De winter is in het land: vermijd slippertjes!

25/01/2016

Door Vincent Hayez

Als het winterweer echt hard toeslaat, is de ideale situatie natuurlijk om je auto gewoon thuis te laten. Dat is uiteraard niet altijd mogelijk en daarom toch enkele tips over het veiligste rijgedrag op sneeuw en ijzel.

Het elementaire basisprincipe dat je altijd in gedachten moet houden: een nat wegdek is twee keer zo glad als een droge baan, een besneeuwd wegdek is twee keer zo glad als een natte baan en een weg met ijzel is twee keer zo glad als een besneeuwd wegdek.

 

Voor je vertrekt

Om veilig te rijden, moet je allereerst zorgen dat je auto in goede staat is, en in dit geval gaat dat over de bescherming tegen rijp (ijsbloemen), koude en sneeuw.

Een aantal handige tips in dat verband hebben we verzameld in een apart artikel.

 

Elke professionele bestuurder en rallyrijder zal het je vertellen: om op je gemak achter het stuur te zitten, moet je eerst en vooral in de auto een te dikke winterjas uittrekken! Met een dikke winterjas zal je het in de auto alleen maar te warm krijgen en bovendien zal je gehinderd worden in je bewegingen.

Pas meteen ook je rijpositie wat aan in de winter. Zo beperk je het risico op verlies van controle over je auto bij het manoeuvreren. Dichter bij het stuur en met een rechtere rug win je behoorlijk wat extra nauwkeurigheid bij het manoeuvreren.

 

Tips & tricks op sneeuw en ijzel

  • Vertrekken: vertrekken in de sneeuw doe je best langzaam om elk risico op slippertjes te vermijden. Je wielen moeten zo recht mogelijk staan, zodat de kans op schuivende wielen beperkt wordt.
    Als je wielen toch beginnen te glijden, schakel dan een versnelling hoger (naar tweede in plaats van eerste versnelling). Op die manier verminder je de kracht die op de wielen wordt uitgeoefend en zal de auto minder slippen bij het vertrekken.
     
  • Rij aan een matige snelheid zodra je op weg bent en hou ruim afstand van de auto voor je. Je moet niet alleen rekening houden met je eigen grenzen en beperkingen, maar ook met die van de andere weggebruikers. 
    Versnel beetje bij beetje, langzaamaan. Schakel bij het beklimmen van hellingen een versnelling hoger dan je op een droog wegdek (aan dezelfde snelheid) zou doen - zo beperk je het risico op slippen. 
    Bij het afdalen schakel je dan weer net een versnelling lager dan de versnelling die je normaal op een droog wegdek aan dezelfde snelheid zou gebruiken, om te vermijden dat je wielen blokkeren en de banden laten glijden. Remmen op de motor is doeltreffender dan het rempedaal te gebruiken.
     
  • Om te stoppen: rem tijdig, zodra je het obstakel (scherpe bocht, file ...) ziet aankomen. Zo kan je de auto beetje bij beetje laten vertragen. Beoordeel de benodigde remafstand correct en rem eerst op de motor alvorens het rempedaal aan te raken.

 

  • Voor bochten met een besneeuwd wegdek moet je vaart minderen zodra je de bocht nadert en remmen op een recht stuk weg voor je de bocht ingaat.
    Rij langzaam en gelijkmatig in de bocht zelf, zodat je de controle niet verliest. Om de wagen onder controle te houden in een bocht moet je traag rijden.

 

Wanneer je auto met voorwielaandrijving begint te slippen, probeer dan de controle terug te krijgen door nog te vertragen. Laat onmiddellijk het gaspedaal los, ontkoppel (of zet je de automatische versnellingsbak in neutraal, zie ook verder) en trap indien nodig zeer lichtjes op het rempedaal, zonder echter de wielen te blokkeren.

 

Wanneer je auto met achterwielaandrijving begint te slippen, stuur dan tegen terwijl je zeer lichtjes versnelt om het evenwicht te herstellen. Rem in geen van beide gevallen: dat brengt de beweging van je auto nog meer uit evenwicht.

 

  • En met automatische versnellingsbak?

    Stel je rijdt met een auto met automatische versnellingsbak en je wagen begint te slippen. Wat dan? Net als bij een wagen met manuele versnellingsbak, kan je het best ontkoppelen. 
    Dat doe je door de versnellingspook in neutraal te zetten. Daardoor wordt de aandrijving op de wielen tijdelijk onderbroken. Zodra je wielen weer grip hebben, zet je de versnellingspook weer in D (drive). 
    Het voelt wat minder natuurlijk aan dan ‘normaal’ ontkoppelen, maar het lukt je wel als je er even op oefent op veilig terrein.

 

Remmen, ABS en ESP

Alle recente auto's zijn uitgerust met een ABS-systeem, en dat vraagt een specifieke behandeling: het ABS-systeem dient daarbij vooral om je auto te sturen.

Panikeer niet op het moment dat je ABS geactiveerd wordt, wat snel kan gebeuren op een gladde baan. Het rempedaal zal waarschijnlijk beginnen trillen en wat lawaai maken.

Wanneer dat gebeurt moet je het niet loslaten, maar blijven indrukken en tegelijkertijd het stuur licht draaien om je wagen in de richting van de ontsnappingsroute te sturen.

 

De ESP is een stuurcorrectiesysteem dat helpt om de wagen op koers te houden wanneer die begint te slippen, maar het heeft fysieke beperkingen.

Als de auto echter vanaf het vertrek begint te slippen, zal de ESP dat proberen te voorkomen door de auto te verhinderen om te rijden. In dat geval kan je de functie tijdelijk uitschakelen om te kunnen vertrekken, maar je moet er dan wel aan denken om de ESP vlak daarna weer in te schakelen.

 

De bestuurder heeft meer werk met oudere auto's zonder ABS (en dus per definitie zonder ESP): hij of zij moet zelf het remmen doseren door de druk op het rempedaal te variëren om eventuele blokkering van de wielen te vermijden: je kan die vaardigheden oefenen in een slipschool!

 

Kijken is essentieel

Goed kijken is essentieel om te kunnen anticiperen. Je kijkrichting zal je traject bepalen. Je moet dus altijd 'mikken' op een punt zonder obstakel! Of anders gezegd: kijk steeds naar de oplossing en niet naar het probleem.

 

Het belangrijkste punt: zelfvertrouwen!

Wat oefenen op een groot en verlaten terrein (bv. een parkeerterrein) is een goed idee: zo kan je de grenzen van je auto en zijn rijgedrag uitproberen.
Daarvoor hoef je echt niet snel te rijden of de rallypiloot uit te hangen: optrekken, remmen, draaien en kleine scherpe bochtjes nemen is voldoende om je beter bewust te worden van de capaciteiten en beperkingen van je auto... en van die van jezelf!

 

Ideaal gezien volg je natuurlijk een rijstage in een slipschool. Let wel, na één dag stage ben je nog geen rallyrijder. Je kent wél je capaciteiten en die van je auto. Je leert er ook de juiste reacties aan en je bent je beter bewust van de gevaren van rijden in winterse omstandigheden. Een aanrader!

 

SAMENGEVAT:

Tijdens het rijden:

  • Je snelheid aanpassen
  • Preventief rijden
  • Bruuske manoeuvres vermijden
  • Bij 0° C is het extra opletten geblazen op bruggen, riooldeksels, hellingen en de op- en afritten van snelwegen, in tunnels, onder bomen, op plaatsen met veel wind en in schaduwzones.

Als je slipt:

  • Niet panikeren
  • Niet remmen
  • Ontkoppelen
  • Tegensturen
  • Blijven kijken naar de ontsnappingsroute, niet naar het obstakel
Vincent Hayez

Vincent Hayez

Kennis en technische bagage maken van Vincent Hayez dé referentie in de autowereld, waarin veiligheid en ecologie steeds belangrijker worden.

Ook door Vincent Hayez: Renault Scenic: van monovolume tot (bijna) SUV | Verwen je fiets en motor met een lenteboost | Toyota Corolla blaast 50 kaarsjes uit | Dreamcars op het Autosalon | Winterbanden en alleseizoensbanden: de nieuwste tests | Meer info...

Verwante inhoud