Coronavirus: wat met je annulatieverzekering en je reisbijstand?

Op 15 juni gingen de grenzen open voor reizen naar en vanuit de Europese Unie, met inbegrip van het Verenigd Koninkrijk en de vier andere Schengenlanden (Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen). Elk land beslist echter zelf of het zijn grenzen al dan niet opent. De reisadviezen moeten per land geraadpleegd worden om de situatie in het land bestemming te kennen. Reizen buiten Europa wordt beperkt terug mogelijk. Hiervoor geldt dezelfde regel: zowel België als het land van bestemming dient dit toe te laten. Bovendien kunnen er per land specifieke regels opgelegd worden.

Wat is de situatie voor een annuleringsverzekering?

Indien de vakantie gepland was in een land zonder negatief reisadvies dan zal er in het geval van annulatie tussenkomst zijn. Dit uiteraard steeds onder voorbehoud onder andere van analyse van het dossier en van aanvaarding door de medische dienst.

Hoe zit het met de reisverzekering?

Indien je ziek wordt in het buitenland en er wordt Covid19 vastgesteld dan komt de reisbijstandsverzekering tussen. Uiteraard steeds na analyse van uw dossier door de medische dienst.

Opgelet – Deze gegevens worden informatief gedeeld zonder garantie en aansprakelijkheid inzake de juistheid, de volledigheid of het bijgewerkt zijn hiervan. Dit uitsluitend ter informatie, zonder enig voorbehoud en zonder enige nadelige erkenning

Frequently asked questions

Ik word in het buitenland ziek en er wordt COVID19 vastgesteld. Komt de personenbijstandsverzekering tussen?

Ja, op voorwaarde dat voor het land van bestemming er geen negatief reisadvies geldt en na analyse van uw dossier door onze medische dienst worden de medische kosten vergoed :

  • Er moet een dossier geopend worden bij de bijstandscentrale
  • De medische kosten zoals bv dokterskosten, apotheekkosten, ziekenhuisopname (ongelimiteerd)
  • De verlenging van de reisbijstand
  • De kosten voor de verlenging van het verblijf voor de medereiziger twv € 65 pp/dag met een max van € 500

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij na een negatief reisadvies of een inreisverbod

Indien het gaat om een europese luchtvaartmaatschappij legt de Europese unie verplichtingen op. Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij (of touroperator) om een terugbetaling, wijziging of uitstel van uw reis te verkrijgen. Indien het gaat om een niet Europese luchtvaartmaatchappij dient u hen ook te contacteren om een terugbetaling, wijziging of uitstel van zijn reis te verkrijgen, ze zijn echter niet gebonden door dezelfde regelgeving