Touring: 30 jaar botsen voor meer veiligheid

CRASHTEST: OUD TEGEN NIEUW

Brussel, 23 november. “Al 30 jaar worden gloednieuwe auto’s tegen een obstakel gesmakt met als reden na te gaan hoe het met de veiligheid van inzittenden én externe zwakke weggebruikers is gesteld. Deze  crashtets zetten de constructeurs ertoe aan om steeds verder te gaan in het onderzoek naar en het investeren in veilige wagens”.

Veiliger voertuigen liggen mee aan de basis van de daling van het aantal verkeersslachtoffers, aldus Touring, de Belgische partner in het EuroNCAP programma.

Om de 30ste verjaardag te onderlijnen organiseerde ADAC, de Duitse collega van Touring, uitzonderlijk een crashtest tussen een Volkswagen Golf uit 1983 en een nieuw model van hetzelfde type uit 2012. “Bedoeling was om na te gaan in hoeverre de hedendaagse auto op het vlak van passieve en actieve veiligheidsuitrusting was verbeterd op een tijdspanne van  30 jaar”.  


Touring: “Uit de gecrashte voertuigen blijkt duidelijk dat de verwondingen van de inzittenden in de 30-jaar oude middenklasser levensbedreigend zijn, terwijl de nieuwe auto zijn passagiers een veel betere bescherming biedt”. 

Crashtest uitgevoerd aan 64 km/uur met een frontale overlapping van 50%, volgens protocol van EuroNCAP.

Voor Touring zijn de conclusies duidelijk:

“Mee dankzij de crashtest is op 30 jaar de veiligheid voor inzittenden en zwakke weggebruikers dermate verbeterd, dat het zelfs tot nadenken doet stemmen bij de aankoop van een tweedehands voertuig.

Een tweedehandse “oude” middenklasser kost vaak evenveel als een nieuw, maar kleiner model. Met die nieuwe auto haalt men dan wel alle veiligheidsvoorzieningen en technologische snufjes in huis die doorslaggevend kunnen zijn bij een ongeval. Het verschil tussen de oude en de nieuwe Volkswagen Golf in de test is niet meer of min dan het verschil tussen fatale of niet-fatale gevolgen”.

De crashtests zetten de constructeurs aan tot het creëren van veiliger wagens en daarin wordt volop geïnvesteerd, zegt Touring. “Via de media, de constructeurs en de verkopers wordt de consument duidelijk ingelicht over de eigenschappen van de wagen die hij zich wenst aan te schaffen”.

Dit is een van de belangrijkste missies van de Touring en van de andere mobiliteitsclubs. “De automobielclubs zijn immers 30 jaar geleden begonnen met onafhankelijke crashtests om drie redenen”:

  1. informeren van de consument/automobilist
  2. autoconstructeurs aanmoedigen om te investeren in veiligheidsuitrusting
  3. raad geven aan de officiële instanties zoals regeringen en Europese Commissie