Voor veel automobilisten die willen overstappen naar een elektrische wagen is de prijs zonder twijfel de grootste barrière. De aankoop van een tweedehands elektrische wagen kan dan een optie zijn. Maar is dat een goed idee of niet? Zoals altijd in onze factcheckrubriek, lanceren we een aantal stellingen die we vervolgens ontkennen of bevestigen.
Een tweedehands elektrische wagen is echt niets voor mij
Waarom niet? Eerst moeten we achterhalen wat je mobiliteitsbehoeften zijn. Waarna we twee kolommen kunnen opstellen, met de argumenten voor en tegen. Het doel is hier niet om verstokte tegenstanders te overtuigen. Die hebben immers alle argumenten in huis om voet bij stuk te houden. Sta je daarentegen open voor nieuwe ideeën en heb je zin in een andere vorm van mobiliteit, dan kunnen we bekijken of deze optie, met haar veel lagere kostprijs, misschien iets voor jou is.
Aspecten die je kunnen weerhouden van deze overstap zijn bijvoorbeeld het feit dat je thuis of op je werk geen oplaadmogelijkheid hebt. Want dat zou betekenen dat je telkens op pad moet om je auto op te laden en bovendien vaak meer zal betalen voor elke laadbeurt. Een ander mogelijk struikelpunt: je legt dagelijks grote afstanden af. Betaalbare tweedehandswagens voor particulieren hebben een rijbereik van maximaal 200 à 250 km. Of nog minder als het hele traject over de snelweg loopt. Hoe krapper je budget, hoe korter de afstand die je met één laadbeurt kan afleggen.
Volgens ons zijn dit de enige twee elementen die echt een rem op je ambities kunnen zetten. Want als je stil wil rijden, zonder schadelijke uitstoot, in een comfortabele auto waarop je (bijna) geen belasting betaalt en waarmee je, als je de auto thuis oplaadt, je energiefactuur drastisch kan verlagen ... Uiteraard blijft het budget een lastige kwestie bij de aankoop van een elektrische wagen, zelfs als het om een tweedehands exemplaar gaat. Maar ook dit aspect kunnen we van meerdere kanten bekijken. Kijk je mee?
Een tweedehands elektrische wagen is onbetaalbaar
Dat is echt een misvatting. Al is enige nuancering op zijn plaats, zoals altijd bij tweedehandswagens. We moeten hier kijken naar het budget en de behoeften, te beginnen bij het budget. We zijn gaan zoeken op een aantal websites voor tweedehandswagens, telkens vertrekkend van een bepaald budget (zie de tabellen onderaan dit artikel). Tussen 10.000 en 50.000 euro is er heel wat te koop. Als we de brommobielen – type Citroën Ami en Renault Twizy – links laten liggen, zijn de voordeligste elektrische voertuigen (EV) al te koop vanaf 4 à 5.000 euro.
Voor die prijs moet je wel niet te veel verwachten. Reken op een auto van een jaar of tien oud, met kleine batterijen waarmee je zo'n honderd kilometer kan afleggen. Maar maak je weinig kilometers en/of ben je op zoek naar een extra auto (omdat je 1 of 2 andere auto's met meer power voor de deur hebt staan), dan is dit een alternatief: een praktisch autootje met vrijwel geen gebruikskosten! Ben je echter op zoek naar een recenter model met minder kilometers op de teller en een (werkelijke) autonomie van meer dan 200 km, dan begint de prijs rond de 20.000 euro. Eens te meer is het de grootte van de batterij die uiteindelijk bepalend zal zijn voor het rijbereik – en voor de vraagprijs.
Een tweedehands elektrische wagen kopen is hetzelfde als een auto met verbrandingsmotor kopen
Ja en nee. Uiteraard hebben beide categorieën veel met elkaar gemeen: de staat van het koetswerk, het interieur, de accessoires, de ophanging, de remmen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Vraag altijd om een Car-Pass met het aantal afgelegde kilometers en een overzicht van alle technische controles. Dit zijn slechts enkele tips; op onze website vind je er nog veel meer. Het verschil bij de aankoop van een elektrische wagen schuilt natuurlijk in de batterij. De staat, het laadvermogen (en dus het rijbereik) en de oplaadsnelheid zijn belangrijke factoren. Punten waar we hieronder verder op ingaan.
De batterij moet gecontroleerd, goedgekeurd en gegarandeerd zijn
Ja, dit is van fundamenteel belang. Bij de aankoop van een elektrische auto (nieuw of tweedehands) gelden er twee garanties. De eerste garantie (minstens 2 jaar) geldt voor het voertuig. De tweede is alleen van toepassing op de batterij, die immers goed is voor 1/3 of meer van de totale kostprijs. Meestal bestrijkt deze specifieke tweede garantie 8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van welke mijlpaal je eerst bereikt. De voorwaarden en uitsluitingsgronden variëren per autobouwer. Dus raadpleeg die zeker voordat je de auto koopt. Tijdens deze garantieperiode wordt de batterij gerepareerd of vervangen in het geval van defect als gevolg van een ontwerp- of productiefout.
En dan is er nog de degradatie ‘in de loop der tijd’, die in procenten wordt uitgedrukt. Let op: voor deze waarde geldt een plafond, en ook dat varieert per merk. Gemiddeld hebben we het over 70% van de oorspronkelijke capaciteit, met uitschieters naar 60% of naar 75%, afhankelijk van het merk. De garantie houdt in dat de autobouwer pas in actie komt als het percentage onder die drempel terechtkomt.
In dit verband wordt gesproken van de gezondheidstoestand of, in het Engels, de State of Health (SoH) van de batterij. Elke garagehouder/dealer die elektrische voertuigen verkoopt, moet deze gegevens kunnen verstrekken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het netwerk Touring CarSelect, dat recent op de markt is verschenen (zie kader). Tot slot wijzen we er nog op dat de meetkits die op het internet verkocht worden, doorgaans niet echt betrouwbaar zijn. Je gaat beter langs bij een specialist.
Een tweedehands EV van meer dan 10 jaar oud is waardeloos
Dat hangt af van wat je ermee wil doen. Wel is het duidelijk dat een oudere EV, zelfs met een klein aantal kilometers op de teller, minder goed zal presteren. Om te beginnen doordat de batterij mettertijd achteruitgaat, ook als ze niet gebruikt of opgeladen wordt. En ten tweede evolueert de technologie zo snel, dat oudere modellen simpelweg achterblijven bij de nieuwere, vooral als het gaat om rijbereik. Maar voor wie weinig kilometers maakt en een beperkt budget heeft, kan dit type auto wel degelijk een goede optie zijn. Ook hier geldt: ga na wat de resterende batterijcapaciteit is en bereken op basis daarvan het werkelijke rijbereik. Als een voertuig bijvoorbeeld nieuw een autonomie van 200 km had (WLTP) en de batterij heeft nog een laadvermogen van 75%, dan kan je er op een gemengd traject nog zo'n 150 km mee rijden en zal je op de snelweg beperkt zijn tot pakweg 100 km.
Er zijn geen premies voor tweedehands EV’s
Niet waar voor Nederlandstalig België: daar zijn er nog premies tot eind dit jaar. Voor Frans- en Duitstalig België is dit wel al een feit. Op het moment dat we dit artikel schrijven, kunnen particulieren in Vlaanderen nog altijd een premie aanvragen voor de aankoop van een tweedehands elektrisch voertuig. Voor een nieuwe auto (met een maximale factuurwaarde van 40.000 euro) bedraagt die premie 5.000 euro; voor tweedehandswagens met een catalogusprijs (dus een nieuwprijs) van 60.000 euro komt de premie uit op 3.000 euro.
Maar let op: deze premie zou sneller kunnen verdwijnen dan verwacht. In eerste instantie zou dit stelsel tot 2026 in voege zijn, maar de looptijd is nu ingekort tot 31 december 2024, aangezien de Vlaamse regeringspartijen geen voorstander lijken van deze maatregel. In Wallonië en Brussel zijn er geen premies. Wat de belasting op de inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting betreft: in Vlaanderen betaal je niets, maar in Wallonië en Brussel ben je respectievelijk 61,50 en 100,98 euro kwijt.
Besluit
De massamarkt voor nieuwe elektrische auto's is pas een jaar of tien oud, en ze is in constante ontwikkeling. Er zijn steeds meer modellen beschikbaar en de technologie gaat razendsnel vooruit. En dus is de markt voor tweedehands EV’s zeker nog niet volgroeid. Het aanbod neemt toe en ook de kwaliteit van de aangeboden wagens gaat vooruit, vooral nu bedrijven hun leasewagens van de hand beginnen doen. Wie als particulier kiest voor een elektrische tweedehandswagen, zal dat eerder doen omdat hij of zij anders wil autorijden dan om economische redenen. Vermijd vervelende verrassingen en kies voor professionele, bekende bedrijven. Die kunnen aantonen dat de batterij in goede staat verkeert, met de garanties die daarbij horen.
Touring CarSelect: gouden kansen
In april presenteerde Touring Touring CarSelect, een platform voor de online verkoop van tweedehands- en stockwagens, in samenwerking met verzekeraar AG Insurance en BNP Paribas Fortis. Deze nieuwe dienst kwam op een goed moment, want 60% van de verkochte auto's in België is tweedehands en 3 kopers op 4 doen hun aankoop via een professional. Binnen het netwerk van Touring CarSelect kunnen alleen erkende verkopers die aan bepaalde voorwaarden voldoen, hun auto's te koop aanbieden.
Zo moeten ze een charter ondertekenen en worden ze regelmatig door Touring gecontroleerd. De aangeboden auto's mogen niet ouder zijn dan 5 jaar en mogen maximaal 150.000 km op de teller hebben. Het aandeel elektrische auto's is nog klein (+/- 10% is 100% elektrisch; als je de hybrides meetelt komen we aan 25%). Maar de cijfers laten zien dat dit aandeel elke maand een stukje groeit. Bovendien profiteer je met Touring CarSelect van onafhankelijk advies, financieringsoplossingen, verzekeringsopties, bijstand en andere aanvullende diensten.
Of misschien toch een nieuwe auto?
Binnen een krap budget (maximaal 25 à 30.000 euro) is de keuze eerder beperkt als het gaat om nieuwe 100% elektrische auto's. De meeste modellen zijn duurder dan dit bedrag (korting niet meegerekend), en dan nog gaat het meestal om stadsauto's. In afwachting van de Citroën ë-C3 is de goedkoopste nieuwe elektrische auto de Dacia Spring (vanaf 16.990 euro).
Uiteraard zitten we met die prijs niet in het hogere gamma. De prestaties zijn beperkt en het werkelijke rijbereik ligt niet boven de 200 km. Wil je een sterker presterende auto, dan is privéleasing een optie. Dit is weliswaar duurder dan klassieke financiering, maar de formule heeft als voordeel dat je een hoger niveau kan kiezen als het gaat om comfort, batterij en (dus) autonomie. Bedenk wel dat dit type financiering aan beperkingen is gebonden: een vrij beperkt aantal kilometers per jaar (10 tot 15.000 km) en eventuele herstelkosten bij de afloop van het contract.
Vergelijkende tabellen
De twee tabellen hieronder zijn een compilatie van wat je kan vinden op de advertentiesites voor tweedehands voertuigen. Zo krijg je alvast een idee van wat je zou kunnen kopen voor een bepaald budget, zij het elektrisch of met verbrandingsmotor. We hebben het hier alleen over de aankoopprijs, en dus niet over de gebruikskosten (onderhoud, verbruik enzovoort) of de belastingen. Wat dat laatste betreft, moet je weten dat een grote verbrandingsmotor veel zwaarder belast zal worden dan een elektrische.
De eerste tabel kijkt naar voertuigen die tussen de 50.000 en 70.000 km op de teller hebben staan.
De tweede tabel breidt de zoekopdracht uit naar voertuigen met een kilometerstand van maximaal 100.000 km.