BMW 1 Reeks 2025, een tikkeltje klassieker om zichzelf beter te verkopen?

Image
BMW série 1 2025
Image
BMW série 1 2025

BMW 1 Reeks 2025, een tikkeltje klassieker om zichzelf beter te verkopen?

De nieuwe BMW 1 Reeks biedt liefhebbers van het merk exact wat ze verwachten: meer technologie, een agressievere styling en iets meer ruimte binnenin. Ook al betekent dit dat ze wat hebben moeten toegeven op hun basisprincipes.

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.


De BMW 1 Reeks vermijdt de XXL radiatorrooster-‘neuzen’ die je aantreft op andere modellen (iX, XM, 7 Reeks) en die vooral ontworpen zijn voor landen met ... een andere smaak.. Toch heeft de 1 Reeks een assertieve persoonlijkheid. Met zijn meer aflopende voorkant, scherpere koplampen en meer uitgewerkte achterlichten lijkt het nieuwe model gestroomlijnder dan zijn voorganger, terwijl hij nochtans een tikkeltje hoger is (+2,5 cm). De auto springt in het oog, zoveel is zeker. En voor het eerst kan hij uitgerust worden met een zwart dak dat contrasteert met de koetswerkkleur, of met een radiatorrooster met een verlichte rand.

BMW 1 Reeks 2025
Copyright: Tom Kirkpatrick/BMW AG


In lijn met de nieuwste interieurs van het merk (en eigenlijk die van de hele auto-industrie) is de cockpit nu gecentreerd rond twee multimedia- en instrumentenpanelen, lichtjes gebogen in de richting van de bestuurder. Het besturingssysteem, een van de snelste en meest ergonomische op de markt, compenseert de afwezigheid van fysieke knoppen. Het systeem kan uitgebreid worden met externe apps, maar ook met extra services en functies, rechtstreeks via het scherm.

Achterin biedt de BMW 1 Reeks meer dan genoeg plaats voor vier volwassenen, en de bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter. Ook de kwaliteit van het interieur is indrukwekkend, net als de aandacht voor details. Met name als het gaat om de sfeerverlichting, die geïntegreerd is in een enkel stuk aluminium aan de zijkanten van het dashboard.

BMW 1 Reeks
Copyright: Tom Kirkpatrick/BMW AG


De motoren van de BMW 1 Reeks

Wat motoren betreft, is er voor elk wat wils! BMW is nog niet meteen van plan om de diesel te laten varen en biedt nog altijd de keuze uit twee vermogensniveaus, 150 of 163 pk, waarbij de laatste gecombineerd wordt met een milde hybridisatie van 48 V. Het benzinegamma bestaat uit driecilinder- (122 en 170 pk) en viercilindermotoren (218 en 300 pk). De twee krachtigste uitvoeringen worden gecombineerd met de xDrive-vierwielaandrijving.

Wij testten de '120'-versie met 170 pk - ook met 48V-hybridisatie - die voorbestemd is om een van de populairste auto's op onze wegen te worden. Hij mag dan wel niet de sportwagen van het stel zijn, maar in 7,8 seconden van 0 tot 100 km/u is toch best respectabel.

BMW 1 Reeks
Copyright: Tom Kirkpatrick/BMW AG


Hij communiceert niet meer

Het globale weggedrag van de BMW 1 Reeks is even dynamisch als altijd, met een demping die de balans vindt tussen stevigheid en comfort. Maar de besturing blijkt een forse teleurstelling. Die is weliswaar nauwkeurig en responsief, maar geeft de bestuurder geen enkele informatie over de grip of het wegdek. En dat doet uiteraard afbreuk aan het sportieve gevoel achter het stuur.

Maar zols gezegd heeft deze 120 niet de ambitie om de sportwagen van de bende te zijn. Daarom focussen we liever op de discretie van de motor, zelfs onder belasting, en op zijn zuinigheid. Twee argumenten die gebruikers beslist zullen aanspreken. Vooral in België, waar de 120 vooral in bedrijfswagenparken te vinden zal zijn. Maar laten we toch hopen dat de M135 meer doet om de traditie van rijplezier, die BMW zo hoog in het vaandel draagt, in ere te houden.


De BMW 1 Reeks 120 in een notendop

  • Motor: 3-cilinder, benzine, 1.499 cm3; 170 pk - 240 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: 7-trapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.361/1.800/1.459
  • Leeggewicht (kg): 1.425
  • Kofferruimte (l): 380
  • Tankinhoud (l): 49
  • 0 tot 100 km/u (sec): 7,8
  • Topsnelheid (km/u): 226
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 5,3 - 6
  • CO2 (g/km): 121-135
  • Basisprijs (€): 36.800


Troeven

  • Geslaagd design, zonder overdaad
  • Sluimerend dynamisch temperament
  • Nauwkeurige en responsieve multimedia
  • Fatsoenlijke binnen- en kofferruimte

Minpunten

  • Weinig communicatieve besturing
  • Nog altijd evenveel opties
  • Steeds minder knoppen aan boord
  • Geen plug-inhybride, in tegenstelling tot zijn rivalen


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.