Coronavirus: wat met je annulatieverzekering en je reisbijstand?

Als gevolg van de uitzonderlijke omstandigheden met betrekking tot het coronavirus raadt de FOD Buitenlandse Zaken alle reizen naar het buitenland af.

Momenteel dient u dan ook contact op te nemen met uw reisorganisator, vervoerder en/of accomodatieverstrekker om een annulering of wijziging van uw reis aan te vragen.

Deze dient u een evenwaardig alternatief voor te stellen (bijvoorbeeld een andere bestemming of een latere periode). Indien u vraagt voor terugbetaling van de reeds betaalde reissom zal uw reisorganisator, naar analogie met wat reeds gebeurt in Italië en Frankrijk, een voucher aanbieden ter waarde van de betaalde reissom.

Gezien de enorme drukte proberen wij iedereen te woord te staan maar op dit moment kunnen wij niet meer informatie geven. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u heel veel sterkte toe.

 

Meer informatie over mobiliteit in België en reizen in het buitenland? Lees hier de veranderingen die het coronavirus met zich meebrengt.

Heeft u een extra vraag voor ons waarop u het antwoord nog niet vond. Stel ze ons via [email protected].

 

Uitsluiting van aansprakelijkheid

Alle informatie op deze webpagina is bedoeld voor persoonlijk gebruik. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen en typefouten worden voorbehouden. Wij spannen ons in om de informatie op deze webpagina zo volledig en nauwkeurig mogelijk te laten zijn. Touring aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor schade op welke manier dan ook ontstaan door gebruik, onvolledigheid of onjuistheid van de aangeboden informatie op deze website.

Frequently asked questions

Ik heb autopech, zal er nog steeds een Touring wegenwachter komen om mij te helpen ?

Zelfs in deze moeilijke tijden omwille van het coronavirus is het belangrijk om mobiel te blijven om de noodzakelijke verplaatsingen (zoals boodschappen en doktersbezoek) te verzekeren. Net daarom kan u op onze wegenwachters rekenen om u terug op weg te helpen bij een panne. We nemen wel enkele extra preventiemaatregelen in acht ter bescherming van zowel de wegenwachter als de klant.

We vragen aan de klant om in de auto te blijven en steeds een afstand van anderhalve meter in acht te nemen. Indien de auto niet ter plaatse kan hersteld worden zal de klant via een taxi naar de desbetreffende garage gebracht worden. We vragen ook aan onze klanten om ons te verwittigen indien ze een risicoprofiel hebben.

Kortom we willen alles in het werk stellen om u gerust en veilig op de weg te houden.

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij na een negatief reisadvies of een inreisverbod

Indien het gaat om een europese luchtvaartmaatschappij legt de Europese unie verplichtingen op. Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij (of touroperator) om een terugbetaling, wijziging of uitstel van uw reis te verkrijgen. Indien het gaat om een niet Europese luchtvaartmaatchappij dient u hen ook te contacteren om een terugbetaling, wijziging of uitstel van zijn reis te verkrijgen, ze zijn echter niet gebonden door dezelfde regelgeving

Ik bevind mij in een regio/land in lockdown. Wat moet ik doen ?

De repatriëring van personen in quarantaine is niet gewaarborgd door de Touring reisbijstand. Als je je reis via een touroperator geboekt heb zal een eerste financiële tussenkomst via hen verlopen.

Het is het beste om voor concrete vragen steeds de Belgische ambassade ter plaatse of het ministerie van buitenlandse zaken te contacteren.