Image
Panikeer je in de winter bij het zien van de eerste sneeuwvlokken op de weg? Deze tips geven je genoeg oplossingen om je angst te verlichten.

In de winter rijden op gladde, besneeuwde wegen vraagt om een aantal voorzorgsmaatregelen, waarvan sommige van vitaal belang zijn. Optrekken, remmen, bochten nemen, ... het kan allemaal als je een paar gulden regels in acht neemt en vooral je zelfvertrouwen niet verliest!

Om te beginnen is er één essentiële regel die je moet onthouden: een nat wegdek is twee keer zo glad als een droge baan, een besneeuwd wegdek is twee keer zo glad als een natte baan en een weg met ijzel is twee keer zo glad als een besneeuwd wegdek!

winter


Voor je vertrekt

Om veilig te rijden, moet je allereerst waken over de staat van je wagen, en in dit geval gaat dat over de bescherming tegen rijp (ijsbloemen), koude en sneeuw.

Elke professionele bestuurder zal het beamen: om in de winter op je gemak achter het stuur te zitten, moet je eerst en vooral wat kleren uitdoen. Want hoewel het niet meer dan logisch is om een paar dikke lagen te dragen als het ijskoud is, kan je in de auto maar beter die dikke winterjas uittrekken!

winter


Bij elk manoeuvre loop je het risico de controle over het voertuig te verliezen. Om het makkelijker te maken, raadt Touring aan om je rijhouding aan te passen. Ga dichter bij het stuur zitten, met een rechte rug, en je zal merken dat je veel nauwkeuriger manoeuvreert.


Tips & tricks op sneeuw en ijzel

  • Vertrekken: vertrekken in de sneeuw doe je best langzaam, om elk risico op slippertjes te vermijden. Je wielen moeten zo recht mogelijk staan, zodat de kans op schuivende wielen beperkt wordt. Als je wielen toch beginnen te glijden, schakel dan een versnelling hoger (naar tweede in plaats van eerste versnelling). Op die manier verminder je de kracht die op de wielen wordt uitgeoefend en zal de auto minder slippen bij het vertrekken.
  • Rij aan een matige snelheid zodra je op weg bent en hou ruim afstand van de auto voor je. Je moet immers niet alleen rekening houden met je eigen grenzen en beperkingen, maar ook met die van de andere weggebruikers. Versnel beetje bij beetje, langzaamaan. Schakel bij het beklimmen van hellingen een versnelling hoger dan je op een droog wegdek (aan dezelfde snelheid) zou doen; zo beperk je het risico op slippen.
  • Bij het afdalen schakel je dan weer net een versnelling lager dan de versnelling die je op een droog wegdek (aan dezelfde snelheid) zou gebruiken, om te vermijden dat je wielen blokkeren en de banden beginnen glijden. Remmen op de motor is doeltreffender dan het rempedaal gebruiken.
winter
  • Om te stoppen: rem tijdig, zodra je het obstakel (scherpe bocht, file ...) ziet aankomen. Zo kan je de auto beetje bij beetje laten vertragen. Schat de benodigde remafstand correct in en rem eerst op de motor alvorens het rempedaal aan te raken.
  • Bij bochten moet je op een besneeuwd wegdek vaart minderen zodra je de bocht nadert en remmen op een recht stuk weg voor je de bocht ingaat. Rij in de bocht zelf langzaam en gelijkmatig, zodat je de controle niet verliest.


En wat als je begint te slippen?

winter
Het is soms een kwestie van gevoel om niet van de baan te raken ...


Begint je auto met voorwielaandrijving te slippen?
Probeer dan de controle terug te krijgen door te vertragen. Laat onmiddellijk het gaspedaal los, ontkoppel (of zet de automatische versnellingsbak in neutraal, zie verder) en trap indien nodig zeer lichtjes op het rempedaal, zonder echter de wielen te blokkeren.

Begint je auto met achterwielaandrijving te slippen? Stuur dan tegen terwijl je zeer lichtjes versnelt om het evenwicht te herstellen. Druk in geen geval op de rem, want dat zou je auto nog meer uit balans brengen.

Heb je een probleem, in de winter of de rest van het jaar? Dan schieten de wegenwachters van Touring jou dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je deur. Ben je al klant van Touring? Vraag dan online bijstand aan via de dienst Touring Web Assist.


Wat doe je met een automatische versnellingsbak?

Wat doe je als je met een automatische versnellingsbak rijdt en begint te slippen? Net als bij een wagen met een manuele versnellingsbak moet je ontkoppelen (zowel in de winter als in de zomer).
Dat doe je met een automatische versnellingsbak door de versnellingspook in neutraal te zetten. Daardoor wordt de aandrijving op de wielen tijdelijk onderbroken. Zodra je weer grip hebt en in de juiste richting rijdt, zet je de versnellingspook weer in D (drive).

Het voelt wat minder natuurlijk aan dan ontkoppelen (met de voet) bij een handgeschakelde versnellingsbak, maar met een beetje voorzichtigheid en oefening kan je dit manoeuvre probleemloos uitvoeren.


Remmen, ABS en ESP

Alle recente auto's zijn uitgerust met een ABS-systeem, en dat vraagt een specifieke behandeling. Het ABS-systeem wordt voornamelijk gebruikt om je auto te sturen. Panikeer niet op het moment dat je ABS geactiveerd wordt, wat op een gladde baan snel kan gebeuren. Het rempedaal zal wellicht beginnen trillen en wat lawaai maken. Wanneer dat gebeurt moet je het rempedaal niet loslaten, maar blijven indrukken en tegelijkertijd het stuur licht draaien om je wagen in de richting van de ontsnappingsroute te sturen.

ESP is een stuurcorrectiesysteem dat helpt om de wagen op koers te houden wanneer die begint te slippen, maar het heeft fysieke beperkingen. Als de auto vanaf het vertrek begint te slippen, zal het ESP dat proberen te voorkomen door de auto te verhinderen om te rijden. In dat geval kan je de functie tijdelijk uitschakelen om te kunnen vertrekken, maar je moet er dan wel aan denken om het ESP vlak daarna weer in te schakelen.

Met oudere auto's zonder ABS (en dus per definitie ook zonder ESP) heeft de bestuurder meer werk. Hij of zij zal zelf het remmen moeten doseren door de druk op het rempedaal te variëren om een eventuele blokkering van de wielen te vermijden. Een vaardigheid die je eventueel kan verfijnen in een slipschool!


Kijken is essentieel

Goed kijken is essentieel om te kunnen anticiperen. Je kijkrichting zal immers je traject bepalen. Je moet dus altijd 'mikken' op een punt zonder obstakel. En dit is nog belangrijker in de winter, wanneer de toestand van de wegen slechter is!


Het allerbelangrijkste: zelfvertrouwen kweken!

Om een idee te krijgen van hoe glad de wegen in de winter zijn, is het een goed idee om een groot, verlaten terrein (een parking bijvoorbeeld) op te zoeken en de griplimieten van je auto te testen. Daarvoor hoef je echt niet snel te rijden of de rallypiloot uit te hangen: optrekken, remmen, draaien en kleine scherpe bochtjes nemen is voldoende om je bewust te worden van de mogelijkheden en beperkingen van je auto ... en van jezelf!

Idealiter volg je natuurlijk een rijstage in een slipschool. Na één dag stage ben je uiteraard nog geen rallyrijder, maar alleen al door je eigen capaciteiten en die van je auto te leren kennen en te weten hoe je moet reageren, zal je je beter bewust zijn van de gevaren van winterse wegen. Een uitstekende investering, zoveel is zeker!


Samengevat:

Tijdens het rijden

  • Je snelheid aanpassen
  • Preventief rijden
  • Bruuske manoeuvres vermijden
  • Vanaf 0 °C is het extra opletten geblazen op bruggen, riooldeksels, hellingen, de op- en afritten van snelwegen, in tunnels, onder bomen, op plaatsen met veel wind en in schaduwzones.

Als je slipt

  • Niet panikeren
  • Niet remmen
  • Ontkoppelen
  • Tegensturen
  • Je ogen gericht houden op waar je naartoe wil, en niet op het obstakel



Lees ook deze artikels:

Tips om je auto winterklaar te maken

8 belangrijke weetjes over je batterij

Fout getankt, wat nu gedaan?

Jaarlijks tanken zo’n 18.000 Belgen de verkeerde brandstof, zeg dus niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Ben je even verstrooid en gebeurt het bij jou, houd dan vooral het hoofd koel. Panikeer niet en start zeker je auto niet.