in 2028 in Wallonië. Kies bij een diesel dus zeker voor Euro 6 en later (c en d), zodat je nog enkele jaren respijt hebt. Houd er rekening mee dat alle dieselmodellen normaal gezien in 2030 verboden worden in Brussel en in 2035 in Wallonië.
In Vlaanderen blijven de lage-emissiezones lokale initiatieven. Er komt geen zone voor het volledige grondgebied zoals in Wallonië. Het was de bedoeling om benzinemotoren tot en met Euro 2 en diesels tot en met Euro 5 vanaf 1 januari 2025 te verbieden in Antwerpen en Gent, maar uiteindelijk gaat de regel pas in op 1 januari 2026.
We herinneren je er tot slot ook aan dat de Vlaamse regering een eigen schema heeft opgesteld om wagens van particulieren en kleine bestelwagens met dieselmotor vanaf 2031 de toegang te ontzeggen tot lage-emissiezones. Voor benzinewagens is dat tegen 2035. Wil je weten wat de euronorm is van jouw wagen? Kijk dan op je inschrijvingsbewijs (grijze kaart, code V9), op je Car-Pass of op het Europees Gelijkvormigheidsattest.
10. De cruciale Car-Pass
De Belgische Car-Pass is uniek in Europa. In de loop der jaren is de tool uitgegroeid tot een van de beste manieren om de kwaliteit te garanderen van wagens die bij ons verkocht worden. Het systeem om de kilometerstand van een tweedehandswagen te controleren, bestaat sinds 2006.
De doelstelling? Komaf maken met het fenomeen van teruggedraaide tellers, en kopers van tweedehandswagens op die manier beschermen. Dankzij het systeem werd in 2021 bij slechts 0,13% van de binnenlandse verkopen fraude met de kilometerteller vastgesteld. Bij importwagens was dat 1,2%. Het risico op problemen is dus tien keer groter bij wagens die uit het buitenland komen en waarvoor minder duidelijke kilometergegevens voorhanden zijn.
De Car-Pass (die bij een verkoop verplicht overhandigd moet worden) bevat heel wat informatie over de wagen, zoals het merk, het model, het chassisnummer, de Euro-norm, de CO2-uitstoot, eventuele checks die moeten gebeuren na een ongeval enzovoort. Bovendien kan je de authenticiteit van het document controleren met behulp van een unieke QR-code.
11. De juiste prijs?
Hoewel de situatie de voorbije maanden enigszins gekalmeerd is, blijven de prijzen voor tweedehandswagens heel hoog in vergelijking met de periode vóór de coronacrisis. Voor hetzelfde model met dezelfde motor en uitrusting moet je rekenen op een meerprijs van 25 tot 30%! Het loont dan ook meer dan ooit om te vergelijken.
Benzinemotoren zijn het meest gegeerd en dus ook het duurst. Diesels lijken steeds minder in trek. Volgens de meest recente cijfers van Traxio (de federatie van autogarages) doen diesels het in Wallonië echter even goed als benzines (ongeveer 47%), terwijl dieselmodellen in de twee andere gewesten teruggevallen zijn tot een marktaandeel van zo'n 30%.
Hou er ook rekening mee dat SUV's duurder zijn dan berlines en breaks en dat er bij de aardgasmodellen (CNG) echte koopjes te doen zijn (20 tot 30% minder dan dezelfde wagen met benzinemotor). Dat komt uiteraard doordat de prijs van aardgas vorig jaar explosief gestegen is tot 4 euro per kg, zowat het dubbele van benzine. In september 2023 bedroeg de prijs echter weer € 1,8/kg, en dat is goedkoper dan benzine. Het is dus een risico, maar wel de moeite om even over na te denken.
Meer weten?
Neem zeker een kijkje op onze website www.touring.be. Tik 'tweedehandswagen' in voor nog veel meer tips!
Meest recente artikelen
Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE
De Kawasaki Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt rijsensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten.
Eerste test Harley-Davidson Street Glide
Maak kennis met de Harley-Davidson Street Glide, die zowel op het vlak van prestaties, comfort, technologie als infotainment een flinke stap voorwaarts maakt.
Eerste test Ducati DesertX Discovery
De Ducati DesertX Discovery combineert een klassieke stijl met moderne technologie en biedt voldoende vermogen en gebruiksgemak voor uitdagende trajecten.
Reistest Honda CRF1100L Africa Twin
De Honda CRF1100L Africa Twin is de ultieme metgezel voor avontuurlijke reizen. Tijdens een trip door de Bardenas Reales excelleerde hij zowel op de weg als offroad .
Alles over milieuzones en vignetten in Frankrijk
Certaines villes et départements français ont introduit une zone à faibles émissions (ZFE). Où se trouvent-elles et comment éviter les amendes?
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
8 belangrijke weetjes over je batterij
Met een beetje overdrijving mogen we de batterij gerust het hart van de auto noemen. Wij vertellen je in 8 punten wat je zeker moet weten over je batterij.