Vakantiebarometer Touring 2018

We vliegen steeds vaker en komen niet los van de sociale media

 


•    63% van de Belgische vakantiegangers gaat met het vliegtuig op vakantie 
•    71,3% is tijdens het verlof actief op sociale media (18 tot 34-jarigen)
•    60% boekt via het web of een app


Brussel, 3 mei 2018. De jaarlijkse vakantiebarometer¹ van Touring Reisbijstand peilt naar het reisgedrag van de gemiddelde Belg. Hoe vaak gaan we op vakantie en wat zijn onze favoriete bestemmingen? Vertrekken we goed voorbereid en afdoende beschermd? 3198 respondenten laten in hun vakantieplannen kijken. 


Europa populairder dan ooit


96% van de Belgische vakantiegangers gaat minstens 1 keer per jaar op vakantie naar een van de EU-lidstaten. Binnen Europa bekleedt Frankrijk met 57% de toppositie, gevolgd door Spanje (29%), Nederland (26%), Italië (19%) en Duitsland (18%). Opvallende stijgers zijn Portugal, Griekenland en Kroatië die tov van de peiling van vorig jaar bijna 2 keer zoveel Belgische toeristen over de vloer kregen (in 2017).


Steeds vaker het vliegtuig en de trein


63% van de ondervraagden geeft aan in 2017 het vliegtuig te hebben genomen, terwijl dat in 2016 nog maar voor 58% van de vakantiegangers het geval was. Ook opvallend: we nemen vaker de trein. 16% spoorde vorig jaar naar zijn/haar bestemming tegenover 13% in 2016. De eigen auto blijft met 75% het favoriete vervoersmiddel van en naar onze eindbestemming én ter plaatse.


Waarom reizen?


51% voelt zich aangetrokken tot de bezienswaardigheden, terwijl 49% vooral op zoek is naar zon en warmte. Bijgevolg zijn zon- en strandvakanties nog steeds het meest populair (23% in 2017 versus 25% in 2016) voor wat de hoofdvakantie betreft. 


60% boekt online


Wat het boeken betreft, wendt gemiddeld 60% zich tot de digitale reisagent (web of app). Populaire websites zijn booking.com, trivago en Airbnb terwijl apps ook steeds meer terrein winnen. Opvallend is dat slechts 17,8% van de 65-plussers zich tot het internet richt. Diezelfde groep informeert zich in bijna de helft van de gevallen bij een touroperator of reiskantoor en boekt ter plaatse.


De neveneffecten van gratis roaming


Sinds de roamingkosten binnen de EU vorig jaar zijn vervallen, neemt het aantal ‘smartphone- en tabletverslaafden’ gestaag toe. Cijfers van het mobiele dataverkeer tonen aan dat het datavolume van Belgische gebruikers in het buitenland nu reeds verdrievoudigd is. Volgens onze peiling vergreep gemiddeld 41% van de reizigers zich vorig jaar aan de sociale media. Bij de groep 18- tot 34-jarigen loopt dat cijfer zelfs op tot 71,3%.


Zijn we goed beschermd?


Bemoedigend nieuws: steeds meer reizigers sluiten een annulatieverzekering af maar 48,8% doet dat nog steeds niet (tegenover 56% in 2016). Minder goed nieuws: ongeveer 39% geeft aan niet geïnteresseerd te zijn in medische bijstand noch pechbijstand in het buitenland.

Zoals vaak het geval is, worden de risico’s op calamiteiten in het buitenland laag ingeschat. Feit is dat kleine ongemakken verstrekkende gevolgen kunnen hebben die bovendien heel zwaar kunnen wegen op het vakantiebudget. De cijfers: 37% werd al eens ziek op vakantie en 39% had al eens problemen met een vlucht.

Touring raadt vakantiegangers aan om zich altijd goed te beschermen; met de juiste bijstandsproducten ga je zonder zorgen op vakantie.