Een van de redenen is dat luchtvaartmaatschappijen de prijs van brandstof lang op voorhand vastleggen via zogeheten ‘hedge-contracten’. Op die manier dekken maatschappijen zich in tegen grote prijsschommelingen.
Eveneens bepalend is dat de prijs van kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, minder snel daalt dan die van ruwe olie. Daarnaast speelt ook de dollarkoers een rol. Brandstof wordt immers in dollar verrekend en de dollar staat momenteel alles behalve gunstig.
Betalen luchtvaartmaatschappijen dan al die jaren nog steeds evenveel voor kerosine? Neen, er wordt wel degelijk (fors) verdiend aan die toeslagen maar feit is dat de prijs van tickets samengesteld is uit een hele rist elementen.
Zoals bijvoorbeeld luchthaventaksen (luchthaven van vertrek, aankomst en waar je overstapt), veiligheids- en passagierstoeslag, kosten voor verzekering en veiligheidsmaatregelen, boekingskosten, enz.
Bij dat alles is het niet (meer) duidelijk waar die brandstoftoeslag ‘verstopt’ zit. Dat gebrek aan transparantie is niet meteen een punt van discussie voor de consument.
Wie prijzen vergelijkt, doet dat doorgaans immers op basis van de all-in-tarieven. Het maakt (voor de consument) dan ook niet uit welke maatschappij veel, minder of zelfs géén brandstoftoeslag doorrekent.
Meer nog dan de brandstoftoeslag wordt de ticketprijs bepaald door de wet van vraag en aanbod. In periodes waar veel mensen tegelijk reizen, zoals officiële vakantieperiodes en op feestdagen, is de vraag vaak groter dan het aanbod waardoor ticketprijzen fors stijgen.
Eén cruciale factor zorgt er evenwel voor dat luchtvaartmaatschappijen niet onbesuisd hun tarieven bepalen: de concurrentie.
Luchtvaartmaatschappijen zullen en kunnen zichzelf niet uit de markt prijzen. Wel integendeel: de competitie is dermate onverbiddelijk dat alerte consumenten er hun voordeel bij doen.
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?