Touring vraagt om een moratorium op de uitsluiting van 850.000 voertuigen in Brussel

Brussel, 25 Maart 2024 – Door het verstrengen van de toegelaten emissienorm in Brussel vanaf januari 2025 zouden 850.000 voertuigen (700.000 personenauto's en 150.000 bestelwagens), waarvan 32.000 dieselauto's uit Brussel zelf worden uitgesloten*. Daarom pleit Touring voor een moratorium op het verbod van EURO 5. Deze versterking van de criteria voor de lage-emissiezone (LEZ) in Brussel zal voertuigen die voldoen aan de Euro-5-norm voor diesel en Euro-2 voor benzine uitsluiten. In de context van een reeds fragiele Brusselse economie, is het verbieden van meer dan 850.000 voertuigen in de hoofdstad geen haalbare oplossing. Deze verandering zal grote gevolgen hebben voor de inwoners van Brussel, waardoor een kwart van de dieselauto's in de stad onmiddellijk onbruikbaar wordt. 

 

Touring geeft vijf sleutelredenen voor dit moratorium:

  1. Majeure economische impact: De overhaaste uitsluiting van EURO 5-voertuigen zal aanzienlijke economische verliezen veroorzaken voor iedereen.
  2. Risico op geplande veroudering: Gedwongen vervanging van nog functionele voertuigen bevordert een voortijdige veroudering, ondanks hun lage emissie dankzij deeltjesfilters.
  3. Wachten op betaalbaardere elektrische voertuigen: Een moratorium zou een soepelere overgang naar elektrische voertuigen (EV's) bevorderen, in afwachting van een gevarieerder en betaalbaarder aanbod.
  4. Toegankelijkheid en koopkracht behouden: Het versterken van de LEZ-criteria bedreigt de koopkracht van veel burgers, waardoor ze voor moeilijke economische keuzes worden gesteld.
  5. Onvoldoende laadinfrastructuur: De overgang vereist een adequate laadinfrastructuur voor EV's, die momenteel onvoldoende is.

 

Touring besluit dat een moratorium noodzakelijk is om een grondige evaluatie van de impact van het verbod op EURO 5-voertuigen mogelijk te maken en om begeleidende maatregelen te ontwikkelen die rekening houden met economische, ecologische en infrastructurele realiteiten. Dit moratorium is cruciaal om een eerlijke en duurzame overgang naar een meer milieuvriendelijke mobiliteit te waarborgen, in lijn met de behoeften en mogelijkheden van de burgers.