Badge Fulli: veel gestelde vragen

  • Wat is de elektronische tolbadge en hoe werkt die?  

Dankzij de elektronische tolbadge kan je sneller voorbij de tolpoort dankzij de voorbehouden rijstroken en profiteer je van een non-stop doorgang aan 30 km/u. De betaling gebeurt automatisch dankzij jouw badge. Met de badge kan je rijden op alle snelwegen in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.

Er zijn 2 soorten badges:

  • Nomade: Frankrijk - Spanje - Portugal - €11
  • Nomade +: Frankrijk - Spanje - Portugal - Italië - €15

De badge die je via onze Touring site kan bestellen is enkel bestemd voor privépersonen.

Bedrijfsbadges kan je bestellen via de site van Fulli.

 

  • Hoe bestel ik mijn tolbadge?

  1. Je plaatst je bestelling via onze website om recht te hebben op je promotie

Opgelet : Enkel nieuwe klanten kunnen via onze website de badge bestellen en hebben recht op de promotie. Personen die in het verleden al een badge besteld hebben, hebben geen recht meer op promotie.

2.   Vul eerst je gegevens van Touring in. Vervolgens ontvang je een mail van Touring.

Image
Bestelling Badge_NL

 

Opgelet : De mail die Touring naar jou heeft toegestuurd is “geen bevestiging”  van je bestelling.

In deze mail vind je de directe internetlink waarlangs je je bestelling onmiddellijk op de site van onze Franse partnerFulli kan plaatsen. Je hoeft je gegevens dus niet meer op de site van Touring in te vullen als je beslist later bestellen.

3.  Je wordt doorgestuurd naar de website van Fulli.

  • Op de eerste pagina moet je je gegevens nogmaals invullen (adres, tel., nummerplaat etc.)

Opgelet : Pas het land aan ( France veranderen in Belgique) en vul dan pas je adres in

Image
Formulaire Mango

 

getal = huisnummer

straattype en naam = straatnaam

  • Op de tweede pagina moet je aanduiden dat je akkoord bent met de algemene voorwaarden van “Mango Mobilités” (lees de algemene voorwaarden en kruis aan dat je akkoord bent met de algemene voorwaarden (onderaan link) en klik op verdergaan

  • Op de derde pagina moet je je bankgegevens invullen ( BE …….).

Opgelet :

  • je kan geen kredietkaart gebruiken.
  • De bestelling kan enkel uitgevoerd worden met een Belgisch bankrekeningnummer
  • Je moet in het bezit zijn van een gsm voor het ontvangen van de sms

4.   Vervolgens ontvang je een sms met een code, die je moet invullen om je domiciliering te activeren.

Opgelet : op het einde van je bestelling zal je €1 aangerekend worden. Die wordt gebruikt om de domiciliëring te testen. Bij je eerstvolgende factuur zal je €1 korting krijgen.

5. Je krijgt  een mail van Fulli ter bevestiging van je bestelling.

De badge kan enkel via internet besteld worden. Je kan hem dus nergens afhalen.

Na het plaatsen van je bestelling via onze site, wordt de badge per post opgestuurd.

De badge ligt binnen de 15 werkdagen bij jou in de bus.

 

  • Ik kan mijn badge niet bestellen. Wat moet ik doen?

  • Controleer of je op de Chrome browser surft
  • Wanneer je jouw adres invoert, verander dan eerst het land (standaard is dit Frankrijk), daarna kan je de postcode en de stad invoeren.
  • Geboortedatum: vervang de letters door de cijfers zonder de streepjes te typen: dus zet je cursor voor de eerste "j" en begin te typen. Bijvoorbeeld: 01011980 als je geboren bent  op 01-01-1980.
  • “Naam en type van de weg" = adres (straatnaam).

 

  • Welke kosten moet ik betalen?

  • Verzendingskosten van de badge: €10
  • De betaling van je ritten gebeurt automatisch via maandelijkse domiciliëring.
  • Gebruikskosten (beheer) alleen gedurende de maanden dat je de dienst gebruikt: €1,70/maand in Frankrijk (€2,20/maand indien papieren factuur) en €2,40/maand in Spanje, Portugal en €2,40/maand in Italië.
  • Na 24 maanden zonder gebruik wordt een vergoeding voor niet-gebruik aangerekend.
  • Tolkosten: dezelfde als diegene die je normaal betaalt wanneer je door een tolpoort rijdt zonder de badge te gebruiken.
  • Tijdens het plaatsen van je bestelling wordt je €1 aangerekend om de domiciliering te activeren. Je krijgt dit bedrag terug onder de vorm van een korting bij jouw eerstvolgende factuur.

 

  • Hoe steek ik een elektronische tolpoort over met mijn badge?

 Om een tolpport over te steken:

  • Zorg ervoor dat je elektronische tolbadge correct in de houder geplaatst is op de voorruit van je voertuig.
  • Verminder je snelheid en bewaar een afstand van 4 meter tussen jou en de voorligger, zodat jouw elektronische badge correct kan worden gedetecteerd.
  • Aan de op- en afrit van de autosnelweg, neem je een elektronische tolstrook, zonder te stoppen. Als er geen elektronische tolstrook of non-stop elektronische tolstrook is bij het oprijden of verlaten van de snelweg, kan jouw badge in alle tolstroken worden gebruikt.
  • Voordat je door de slagboom gaat, moet je wachten tot het licht groen wordt.

 

  • Wat moet ik doen als de badge niet werkt aan een tolpoortje?

  • Je badge wordt niet gedetecteerd aan de ingang van het tolpoortje:
    • Druk op de "Ticketknop"  op de terminal, neem het ticket en de slagboom zal omhoog gaan.
    • Neem aan het tolhuisje bij de uitgang de rijstrook met een groene pijl
    • Steek je ticket in de terminal, druk op de knop "Assistance" en volg de instructies van de operator.
  • Je badge wordt niet gedetecteerd aan de uitgang van het tolpoortje:
    • Druk op de toets "Assistance" en volg de instructies van de operator.

 

  • Wanneer moet ik de batterij van mijn badge vervangen?

Na 5-7 jaar kan de batterij plat zijn. Aangezien de batterij van de badge niet kan vervangen worden, moet je dan je badge omwisselen. Je kan de badge in een klantenzone in Frankrijk laten testen.

Je kan je oude badge op twee manieren gratis omwisselen voor een nieuwe badge:

  • Via je klantenzone of de app, melden dat je badge defect is (mijn badges – een niet-werkende badge signaleren). Je krijgt dan een nieuwe badge toegestuurd. Na ontvangst van de nieuwe badge, moet je de oude badge binnen de maand terugsturen naar het adres dat vermeld staat op jouw factuur.
  • Ga naar een Klantencentrum in Frankrijk en wissel de badge om.

Tip : Gebruik je je badge een tijdje niet, bewaar ze dan thuis in de oorspronkelijke verpakking. Zo gaat de batterij van de badge langer mee. Ze heeft dan immers geen last van weersinvloeden, radiostralen en je badge kan niet uit je wagen gestolen worden.

Vergeet niet je oude badge terug te brengen of op te sturen. Als je ze niet terugstuurt, wordt je het geldende tarief aangerekend.

 

  • Hoe bestel ik extra badges?

Om extra badges te verkrijgen, kan je :

  • Bestellen via jouw Fulli klantenruimte,
  • Naar een klantencentrum gaan.

De Touring-actie is echter alleen geldig op de eerste badge.

     

    • Hoe bestel ik een nieuwe badgehouder?

    Om een nieuwe houder te verkrijgen waarmee je de badge op de voorruit van jouw voertuig bevestigd, kan je :

    • Die online bestellen via jouw Fulli klantensysteem (er wordt €2 verzendingskosten aangerekend),
    • Direct naar een klantencentrum in Frankrijk gaan, waar je een gratis houder krijgt.
    • Direct naar de Mobility Corner van Touring gaan (van maandag tot en met vrijdag van 10u tot 13u30 en van 14u tot 17u) , waar je een gratis kan krijgen.

     

    • Voor wie geldt de aanbieding en voor welk type voertuig?

    Het aanbod is gericht op particulieren en bedrijven. De badge kan worden gebruikt voor auto's, motorfietsen, campers van minder dan 3 m hoog en bestelwagens van minder dan 3 m hoog.

    De badge topEurop die je via onze Touringsite kan bestellen is enkel bestemd voor privépersonen.

    Bedrijfsbadges kan je bestellen via de site van Fulli.

     

    • Wat moet ik doen als ik de badge met een ander voertuig gebruik?

    Jouw elektronische tolkaart is onafhankelijk van het voertuig dat er gebruik van maakt, behalve wanneer de onderschreven aanbieding de nummerplaat van het voertuig vereist. Je kan altijd jouw badge meenemen als je van auto wisselt.

    Als je regelmatig gebruik maakt van twee verschillende auto's, aarzel dan niet om een extra badge aan te vragen en een nieuwe montagebeugel te bestellen via jouw Mango Mobilités online klantenzone. Hoewel dezelfde badge in verschillende lichte voertuigen kan worden gebruikt, is het totaal verboden deze te gebruiken voor twee voertuigen die elkaar volgen. Zo zal het tweemaal na elkaar lezen van de badge aan de ingang van de autosnelweg worden geïnterpreteerd als een vergissing of fraude en zal de badge worden geweigerd. Bovendien is het uiterst gevaarlijk om bij de tolpoort uit de auto te stappen om jouw badge te lenen.

     

    • Wat moet ik doen bij wijziging van mijn nummerplaat?

    Je badge is aan je nummerplaat verbonden. Je kan je nummerplaat wel wijzigen zoveel je wil. De wijziging is gratis.

    Je kan ze via internet, de app of telefonisch aanpassen :

    • Via internet : Éénmaal in het bezit bent van een badge, krijg je een klantenzone mijn badges – beheer van mijn kentekenplaten).  Opgelet : Het treedt pas in voege 24u nadat je de aanpassing hebt uitgevoerd.

     

    • Je kan ook gewoon bellen naar Fulli om je nummerplaat te laten aanpassen. Ook hier zal de verandering pas 24u nadat je de aanpassing hebt verricht doorgevoerd zijn.

    Opgelet als je een huurwagen in het buitenland neemt moet je eerst de nummerplaat wijzigen. Pas na 24h zal je de badge kunnen gebruiken.

     

    • Wat moet ik doen als ik mijn badge verlies?

    Om het verlies van jouw badge te melden en een nieuwe te verkrijgen, kan je:

    • Inloggen op jouw Fulli klantenzone
    • Naar een klantencentrum gaan.

     

    • Ik zou graag een verslag van mijn trajecten ontvangen. Hoe kan ik dit doen?

    Het overzicht van je ritten staat op de achterkant van jouw maandelijkse factuur, die je kan raadplegen door in te loggen op jouw klantenruimte van Mango Mobilités onder "Mijn facturen", of die je per post ontvangt als je daarvoor gekozen hebt.

    Bovendien kunnen jouw lopende ritten ook worden geraadpleegd in jouw online klantenruimte onder "Mijn facturen" en vervolgens "Ritten die nog moeten worden gefactureerd".

    Je vindt al deze functies en nog veel meer op de mobiele app Fulli. Ontdek het nu!

     

    • Kan ik gebruik maken van de tolbadge-gereserveerde rijbanen met een lading op het dak?

    De rijstroken voor klanten van elektronische tolheffing zijn in de hoogte beperkt door een profiel: alleen voertuigen van minder dan 2 meter hoog, inclusief lading, kunnen er gebruik van maken.

    Als je met een lading op het dak rijdt, controleer dan de totale hoogte. Gebruik in geval van twijfel een rijstrook zonder meter.

     

    • Ik heb mijn badge al een tijdje niet gebruikt. Wat moet ik doen?

    Jouw elektronische tolkaart blijft altijd actief. Dus zelfs als je hem lange tijd niet hebt gebruikt, zal hij aan de tolpoort worden gedetecteerd.

    De batterij in de badge heeft een levensduur van ongeveer 5/7 jaar.

    Als je van voertuig verandert, zal jouw badge nog altijd geldig zijn, omdat deze onafhankelijk is van het voertuig. In dat geval is het van essentieel belang dat je jouw badge in de houder op de voorruit plaatst.

    Gebruik je je tolbadge langer dan 24 opeenvolgende maanden niet? Dan worden de kosten voor het aanhouden van het abonnement toegepast volgens de geldende tarievenlijst.

    Deze kosten worden in rekening gebracht op de factuur die volgt op de periode van 24 maanden zonder transacties (op dit ogenblik (1/6/2021) bedraagt deze kost €10)

     

    • Wil je je contract stopzetten?

    Om jouw elektronische tolcontract te beëindigen, hoeft je alleen jouw badge in te leveren. Dat kan op verschillende manieren: 
    - rechtstreeks naar een van de klantendomeinen van het APRR - AREA-netwerk gaan (lijst hier)
    - stuur jouw opzeggingsbrief met jouw badge(s) per post naar: APRR CENTRE LOGISTIQUE FULLI 82, ROUTE DE VERDUN BP 10356 F-21209 BEAUNE CEDEX.
    De annulering is pas definitief na ontvangst van jouw badge(s).