Campers bestaan in verschillende categorieën. De kleinste zijn de immens populaire camperbusjes, maar nét iets gerieflijker zijn de smalle halfintegraalcampers. Die zijn qua afmetingen net zo compact als camperbusjes, maar ruimer bemeten binnenin. Dat vraagt om een woordje uitleg.
Klik hieronder meteen door naar de afzonderlijke besprekingen van de halfintegraalcampers:
- Bürstner TravelVan T 590 G
- Carado V132 pro
- Dethleffs Globebus Go T 15
- Etrusco V 5.9 DF
- Knaus Tourer Van 500 MQ Vansation
- Sun Living C 60 SP
- Sunlight Adventure V 60
Maten en gewichten
Campers komen in allerlei maten en gewichten, letterlijk. Doorgaans worden ze onderverdeeld in vier categorieën: de camperbus, de alkoofcamper, de halfintegraal en de integraal. De camperbus is het populairst; het is de eenvoudigste versie, die wat wegheeft van een omgebouwde bestelwagen. Hij is compact, perfect voor ten minste twee volwassen personen en kan ook gebruikt worden voor dagelijks vervoer. Ideaal voor korte trips of voor wie niet al te veel opslagruimte nodig heeft. Als opslagruimte wél belangrijk is, kan je overwegen om bij je dealer in de buurt een halfintegraal te gaan bekijken.
Eveneens populair is de alkoofcamper. Dit voertuig is herkenbaar aan de grote ruimte boven de bestuurderscabine. In die ‘bult’ zit een tweepersoonsbed. Voordeel: dit lijkt al veel meer op een klassieke camper, want je kan er een kleine familie in onderbrengen.
De halfintegraal lijkt wel wat op een alkoof, maar er bevindt zich in theorie geen bed boven de bestuurderscabine. Het interieur biedt iets meer ruimte dan dat van een camperbus, maar daar komen we verder in dit artikel op terug.
De grootse campers zijn de integraalcampers. Ze hebben geen aparte cabine, wat wil zeggen dat alle faciliteiten, inclusief de zogeheten ‘drivers seat’, deel uitmaken van het volume. Daardoor wordt de beschikbare ruimte optimaal benut. Deze campers zijn dan ook de duurste en niet meteen geschikt voor minder ervaren chauffeurs.
Camperbus versus halfintegraal
In dit dossier focussen we op de smalle halfintegraal, een voertuig niet breder dan 2,2 meter en niet langer dan 6 meter. Alvast dit: een rijbewijs B volstaat om met deze camper de baan op te gaan. Wat camperbusjes gemeen hebben met deze smalle halfintegraalcampers, is dat ze gebouwd zijn op de basis van een bedrijfsvoertuig. Ze hebben dan ook vergelijkbare, bijna identieke buitenafmetingen. Wat onder meer betekent dat ze gemakkelijk door het verkeer te manoeuvreren zijn.
Nog iets wat ze met elkaar gemeen hebben, is een interieur ontworpen voor kampeer- of woondoeleinden. Dat bestaat concreet uit een zitbank met tafel, die in de meeste gevallen ook gordels en een vergunning als geregistreerde zitplaatsen heeft, een keuken met gasfornuis, gootsteen en koelkast, een zogeheten natte cel met wastafel, cassettetoilet en douchefaciliteiten met bijbehorende verswatervoorziening en afvoer van grijs water (afvalwater), en slaapplaats voor ten minste twee volwassenen.
Standaarduitrusting
De huidige standaarduitrusting van halfintegraalcampers omvat een gecombineerd verwarmingssysteem voor de woonruimte en een boiler voor warm water, op gas of diesel (optioneel ook elektrisch met een externe voeding), en een 12-volt elektrische voeding van een aparte carrosseriebatterij, interieurverlichting, USB-aansluitingen voor het opladen van powerbanks, smartphones en headsets, evenals 230-volt stopcontacten die spanning leveren wanneer het voertuig aangesloten is op een externe voeding.
De voertuigen hebben warmte-isolerende zijramen in het woongedeelte en dakluiken die geopend kunnen worden om het voertuig te ventileren. Ze zorgen ook voor licht van bovenaf. De bestuurderscabine heeft niet-geïsoleerde ramen, maar die kunnen eventueel wel voorzien worden van rolgordijnen of warmte-isolerende folie.
Optimale binnenafmetingen
Terwijl de camperbus in wezen een bestelwagen is met een interieuruitbreiding, heeft de halfintegraal een aparte en grotendeels zelfdragende woonstructuur die op het chassis is gemonteerd.
De opbouw is vergelijkbaar met die van een caravan en bestaat uit een rechte sandwichvloer en zij- en plafondelementen. De vloer is doorgaans 47 mm dik, de muren ongeveer 30 mm en het plafond ongeveer 30 mm. Als je de twee wanddiktes van 30 mm aftrekt van de buitenbreedte van 214 cm van een zeer smalle halfintegraal, kom je uit op een binnenbreedte van iets meer dan 200 cm. Dat is dus inclusief de thermische isolatie over de volledige hoogte en lengte van de wooncabine. Deze sandwichconstructie is extreem licht, stabiel en grotendeels bestand tegen corrosie en rotting, en er kunnen gemakkelijker uitsparingen gemaakt worden dan in de plaatstalen huid van een camperbus.
Camperbusjes zijn compacter binnenin
De carrosserie van een bestelwagen daarentegen bestaat uit plaatstaal, heeft standaard nauwelijks of geen isolatie en wordt versterkt door interne balken van plaatstaal die 60 tot 80 mm dik kunnen zijn. De grootste binnenbreedte is, met inbegrip van een dunne laag thermische isolatie, ongeveer 180 cm in het gebied boven de wielkasten.
De natte cel: badkamer + toilet
Zes van de zeven door ons bekeken smalle halfintegraalcampers hebben een vario-badkamer (uitzondering: de Knaus Tourer Van 500 MQ Vansation). Dit is een ruimtebesparende maar ruime oplossing, met naast een (cassette)toilet met wastafel ook een douche verborgen achter een draaibare wand. Als je deze wand neerklapt, heb je een volwaardige douche. Daarbij zijn het toilet, het meubel en de spiegel weggewerkt en beschermd tegen opspattend water. Voordeel: de badkamer wordt niet verlengd tot in het woongedeelte om te douchen en daarnaast is er altijd een gemakkelijke doorgang door het voertuig.
In de Knaus Tourer Van 500 MQ Vansation is de douchecabine geïntegreerd in de badkamer, maar is ze in de slaapstand slechts halfhoog. De douchecabine kan naar boven worden uitgeschoven om een volledige douche te vormen, maar een deel van het ligoppervlak van het tweepersoonsbed is dan niet meer toegankelijk. Voordeel: de badkamer is best wel ruim, het toilet en de douche kunnen tegelijkertijd worden gebruikt, de doorgang door het voertuig wordt niet belemmerd en de meereizende partner heeft toegang tot de volledige keuken en alle opbergvakken.
De keukenruimte
De indeling van de keuken verschilt maar weinig tussen een smalle halfintegraal en een camperbus. In beide types campers bevindt de keuken zich aan de rechterkant van het voertuig, in de lengterichting naast het slaapgedeelte achterin. Omdat er echter een minimum aan werkoppervlak en kastdiepte moet zijn, de minimale zitbreedte voor twee personen op de tegenoverliggende achterbank vastligt en de beschikbare binnenafmetingen in de camperbus circa 20 cm kleiner zijn dan in een smalle halfintegraal, is de doorgang tussen de zitbank en het keukentje in de camperbus best wel smal (nauwelijks meer dan 40 cm). Hoewel er wandkasten beschikbaar zijn voor camperbusjes (soms alleen als optie), is de diepte vaak ontoereikend door de taps toelopende binnenbreedte van het voertuig.
De halfintegraalcamper met rechte zijwanden en plafonds en zonder ruimtebeperkende verstevigende elementen biedt meer mogelijkheden. De bovenkasten zijn dieper en bieden meer opbergruimte, en zelfs het werkblad heeft meer diepte.
De opslagruimte
De meeste opbergruimte in een camperbus bevindt zich onder het tweepersoonsbed, in het keukentje, in kleine kastjes in de badkamer en onder de achterbank (tenzij daar al een tank en/of accu is geïnstalleerd). De openslaande achterdeuren beperken ook de mogelijkheid om opbergvakken boven het bed te installeren. En omdat het slaapgedeelte in de camperbus als dwarsslaper is geplaatst op de hoogte waar de binnenbreedte het grootst is, zijn de kasten eronder niet hoog genoeg om kleding op te hangen.
Bij de halfintegralen is het een ander verhaal. Deze voertuigen zijn bijna overal standaard uitgerust met diepere, ruimere wandkasten, zowel boven het dwarsbed achter op de achterwand als boven de keuken en de achterbank met tafel, zodat kleding of lichte borden perfect kunnen worden opgeborgen.
Een kleine spiegelkast en opbergruimte onder de wastafel zijn meestal geïntegreerd in de wasruimte. Bovendien hebben sommige modellen een smalle kleerkast tussen de passagiersdeur en de ingang van het woongedeelte, waarin kleren opgehangen kunnen worden.
Het dwarsbed is hoger geplaatst dan in de camperbus om ruimte te creëren voor een zijdelings toegankelijke en ruime garage (berging) achterin. Daarnaast is een deel van de opbergruimte onder het bed ook toegankelijk vanuit het woongedeelte, waar ook opbergvakken zijn en ruimte om je kleding op te hangen.
3 vuistregels voor de kampeerder in spé
Welk type voertuig het meest geschikt is voor jou, hangt sterk af van jouw verwachtingen, wensen en de gebruiksomstandigheden. Er zijn geen verschillen qua prijs, of beter gezegd, de prijzen hangen meer af van het merk, de kwaliteit en de uitrusting dan van het ontwerp. Ons advies voor je tot een aankoop overgaat, vatten we hieronder samen in drie vuistregels:
- Test voordat je koopt: Leen of huur een voertuig of, beter nog, verschillende modellen voor ten minste een lang weekend om erachter te komen wat voor jou persoonlijk belangrijk is qua comfort en uitrusting voordat je een camper koopt - nieuw of gebruikt.
- Bezoek beurzen en verkoopbeurzen: Ga naar beurzen en verkooptentoonstellingen. Dit zijn uitstekende plaatsen om meer te weten te komen en verschillende modellen en ontwerpen van campers met elkaar te vergelijken. De toegangsprijs is verwaarloosbaar in verhouding tot een eventuele aankoop. Noteer in dit verband zeker Mobicar 2024, dé beurs bij uitstek waar je meer te weten komt over caravans, campers, kampeeraccessoires en -diensten. Afspraak in Brussels Expo van 26 tot 29 september 2024.
- Wissel ideeën uit: Kampeerders zijn over het algemeen erg behulpzaam. Als je op zoek bent naar een voertuig, wees dan niet bang om er op de camping over te praten. Je kan zeker leren van de ervaringen van anderen en wellicht mag je zelfs een kijkje nemen in hun voertuig. Ook op campingforums vind je vaak nuttige informatie.
Wat moet dat kosten?
Zoals gezegd, doe je er goed aan om grondig te vergelijken en niet té snel de knoop door te hakken. Ga naar beurzen zoals Mobicar in Brussel, maar wip ook eens binnen bij een dealer. Hou er rekening mee dat je het jaar rond koopjes kan doen en dat dealers wel altijd iets in de aanbieding hebben of uitpakken met fabriekskortingen. Wij vonden een aantal smalle halfintegralen voor minder dan 65.000 euro, maar weet dat de prijzen merkafhankelijk zijn en ook voor een stuk bepaald worden door de opties die je erbij neemt.
Overzicht van de 7 halfintegraalcampers
Onze Duitse collega’s van ADAC namen onlangs 7 smalle halfintegraalcampers onder de loep. Het was daarbij niet de uitdaging om scores toe te wijzen, maar veeleer de bedoeling om ze van nabij te bekijken en hun troeven te belichten. De bevindingen van onze Duitse collega’s vind je hieronder, in alfabetische volgorde.
1. Bürstner TravelVan T 590 G
De Bürstner TravelVan T 590 G, gebouwd op het chassis van een Fiat Ducato, biedt 2 à 3 slaapplaatsen en 4 geregistreerde zitplaatsen, waarvan er twee optioneel uitgerust zijn met Isofix-houders. De TravelVan heeft een buitenbreedte van 220 cm.
Het dwarse tweepersoonsbed met een lengte van 200 cm bevindt zich achterin het voertuig boven een berging. Het zitgedeelte kan optioneel worden omgebouwd tot een extra slaapplaats voor kinderen. Achter de passagiersstoel voorin is een kledingkast geïnstalleerd, waaruit een extra stoel kan worden geschoven. Er is ook opbergruimte voor kleding onder het tweepersoonsbed en in de wandkasten erboven.
De keuken is uitgerust met een 3-pits gaskookplaat en een spoelbak; onder het werkblad bevindt zich een absorptiekoelkast met ijscompartiment.
De natte cel is uitgerust met een wastafel en een draaibaar cassettetoilet. Een zijwaarts opklapbare wand verandert de badkamer in een douche en beschermt de spiegel en het meubel tegen spatten tijdens het douchen.
Het voertuig heeft een Combi 4 gasverwarming met boiler. Er is ook een optioneel winterpakketverkrijgbaar met een geïsoleerde grijswatertank, een Combi 6 elektrische gasverwarming en elektrische vloerverwarming.
2. Carado V132 pro
De Carado V132 pro, gebaseerd op de Citroen Jumper, biedt 2 à 3 slaapplaatsen en 4 eenpersoonsstoelen, waarvan er twee zijn uitgerust met Isofix-houders. De buitenbreedte bedraagt slechts 214 cm, een mooi resultaat voor dit soort campers.
Het dwarse tweepersoonsbed met een lengte van 194 cm bevindt zich achterin het voertuig boven een garage met kleppen aan beide zijden van het voertuig. De zitgroep kan optioneel worden omgebouwd tot een extra slaapplaats. In plaats van de kledingkast achter de passagiersstoel voorin kan ook een vijfde stoel worden besteld, hoewel je die tijdens het reizen niet mag gebruiken. Er is ook opbergruimte voor kleding onder het tweepersoonsbed en in de wandkasten erboven.
De keuken is uitgerust met een 2-pits gaskookplaat en een spoelbak, met een absorptiekoelkast met ijsvak onder het werkblad.
De natte cel is uitgerust met een wastafel en een draaibaar cassettetoilet. Een zijwaarts opklapbare wand verandert de badkamer in een douche en beschermt de spiegel en het meubel tegen spatten tijdens het douchen.
Het voertuig is uitgerust met een Combi 4 gasverwarming met boiler.
3. Dethleffs Globebus Go T 15
De Dethleffs Globebus Go T 15, op basis van een Ford Transit, biedt 2 à 3 slaapplaatsen en tot 4 geregistreerde zitplaatsen, waarvan er twee optioneel kunnen worden uitgerust met Isofix-houders (meerprijs). Dit voertuig is aan de buitenkant 220 cm breed.
Het dwarse tweepersoonsbed met een lengte van 198 cm bevindt zich achterin het voertuig boven een garage aan de achterkant, maar de bredere deur/klep aan de linkerkant van het voertuig is een optionele extra. De zitgroep kan optioneel worden omgebouwd tot een extra slaapgedeelte. Er is opbergruimte voor kleding onder het tweepersoonsbed en in de wandkasten erboven.
De keuken is uitgerust met een 2-pits gaskookplaat en een spoelbak. Naast het werkblad staat een compressorkoelkast met ijscompartiment, die verkrijgbaar is in een zo goed als kamerhoge versie met een inhoud van bijna 150 liter.
De natte cel is uitgerust met een wastafel en een draaibaar cassettetoilet. Een zijwaarts opklapbare wand verandert de badkamer in een douche en beschermt de spiegel en het meubel tegen spatten tijdens het douchen.
Deze halfintegraal heeft standaard een Combi 6 dieselverwarming met boiler. Een winterpakket met een geïsoleerde en verwarmde grijswatertank en een Combi 6 elektrische dieselverwarming is optioneel verkrijgbaar.
4. Etrusco V 5.9 DF
De Etrusco V 5.9 DF is gebaseerd op de Ford Transit en biedt 2 slaapplaatsen en 4 zitplaatsen. Net als de Carado heeft deze camper een buitenbreedte van slechts 214 cm. Isofix-houders zijn helaas niet beschikbaar voor dit model.
Het dwarse tweepersoonsbed met een lengte van 195 cm bevindt zich achterin het voertuig boven een garage aan de achterkant. Deze heeft aan beide zijden een brede deur/klep. Een derde slaapgedeelte is niet voorzien in dit model (alleen beschikbaar in de langere V 6.6 SF). Er is opbergruimte voor kleding onder het tweepersoonsbed en in de wandkasten erboven.
De keuken is uitgerust met een 2-pits gaskookplaat, een gootsteen en een schap. Onder het werkblad bevindt zich een absorptiekoelkast met ijsvak.
De natte cel is uitgerust met een wastafel en een draaibaar toilet. Door middel van een wand kan je de badkamer in een douche veranderen. De wand beschermt de spiegel en de kast tegen waterspetters tijdens het douchen.
Het voertuig beschikt net als veel andere campers over een Combi 4 gasverwarming met boiler. Optioneel kan de V 5.9 DF winterklaar worden gemaakt met een geïsoleerde grijswatertank, elektrische vloerverwarming en Combi 6 elektrische gasverwarming.
5. Knaus Tourer Van 500 MQ Vansation
De Knaus Tourer Van 500 MQ Vansation, op basis van de VW T6.1, biedt 2 à 4 slaapplaatsen en 4 geregistreerde zitplaatsen. De buitenbreedte bedraagt 216 cm. Isofix-houders zijn optioneel verkrijgbaar voor 1 zitplaats. Afhankelijk van het gebruiksprofiel en de uitrusting raden we aan de standaardbelasting van 3.200 kg te verhogen tot 3.500 kg. Zoniet kan er snel overbelasting optreden.
Het dwarse tweepersoonsbed met een lengte van 200 cm bevindt zich achterin het voertuig boven een garage aan de achterkant, die aan beide kanten een brede deur/klep heeft. Het aantal slaapplaatsen kan worden verhoogd tot 4 met optionele uitschuifbare bedden, maar dan moeten er wel opbergkasten worden opgeofferd. De opbergkasten bevinden zich onder het tweepersoonsbed en in de wandkasten erboven.
De keuken is uitgerust met een 2-pits gaskookplaat, een gootsteen en een groot schap. Onder het werkblad staat een compressorkoelkast met ijsvak.
De badkamer is uitgerust met een wastafel en een draaibaar cassettetoilet, en kan worden uitgebreid met een gemakkelijk te gebruiken douchecabine door een deel van het achterbed omhoog te schuiven.
Het voertuig heeft een Combi 4 dieselverwarming met boiler. Elektrische vloerverwarming en de Combi 6 E dieselverwarming, die ook elektrisch bediend kan worden, zijn optioneel verkrijgbaar.
6. Sun Living C 60 SP
De Sun Living C 60 SP, op basis van de Fiat Ducato, biedt 2 slaapplaatsen en 4 zitplaatsen en heeft een buitenbreedte van slechts 212 cm. Isofix-houders zijn beschikbaar voor 1 zitplaats.
Het dwarse tweepersoonsbed met een lengte van 200 cm bevindt zich achterin het voertuig boven een garage aan de achterkant, die aan beide kanten een brede deur/klep heeft. Kleding kan worden opgeborgen in de kledingkast achter de passagiersstoel, onder het tweepersoonsbed en in de wandkasten erboven.
De keuken is uitgerust met een 3-pits gaskookplaat en een gootsteen. Er is een compressorkoelkast met ijsvak onder het grote werkblad.
De natte cel is uitgerust met een wastafel en een draaibaar toilet. De wand kan opzijgeklapt worden om van de badkamer een douche te maken, zodat de spiegel en het meubel beschermd zijn tegen spatten tijdens het douchen.
Het voertuig heeft een Combi 4 gasverwarming met boiler. Een geïsoleerde en verwarmde grijswatertank, elektrische vloerverwarming en een Combi 6 elektrische gasverwarming zijn optioneel verkrijgbaar voor de winter.
7. Sunlight Adventure V 60
De Sunlight Adventure V 60 is gebaseerd op de Citroën Jumper en biedt 2 à 3 slaapplaatsen en 4 geregistreerde zitplaatsen. De buitenbreedte bedraagt slechts 214 cm. Isofix-houders zijn standaard gemonteerd op 2 zitplaatsen.
Het dwarse tweepersoonsbed met een lengte van 194 cm bevindt zich achterin het voertuig boven een garage, die aan beide kanten een deur/klep heeft en aan de rechterkant vrij groot is. De zitgroep kan optioneel worden omgebouwd tot een extra slaapgedeelte. Kleding kan worden opgeborgen in de kledingkast achter de passagiersstoel, onder het tweepersoonsbed en in de wandkasten erboven.
De keuken is uitgerust met een 2-pits gasfornuis en een gootsteen, en er is een absorptiekoelkast met ijsvak onder het grote werkblad.
De natte cel is uitgerust met een wastafel en een draaibaar toilet. Door middel van een wand kan je de badkamer in een douche veranderen. De wand beschermt de spiegel en kast tegen waterspetters tijdens het douchen.
Het voertuig heeft een Combi 4 gasverwarming met boiler. Optionele extra's voor de winter zijn onder meer een elektrische vloerverwarming en een Combi 6 gasverwarmingssysteem.
Pechbijstand voor je camper
Welke camper je ook kiest, een panne mag je vakantie niet bederven! Dus denk eraan om op tijd pechverhelping te regelen. Bij onze verschillende formules zit er beslist één die aan jouw behoeften voldoet!