Image
elektrische auto's - laadpunten
De aankoop van een elektrische auto roept nog heel wat vragen op bij de consument, zoals het gebrek aan publieke laadpunten.


Naast de prijs zijn ook het rijbereik en de laadmogelijkheden belangrijke factoren die de aankoop van een elektrische wagen in de weg staan. Daarom nemen we het netelige probleem van de openbare laadpunten onder de loep. Er zijn er niet genoeg in België, ze zijn niet altijd makkelijk te vinden en de prijzen zijn allerminst transparant.


elektrische auto's - laadpunten


De markt voor elektrische wagens (100% elektrisch en plug-in) heeft bij ons nog maar een aandeel van een kleine tien procent. Veel automobilisten aarzelen om de stap te zetten. Dat komt niet alleen door de aankoopprijs, maar ook omdat ze vragen hebben over de laadmogelijkheden. Aangezien het rijbereik nog altijd beperkt blijft, is de vraag 'Hoe kan ik laden en mijn weg voortzetten?' niet meer dan terecht.

In de praktijk zal iemand met een elektrische wagen vooral thuis of op het werk laden. Maar het moet natuurlijk ook mogelijk zijn om daarvan af te wijken.


Laadpunten: België maakt vorderingen

Volgens Avere, de zelfverklaarde federatie voor elektrische mobiliteit, waren er begin 2021 8.482 publieke laadpunten in België, tegenover 2.958 in 2018. In 2019 zagen we een spectaculaire inhaalbeweging en een stijging met 177% tot 6.429 exemplaren. In 2020 was er vervolgens een vertraging (+31%) in vergelijking met het jaar ervoor. Van deze punten zijn er 476 met snellader, die dus beschikken over een laadvermogen van meer dan 50 kW.

Volgens Avere Belgium zouden we nog dit jaar de kaap van 10.000 openbare laadpunten moeten ronden. In vergelijking met een buurland als Nederland is dat echter vrij weinig. Nederland telde in 2020 al meer dan 61.000 publieke laadpunten op zijn grondgebied.

Onderstaande grafiek is afkomstig uit een studie van EY en toont bij ons een factor 11 in de verhouding tussen het aantal elektrische voertuigen en het aantal publieke laadpunten. In Nederland gaat het om een factor 4. Met andere woorden: in Nederland is er één laadpunt per vier elektrische auto's, bij ons één per elf. Op drukke momenten kan er dan ook een wachtrij staan.


laadpunten in Europa
België is op dit vlak geen uitblinker ...


Wallonië hinkt achterop

Binnen België is er een groot verschil tussen het noorden en het zuiden van het land.

Vlaanderen telt heel wat laadpunten, en platformen zoals 'Paal volgt wagen' (een privé-initiatief) moeten op middellange termijn voor voldoende dekking zorgen. De Vlaamse regering plant overigens nog eens 30.000 nieuwe laadpunten, zonder hier echter een tijdlijn voor te geven.

In Brussel wordt momenteel gewerkt aan 200 nieuwe laadpunten en loopt er een offerteaanvraag voor nog eens 200 exemplaren. De Brusselse regering spreekt op termijn van 7.500 extra publieke laadpalen. Ook hier geen tijdlijn, maar de intenties om vooruitgang te boeken zijn er wel.

In Wallonië lijkt er momenteel geen sprake van een structureel beleid op dat vlak. Volgens de berekeningen van Avere telt het zuiden van het land momenteel 220 laadpalen. We kunnen dat cijfer zelf niet bevestigen, maar één ding is zeker: er gaapt een enorme kloof tussen de drie gewesten.

Als we de elektrische auto in heel België willen stimuleren, zijn er dan ook dringend maatregelen nodig.


elektrische auto's - thuis opladen
Thuis of op het werk laden lukt meestal wel, maar onderweg moet er gepland worden.


Een laadpaal vinden: zeker niet altijd evident

Als je een elektrische auto of een plug-inhybride hebt (of wil kopen), wil je graag vlot een vrij laadpunt vinden. Niet alleen thuis of op het werk, maar wanneer jij het nodig hebt. Dat blijkt echter niet altijd even eenvoudig.

Door de beperkte spreiding ben je vaak niet de enige die een bepaald laadpunt opzoekt, zeker als het om een snellader gaat. Die laden je batterij doorgaans op tot 80% in een half uurtje. Normaal hebben alle recente elektrische wagens een ingebouwd gps-systeem waarmee je laadpunten kan vinden.

Helaas werkt dat niet altijd even goed en bovendien moet het up-to-date zijn ... Een voorbeeldje uit een van onze testritten met een Audi e-tron: de garage waar we heen werden gestuurd, bleek al meer dan twee jaar gesloten te zijn (net als het bijbehorende laadpunt). Als je dan maar een beetje rijbereik meer over hebt, slaat de angst om stil te vallen al snel toe. De vele apps die je op je smartphone kan downloaden, zijn dan ook vaak een betere oplossing dan het ingebouwde systeem. We noemen er enkele:


Mogelijkheden om je wagen te laden

De apps zijn vrij betrouwbaar en vertellen je vooral ook of de laadpaal al dan niet in gebruik is. Soms kan je zelfs een tijdslot reserveren om te vermijden dat je moet wachten.

Naarmate je meer vertrouwd raakt met rijden in een elektrische wagen, kan je ook de lijst raadplegen van leveranciers van laadpalen in België en de rest van Europa. Dit zijn de bekendste spelers op de markt:


Ondertussen kan je je wagen ook al bij heel wat winkels opladen terwijl je je boodschappen doet. Die locaties vind je eveneens via de hierboven genoemde apps. Lidl is op dat vlak een topper. Bij de keten kan je gratis laden met een snelheid tot 50 kW zonder dat er een externe leverancier bij komt kijken. Je rijdt de parking op en als de laadpaal vrij is, kan je je auto op minder dan een uur tijd opladen tot 80%.


elektrische auto's - gratis opladen aan de supermarkt
Gratis opladen met 50 kW? Het kan: supermarkten leggen hun klanten in de watten en werken zo aan hun imago.


Hoe lang duurt het om te laden?

Alles hangt af van de laadpaal en de wagen in kwestie. Als je gaat laden aan een publieke laadpaal, maak je meestal gebruik van de kabel die bij je wagen zit. Je laadt dan met 7 tot 22 kW als het om wisselstroom gaat, met een stekker van type 2 of 3.

Als je wil snelladen (50 kW en zelfs tot 150 kW voor een paar specifieke modellen), heb je een laadpaal met gelijkstroom nodig. Doordat het om specifieke kabels gaat, gebruik je hier altijd de kabel van de laadpaal zelf. Je wagen moet deze laadmogelijkheid ook ondersteunen. Heb je bijvoorbeeld een plug-inhybride, dan kan je enkel laden met wisselstroom.

In de onderstaande tabel kan je zien hoelang het laadproces ongeveer duurt.


Laadpunten
Bron: Link2fleet


Verschillende factoren beïnvloeden de laadtijd:

  • Als je laadt aan een paal van 22 kW met twee aansluitingen en beide aansluitingen zijn in gebruik, dan laden beide wagens maar aan 11 kW.
  • Het weer: de buitentemperatuur zorgt voor een gevoelig langere laadtijd als het vriest of als het warmer is dan 30 graden.
  • Aan een snellader hangt de laadtijd vooral af van je batterij. Die laadt sneller op naarmate ze leger is. En hoe groter de capaciteit, hoe sneller zij laadt (met volle snelheid tussen 10 et 60%).


Tijdens het snelladen moet de batterij overigens gekoeld worden om het laadtempo te kunnen aanhouden. Sommige voertuigen hebben daar een systeem voor, maar andere niet. Dat is dus ook iets waar je rekening mee moet houden.


Je ritten plannen in functie van je rijbereik

Om op het juiste moment een publiek laadpunt te vinden, is het dan ook zaak om je trajecten te plannen. Zeker als je evenveel kilometers (of meer) moet afleggen als het rijbereik van je wagen. Vergeet bovendien niet dat het aangekondigde rijbereik van een elektrische auto een benadering is. Je rijstijl, het type traject (snelwegen vreten elektriciteit!), maar ook het weer (batterijen houden niet van koude) hebben een grote invloed op je autonomie.


Hoeveel kost een laadbeurt?

We geven je graag een overzicht van de prijzen aan de verschillende laadpalen (zie tabel hierboven).

De laadkosten zijn door een gebrek aan transparantie echter lang niet altijd even duidelijk. We sluiten ons dan ook aan bij verschillende Europese verenigingen, waaronder de FIA (Fédération Internationale Automobile), om meer inspanningen te vragen op dat vlak. Zo vraagt de FIA dat de gebruikers prijzen te zien krijgen op basis van de aangerekende elektriciteit (bijvoorbeeld in euro per kilowattuur). De eenheidsprijzen moeten transparant zijn vóór de laadbeurt begint en moeten achteraf vermeld worden op de eindfactuur. Bovendien moeten consumenten de prijzen vlot online kunnen vergelijken.

Een opvallend voorbeeld om de wantoestanden aan te klagen, is het bekende Ionity-netwerk (snelladers langs de snelwegen). Tot januari 2020 lag de prijs vast en betaalde je € 8 voor een volledige laadbeurt. Ondertussen is dat echter veranderd naar 0,79 euro per kilowattuur (kWh). Als je dan een Renault ZOE neemt, betaal je voor een laadbeurt van 100 km 18 euro. Voor een gelijkaardige wagen met een benzinemotor betaal je voor die afstand minder dan 12 euro. Deze berekening is afkomstig van de Franse consumentenorganisatie UFC-Que choisir.

Publieke laadpunten zullen nooit de ideale oplossing zijn. De meeste bestuurders met een elektrische auto laden vandaag thuis of op het werk. Dat is dan ook flink goedkoper. Bart Massin van Avere spreekt van een prijsverschil van 20% (thuis versus publieke laadpaal) en zelfs tot 70% als je op het werk laadt.


dure laadpunten langs de snelweg
Een 'volle tank' die duur kan uitvallen.


Publieke laadpunten: onze conclusies

Een elektrische wagen opladen aan een publiek laadpunt loopt nog lang niet altijd van een leien dakje. Door goed te plannen en je goed te informeren over de capaciteiten van je wagen en de beschikbare laadpalen kan je je met enige ervaring wel redden. Dat zijn echter heel wat voorwaarden.

Onvoldoende laadpunten, tarieven die niet transparant zijn, verplicht moeten betalen met een badge in plaats van een bankkaart, ... de consument moet over heel wat hordes springen. De European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Transport & Environnement (T&E) en het Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC) hebben recent bij de Europese Commissie de noodzaak aangekaart om de uitrol van laadpunten voor elektrische voertuigen te versnellen. Er wordt gevraagd dat Europa van de lidstaten een massale plaatsing van publieke laadpunten eist. Doelstellingen: 1 miljoen in 2024 en 3 miljoen in 2029. De toekomst zal uitwijzen of die wensen ook werkelijkheid worden.


Panne met een elektrisch voertuig?

Heb je een probleem met je elektrische auto of is je batterij leeg? Touring helpt je zo weer op weg. Een wegenwachter kan je accu gedeeltelijk opladen. Kan het probleem niet ter plaatse worden opgelost, dan brengen wij jouw voertuig naar de garage. Bel ons op 070 344 777 of meld je panne via de gratis Touring Web Assist app.