Ook na de coronacrisis moet de Vlaming blijven fietsen, vindt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Ze start daarvoor een campagne en maakt extra budget vrij.
Cette page n’existe qu’en néerlandais.
Vlaams minister Lydia Peeters wil dat Vlamingen na de coronacrisis blijven fietsen. Lokale besturen krijgen een digitale toolbox en financiële steun voor fietsinfrastructuur.
Dit artikel is enkel in het Nederlands beschikbaar. - Tijdens de coronacrisis heeft één Vlaming op tien voor zijn woon-werkverkeer de auto ingeruild voor de fiets. Ook recreatief fietsverkeer heeft de voorbije maanden een boom gekend. Nu de economie weer opstart en de scholen geleidelijk opengaan, wil Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters dat we vaker de fiets nemen.
Daarom komt er een grote mediacampagne, onder het motto ‘Blijven fietsen allemaal!’. “Meer dan de helft van de Vlamingen woont op minder dan 15 kilometer van het werk, een afstand die perfect te overbruggen is per fiets,” zei minister Peeters bij de start van de campagne in Leuven. “Voor deze groep, net als talloze schoolgaande kinderen en jongeren, is de fiets het beste alternatief voor de auto.”

Veilig fietsen in elke gemeente
Lokale besturen krijgen een toolbox met tips om hun wegen geschikter te maken voor fietsers en wandelaars. Sommige straten kunnen omgevormd worden tot fietsstraat. Bestaande fiets- en voetpaden moeten breder worden, om overal 1,5 meter afstand te kunnen houden. En bij scholen, winkels en bedrijventerreinen kunnen extra fietsstallingen komen.
Per euro die lokale besturen investeren legt Vlaanderen een euro bij, met een maximum van 7.000 euro per lokaal bestuur. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal voor steden en gemeenten de wegmarkeringen aanpassen.

Veilig naar school
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken reserveert nog eens 180 miljoen euro voor de aanleg van veilige infrastructuur voor fietsers. 19 projecten moeten tegen 1 september - de start van het nieuwe schooljaar - klaar zijn. Zo kunnen meer kinderen veilig naar school fietsen.
De volledige ‘Toolbox duurzame mobiliteit’ is hier terug te vinden.
Articles les plus récents
Zones de basses émissions et écovignettes au Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Zones de basses émissions en Norvège
En Norvège certaines villes sont pourvues de zones à faibles émissions. Où se situent ces zones environnementales et que faut-il savoir avant de s'y rendre?
Rouler avec des pneus hiver, des chaînes à neige et des pneus à clous en Europe
Aperçu des réglementations nationales et régionales en Europe sur l'équipement hivernal obligatoire pour votre voiture. Photo: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignettes, routes à péage et cols de montagne en Autriche
Pour rouler en Autriche vous devez avoir une vignette routière. Pour certains tronçons et tunnels il faut payer un péage supplémentaire. Et si votre véhicule pèse plus de 3,5 tonnes, vous aurez besoin d'une "go-box".
Préparez votre vélo pour le printemps
Préparez votre vélo pour vos sorties printanières. Vérifiez la pression des pneus pour réduire les risques de crevaison. Nettoyez et lubrifiez soigneusement la chaîne pour une conduite en douceur. Accordez une attention particulière aux freins pour rouler en toute sécurité !
Trafic en Autriche: les routes et périodes à éviter
Pour partir en toute tranquillité en voiture, mieux vaut éviter les routes chargées. Ou suivre un autre itinéraire. Voici nos coneils pour l'Autriche.