Vorig jaar verliep de krokusvakantie voor Franstaligen en Nederlandstaligen gescheiden. Dus het is moeilijk vergelijken met dit jaar. De krokusvakantie van dit jaar startte een week vroeger voor de Franstaligen, dus er was 1 week overlapping. Touring ontving voor deze vakantie 5.271 oproepen en er vonden 1.695 interventies op het terrein plaats. We telden daarbij 87 ski-ongevallen.
Medische interventies
Touring kwam 553 keer tussen om medische redenen. “We telden 84 repatriëringen van personen. Het aantal skiongevallen ligt laag en dat is onder meer te danken aan de verse sneeuw die in het begin van de vakantie viel. De sneeuw bleef ook goed liggen in de hoger gelegen gebieden, zodat er ’s nachts geen ijsplekken werden gevormd (want dan vallen wintersporters op een harde ondergrond met alle gevolgen van dien). Anderzijds hebben (en de touroperators hadden daar al op gewezen) meer vakantiegangers voor zonvakanties gekozen in plaats van te gaan skiën. Dat verklaart het feit dat er mogelijks minder wintersporters waren dan andere jaren.
De meeste skiongevallen gebeuren tijdens de derde en vierde dag van de vakantie omdat skiërs dan al wat zekerder zijn en bijgevolg meer risico’s nemen. Ze gaan ook al snel hoge snelheden halen op moeilijker pistes. Ongevallen gingen vooral over schouderfracturen maar ook ontwrichtingen van armen, benen en handen en hoofdtrauma’s. Dit laatste daalt wel al enkele jaren omdat steeds meer skiërs een skihelm dragen. Andere medische interventies zijn klassiek: infecties, ongevallen, valpartijen, cardiologische problemen en maag-darm problemen.
Top 5 van de medische dossiers werden geopend in: Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, USA en Italië.
Technische interventies
Touring kwam 1.106 keer tussen voor technische interventies voor pannes en ongevallen. Er werden 65 voertuigen gerepatrieerd. Dat wijst erop dat nog steeds veel vakantiegangers er dus met de auto op uittrekken waardoor de kans op pannes stijgt. Een goot aantal oproepen kwam vooral uit onze buurlanden en Spanje. Pechvogels kregen af te rekenen met klassieke problemen als de banden, batterij, startmotor, koelsysteem en de remmen.