Een fietsendrager op trekhaak zie je overal in het straatbeeld. Vooral door de opkomst van e-bikes zijn die modellen enorm populair. Maar wat zijn je opties als je een gewone stadsfiets, racefiets of mountainbike wil meenemen en géén trekhaak hebt? Wij testen alvast één oplossing, de Yakima FullBack fietsendrager.
Negen op tien fietsendragers die vandaag over de toonbank gaan, zijn trekhaakmodellen. Vooral omdat ze meestal geschikt zijn voor zwaardere e-bikes. Bij de alternatieve fietsendragers is dat niet het geval. Het gebruik van die fietsendragers is met andere woorden beperkt.
Fietsendrager voor mountainbike en racefiets
Toch blijven ze voor specifieke doelgroepen relevant. Mountainbikers en wielertoeristen bijvoorbeeld hebben erg lichte fietsen en kunnen met een relatief kleine investering kiezen tussen een oplossing voor montage op het dak of op de achterklep. Wij kozen voor het laatste en testten de Yakima FullBack 2.
De belangrijkste kenmerken van de Yakima FullBack 2:
- geschikt voor de meeste sedans, hatchbacks en stationwagens (check jouw mogelijkheden op yakima.be)
- geschikt voor de montage van 2 fietsen (3 bij de FullBack 3)
- gewicht per fiets beperkt tot 15,9 kg (13,6 kg bij de FullBack 3)
- met antidiefstalbeveiliging
- optioneel verkrijgbaar met Tube-top voor (dames)fietsen zonder bovenbuis of mountainbikes met sterk aflopende bovenbuis
- richtprijs € 304 (€ 335 voor de FullBack 3)
Stevige fietsendrager
Yakima belooft met de FullBack 2 een veilige, eenvoudig te installeren en makkelijk op te bergen fietsendrager. Wat veiligheid betreft, is de eerste indruk alvast goed: het frame voelt zwaar, onbuigbaar en erg degelijk aan. Op de plaatsen waar contact met je auto nodig is, zijn rubberen stootkussens en dito hoeken voorzien.
Voor je aan de montage kan beginnen, moet je op de Engelstalige website FitLookUp eerst even opzoeken hoe je de fietsendrager moet instellen, welke meegeleverde kabels je moet gebruiken en of er aandachtspunten zijn voor de montage op jouw specifieke voertuig.
Voor onze Mini Countryman lazen we bijvoorbeeld dat we de nummerplaat moesten verwijderen en achteraf weer aan onze gemonteerde fietsendrager moesten hangen. En dat de achterruitwisser niet gebruikt kan worden als de fietsendrager gemonteerd is. Oog voor detail dus, wat de handleiding betreft.
Erg belangrijk in ons geval blijkt ook de anchor mode montage. Die zorgt ervoor dat de metalen haken geen rechtstreekse druk uitoefenen op de randen van onze kofferklep. Die zijn immers van plastic en omhullen het metalen frame van de kofferklep. In de handleiding wordt ook nadrukkelijk gewaarschuwd dat montage over een plastic spoiler niet mogelijk is.
Montage vraagt oefening
Met de Engelstalige handleiding bij de hand beginnen we aan de montage. We hebben eerder ook het instructiefilmpje bekeken op de website en al snel blijkt dat de handelingen van de geoefende acteurs makkelijker verlopen dan onze eerste keer. Maar oefening baart kunst, en na een tijdje haspelen we de verschillende stappen vlot na elkaar af. Een handige Harry monteert de fietsendrager in een vijftal minuten op de achterklep.
Een keer dat gebeurd is, kunnen de fietsen één voor één vastgeriemd worden op de fietsendrager. Dat gaat meteen een pak vlotter dan de montage zelf. Eén klem gaat om de zadelbuis, een andere rond de bovenbuis. Hang je twee fietsen op het rek, dan monteer je ze in tegenovergestelde richting en maak je draaiende onderdelen aan elkaar vast. Een ingebouwd kabelslot voorkomt dat fietsen gestolen kunnen worden als je je auto een tijd parkeert op een onbewaakte plaats.
Na de montage trekken we het geheel nog eens goed naar boven, naar beneden en opzij om te controleren of de hele wagen mee beweegt en de fietsendrager zelf goed op zijn plaats blijft zitten. Check!
Onze testrit van meer dan 350 km verloopt over kleine kronkelwegen, een flink stuk snelweg en tot slot een onverharde strook met diepe putten en stevige bulten. Het verdict: alles zit waar wij het oorspronkelijk hebben achtergelaten. Kortom, rijtest met vlag en wimpel doorstaan!
Demontage en opberging
De fietsen demonteren gaat zo mogelijk nog vlotter dan het monteren. Datzelfde geldt ook voor de fietsendrager zelf. Omdat die ook nog eens deels inklapbaar is, blijkt de opbergruimte die je nodig hebt bovendien beperkt. Zo kan je de FullBack-fietsendrager bijvoorbeeld opbergen in een standaard kolomkast (afmetingen 76,2 cm x 63,5 cm).
In principe heb je tijdens het hele montage- en demontageproces geen extra gereedschap nodig. Tenzij je de nummerplaat moet verhangen, zoals bij ons model het geval was. Of als je mountainbikes met een breed stuur monteert. Dan lijkt het ons wenselijk om het stuur los te zetten en gedeeltelijk in de richting van de wielen te draaien. Bij een stuur met gewone afmetingen, zoals bij onze racefiets, bleek dat niet nodig.
Conclusie
De FullBack 2 en 3 zijn erg betaalbare oplossingen om occasioneel gewone fietsen te vervoeren. De driedelige belofte van Yakima wordt waargemaakt: de FullBack is eenvoudig op te bergen, makkelijk te monteren én veilig in gebruik. Omwille van zijn beperkt draagvermogen is hij (net zoals alle andere fietsendragers voor achterklepmontage) echter niet geschikt voor gebruik met e-bikes.
Omdat je kofferruimte na montage niet meer bruikbaar is, ga je de FullBack-oplossing niet op je auto laten hangen. Wil je op regelmatige basis racefietsen of mountainbikes vervoeren, dan kan je beter een oplossing met dakdragers overwegen. Die laatste belet immers het gebruik van je koffer niet, zodat je hem niet telkens hoeft te demonteren.
Welke fietsendrager je ook kiest, we raden iedereen ten stelligste aan om te gaan voor een degelijke oplossing van een gespecialiseerd merk. En om de montage-instructies nauwgezet en met het nodige geduld te volgen. Een fietsendrager voor de eerste keer monteren tijdens de ochtend voor je de grote trek naar het Zuiden aanvat? Geen goed idee. Neem uitgebreid de tijd voor een eerste montage, maak een testrit en leer uit die ervaring. Veilige reis.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels