Image
Triumph speed
Met de Speed Triple RS pakt het Britse Triumph uit met een naked bike die net zo goed uit de voeten kan op de weg als op een circuit.


Toen de Triumph Speed Triple way back in 1994 op de markt verscheen, was de motor een indrukwekkende naked. Anno 2021 brengen de Britten een Speed Triple die net zo goed uit de voeten kan op de weg als op een circuit.


Voornaamste kenmerken

Triumph brengt in 2021 een Speed Triple RS op de markt die brandhout maakt van de cijfers die zijn voorganger op tafel legt. Dit zijn de krachtlijnen:

  • De krachtigste Speed Triple ooit
  • Nieuw 1160 cc-driecilinderblok
  • 180 pk; 30 pk extra
  • 125 Nm; 8 Nm extra
  • 650 tpm hoger toerental
  • Nieuwe in- en uitlaatkanalen
  • Nieuw frame
  • 10 kg lichter, 198 kg rijklaar gewicht
  • Volledig instelbare Öhlins-vering
  • Brembo Stylema-remmen
  • Geoptimaliseerd bochten-ABS en instelbare bochten-tractiecontrole
  • Nieuw 5″ TFT-display
  • Vijf rijmodi, inclusief een Track-modus
  • Nieuwe up en down quickshifter
Triumph Speed Triple RS wheelie
De 180 pk komen vooral tot hun recht op een circuit.


Moto2-ervaring

Waarom kiezen de Britten voor revolutie als een evolutie gegarandeerd succesrijk was geweest? Het enige antwoord op die vraag dat hout snijdt is ‘omdat het kon’. Triumph heeft in de voorbije jaren in Moto2 dermate veel ervaring opgedaan, dat het zonde was geweest om die niet te laten doorstromen naar de productiemodellen. Het blok is maar liefst 7 kg lichter geworden en door een wijziging in de boring en slag is het ook een stuk compacter. Toch zit er meer dan 100 cc extra in. En vooral: 30 pk en 8 Nm meer.

Triumph Speed Triple RS
Ook al is de motor lichter en sneller, de typische Speed Triple-lijn blijft behouden.


Elektronisch vangnet

Triumph gooide er genoeg elektronica in om iedereen onder alle omstandigheden een karakter op maat te bieden. Maar als je in de Sport-modus op de openbare weg rijdt, voel je dat de combinatie van meer vermogen, een directere respons én 10 kg minder gewicht resulteert in een toegenomen potentieel. Als je in eerste of twee versnelling in Sport- of Track-modus een bocht uitkomt en je draait het gas in de hoek, zwiept de Speed het voorwiel omhoog. Het is een verrassend contrast met het vriendelijke karakter dat uit de nieuwe drie-in-één uitlaat stroomt als je kiest voor een gezapiger rijgedrag.

Triumph Speed Triple RS dashboard
Een TFT-scherm toont je alle nuttige informatie en helpt bij het selecteren van de elektronica.


Herkenbaar

De nieuwe Speed Triple RS behoudt de klassieke lijnen die het model typeren. Binnen die krachtlijnen is er voor verbetering gezorgd, met een lager geplaatste demper, een breder stuur en ledverlichting. Het T-motief op het achterlicht is een mooi accent. We reden met de motor een halve dag in de Pyreneeën en een halve dag op circuit. Het was vooral een mooie gelegenheid om op slingerende wegen de Speed Triple te leren kennen als een sportieve maar erg goed controleerbare motor. De rit richting top van de Aubisque was er eentje om niet snel te vergeten. Heerlijke wegen, een fantastisch uitzicht en een bijpassende motor.

Triumph Speed Triple RS
Op de openbare weg ontpopt de nieuwe Speed zich tot een makkelijk te controleren naked.


Sportief potentieel

Na de middag werd het een totaal andere test. Op het heerlijke circuit van Pau Arnos konden we op zoek gaan naar de limieten van de 2021 Speed Triple RS. We reden in elke sessie steeds wat harder en een paar ronden zelfs harder dan we voor mogelijk hadden gehouden. Toch gaf de Speed Triple RS geen krimp. Op het rechte stuk is het een raket, hij stuurt haarscherp en hij blijft stabiel onder alle omstandigheden. De enige vraag die we na afloop hadden, was waarom Triumph hier geen kuip op gooit en een Daytona 1200 RS sportmotor op de markt brengt. Elke vorm van kritiek draait uit op muggenzifterij ...

De insectenogen hebben nu een ledbinnenkant met dagverlichting.


Meerwaarde

Triumph is erin geslaagd om de Speed Triple RS een hele stap hoger te zetten zonder aan de ziel te raken. Dat is een prestatie op zich. De motor scoort op alle vlakken beter dan gelijk welke van zijn voorgangers en er werd nog een stevig stuk potentieel aan toegevoegd. De Triumph Speed Triple was altijd al een motor die naast prestaties ook rijplezier hoog in het vaandel droeg. De 2021-versie doet alles wat zijn voorganger deed en nog veel meer. Als je daarbij ook nog eens de graad van afwerking en het gebruik van hoogwaardig materiaal bekijkt, is de prijs van 17.800 euro zonder meer correct te noemen.

Meer informatie vind je op de website van Triumph en op motorprijzen.be.

Een videoverslag van de test kan je hier bekijken.


Technische gegevens Triumph Speed Triple RS

Motor

  • Type: vloeistofgekoelde drie-in-lijn viertakt
  • Cilinderinhoud: 1160 cc
  • Boring x slag: 90 x 60,8
  • Transmissie: zes versnellingen
  • Eindoverbrenging: ketting

Prestaties

  • Maximaal vermogen: 180 pk bij 10.750 tpm
  • Maximaal koppel: 125 Nm bij 9.000 tpm

Elektronica

  • Motor: 5 rijmodi inclusief user setting, quickshifter
  • Rijwielgedeelte: ABS, bochten-ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole

Rijwielgedeelte

  • Frame: aluminium dubbel balkenframe, subframe in aluminium
  • Vering voor: Öhlins NIXX 30 43 mm upsd vork, volledig instelbaar
  • Vering achter: Öhlins TTX 36 Monoshock, volledig instelbaar
  • Rem voor: dubbele 320 mm remschijven met Brembo Stylema vierzuigerklauwen
  • Rem achter: enkele 220 mm remschijf met Brembo dubbelzuigerklauw, ABS uitschakelbaar

Maten & gewichten

  • Wielbasis: 1.445 mm
  • Balhoofdhoek: 23,9°
  • Naloop: 104,7 mm
  • Zithoogte: 830 mm
  • Rijklaar gewicht: 198 kg
  • Tankinhoud: 15,5 liter

Prijs

  • België: 17.800 euro
  • Nederland: 20.250 euro