De dagen dat een naked bike gewoon een sportmotor zonder kuip was, zijn voorbij. BMW brengt met de 2020 F 900 R een compleet nieuwe versie van de F 800 R en toont meteen dat je ook motorfietsen zonder kuip compleet kan uitrusten. Dit is fun met een beetje sérieux. Of is het net een oerdegelijke motorfiets met een vleugje fun in zijn DNA?

105 pk is voldoende
105 pk voor een naked bike, dat moet volstaan. Dat denken niet alleen de Duitsers die deze motor ontwierpen. Iedereen die een been over de nieuwe BMW F 900 R gooit, zal die mening toegedaan zijn.
Deze motor krijgt bovendien een erg aantrekkelijke basisprijs (8.800 euro) en een optiepakket waar een doorsnee vierwieler jaloers op mag zijn. De BMW uit onze test had ruim 3.000 euro aan extra’s en zou in deze versie, inclusief kortingen, 12.055 euro kosten. De quickshifter, de ESA elektronisch instelbare achterveer, de gps en de Pro-rijmodi vielen ons het meest op.

Solide basis
Maar ook zonder de extra’s bieden ze bij BMW een sterke basismotor aan, die je met veel precisie naar eigen wens en budget kan aanvullen, al dan niet via pakketten. Het valt te verwachten dat weinig mensen de basisversie mee naar huis zullen nemen. Maar hoever ze gaan in het personaliseren van de F 900 R is minder voorspelbaar. En de gemiddelde prijs waaraan een F 900 R verkocht zal worden dus ook. Wat je er ook voor betaalt, je krijgt een product in de plaats dat tot in de puntjes is afgewerkt.

TFT
Een van de meest opvallende onderdelen aan de nieuwe Duitser is het grote en duidelijk afleesbare TFT-scherm. Dat alleen al geeft een hoogwaardige indruk. Anno 2020 zijn TFT-schermen en connectiviteit de norm geworden, ook bij nakeds, en het valt te verwachten dat ook toekomstige modellen van andere merken die stap zullen zetten.
BMW doet dat nu al en gaat erg ver in de mogelijkheden die de gekoppelde app je biedt. De bediening is vrij complex, maar blijft intuïtief en al bij al gemakkelijk - via het gekende wieltje aan het linker handvat. Ook in de opties met zithoogtes gaat het Duitse bedrijf erg ver: er zijn er maar liefst vijf beschikbaar.

Braaf of pittig
De F 900 R combineert een hoge fun factor met een zeker sérieux en zelfs een prima comfort. Extreem is hij echter in geen geval. Zo is de initiële gasrespons eerder braaf. Als je rustig met de BMW rijdt, is ie wel erg euh ... rustig. Makker dan je van een 900 twin zou verwachten. Pas als je het gas helemaal open draait, toont de F 900 R zijn potentieel. En dat bedoelen we letterlijk.
Als je het gas tot in de hoek draait, wordt de BMW een zeer sportieve twin. Met de volle injectie van zuurstof en brandstof in de cilinders, verandert de F 900 R in een pure sportieveling. Maar dat potentieel komt enkel naar boven als je echt gaat pushen.

Mappings
Wanneer je gewoon rijdt, is de fun factor minder nadrukkelijk aanwezig. Alles klopt op de Duitser, maar als het gas niet in de hoek staat, is hij relatief gezapig. Dat hoeft geen tekortkoming te zijn, want er zijn heel wat motorrijders die het liever zo hebben. Bovendien biedt de BMW een ruime keuze aan mappings om een karakter van je keuze te vinden. Dat scheelt.

Zacht
Waar de BMW wel nog voor verbetering vatbaar is, is in het samenspel tussen de voorvork en de rem. Of gewoon bij de voorvork, tout court. De niet instelbare upside down is comfortabel bij gewoon gebruik, maar duikt bij sportief remmen wel heel ver in, wegens te zacht. Net voor de bocht is het soms even slikken. Maar eens je in de bocht bent, is de F 900 R zo stabiel als een trein op rails. De optionele elektronisch instelbare achterveer is boven elke verdenking verheven.

Knap
- De extra’s die op onze testmotor aanwezig waren, verhogen het comfort en/of de veiligheid. Maar de prestaties die deze motor levert, vind je terug op elke versie. BMW stelt de motor in zijn promotiefilmpjes voor als een potente fun-bike. En dat is hij ook. Alleen moet je die fun factor zelf gaan opzoeken door de motor te pushen. Als je er rustig mee rijdt, krijg je eerder een brave indruk.
Dat mag je als een pluspunt zien, want in drukke verkeersomstandigheden mag een motor best goed beheersbaar en comfortabel zijn. De nieuwe F 900 R heeft dus twee gezichten. Maar van welke kant je er ook naar kijkt, hij staat duidelijk een trapje hoger dan zijn voorganger, de F 800 R. En wetende dat die motor al overladen werd met positieve commentaren, is het duidelijk dat de Beierse fabriek met zijn nieuwe naked een knap stukje werk heeft afgeleverd. Dat hij al beschikbaar is vanaf 8.800 euro, is de kers op de taart.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.